هوشنگ خستویی، رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در سومین گردهمایی سالانه باشگاه دانش‎آموختگان مرکز آموزش حسابداران خبره به عنوان سخنران افتتاحیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، در سومین گردهمایی سالانه باشگاه دانش‎آموختگان مرکز آموزش حسابداران خبره که شامگاه سه شنبه، 21 مهر 1394 با حضور گروه پرشماری از اعضای این باشگاه، نمایندگانی از شورای عالی و شورای مدیریت انجمن حسابداران خبره ایران و مرکز آموزش حسابداران خبره، و دبیرکل انجمن و مدیر اجرایی مرکز آموزش در تالار پذیرایی هتل انقلاب برگزار شد، هوشنگ خستویی، رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، به عنوان سخنران افتتاحیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

به نام آفریدگار جهان

خانم‎ها، آقایان،

حسابداران عزیز دانش‎آموخته از مرکز آموزش حسابداران خبره،

سلام!

سالهای آغازین دهه‎ی 1370 که ایده برگزاری دوره‎های آموزشی آمادگی برای شرکت در آزمون عضویت در انجمن حسابداران مدیریت خبرهی انگلستان (CIMA) در شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران مطرح شد، شاید کمتر کسی تصور می‎کرد که این نقطه آغازینی باشد برای بنیادگذاری معتبرترین مرکز آموزش حرفه‎ای حسابداری در ایران.

PACT، امروز، پس از نزدیک به دو دهه فعالیت حرفه‎ای، مایه فخر و مباهات همه اعضاء و دست‎اندکاران انجمن است. انجمنی که نهاد پاک آن را جمعی از پاک‎نهادترین حسابداران حرفه‎ای نسل اول میهن عزیزمان بنیاد نهادند؛ زنده‎یادان محمدمهدی سمیعی و حسن سجادی‎نژاد که سی سال پس از بازگشت به وطن، با کوله‎باری ارزشمند از دانش و تجربه اندوخته، به همراه یاران خود، در شامگاه روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۵۱ انجمن حسابداران خبره ایران را در مقام یک انجمن حرفه‎ای مستقل نادولتی پایه‎گذاری کردند. با نگاهی عمیق به مفاد نخستین اساسنامه انجمن و آیین‎نامه نافرجام برگزاری آزمون عضویت در انجمن که به قلم استاد حسن سجادینژاد مدون شده بود و هیچ‎گاه فرصت اجراء نیافت، به نیکی می‎توان دریافت که درک و شناخت آن بزرگواران از اهداف و ماموریت‎های یک انجمن حرفه‎ای تا چه اندازه منطبق با اصول جهانی بوده است. شاید همین حرفه‎ایاندیشی آن بزرگواران در بنیادگذاری اصولی انجمن رمز موفقیت پایندگی انجمن در گذر از این سالِ چهل باشد!

23 تیر سال گذشته، در جمع باشکوه و غرورانگیز اعضاء، چهل سالگی انجمن را جشن گرفتیم. امروز که کارنامه چهل سال گذشته انجمن را ورق می‎زنیم، خورسندیم که همه تلاشهای اعضاء و دست‎اندرکاران انجمن در چهار دهه پرفراز و نشیب گذشته، جملگی در راستای اهداف یک انجمن حرفه‎ای بوده است. عضوگیری از بین خبرگان حسابداری و اعطای عنوان حرفه‎ای «حسابدار مستقل» به اعضاء شاغل در حرفه حسابرسی طی سه دهه گذشته، انتشار پیوسته ماهنامه‎ی «حسابدار» از سال 1355 به عنوان تنها ماهنامه و پرخواننده‎ترین نشریه حرفه‎ای حسابداری ایران، برگزاری قریب به چهل سمینار تخصصی طی دو دهه گذشته، و سرانجام، راه‎اندازی و اداره مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) در مقام معتبرترین مرکز آموزش حرفه‎ای حسابداری ایران.

 

خانم‎ها، آقایان،

حسابداران عزیز دانش‎آموخته از مرکز آموزش حسابداران خبره،

امروز که به همت اعضای گرانمایه شورای مدیریت، مدیر اجرایی محترم، و کارکنان خدمت‎گزار PACTو اعضای محترم کمیته راهبری باشگاه دانش‎آموختگان PACTدر این نشست صمیمی گرد هم آمده‎ایم، افتخار دارم به نمایندگی از شورای عالی انجمن خبر خوش به ثبت رسیدن قریب‎الوقوع اساسنامه جدید انجمن را برای نخستین بار با شما عزیزان در میان بگذارم. اساسنامه جدید انجمن نقشه راه ما برای پیمودن مسیر حرفه‎ای‎گری انجمن در آینده است. مطابق این اساسنامه، بلافاصله پس از طی مراحل قانونی ثبت، ظرف ماه‎های آینده مقدمات اجرای ماده (8) اساسنامه و اعطای عناوین خبرگی به اعضای واجدشرایط آغاز خواهد شد.

در این فرایند گواهی‎گری صلاحیت‎های تخصصی اعضای انجمن، بی‎تردید دانش‎آموختگان گرانمایه و عزیز دوره‎های بلندمدت PACTدر اولویت نخست اعطای عناوین خبرگی خواهند بود. اینجانب، هم به عنوان یکی از اعضای انجمن، و هم در مسئولیت رئیس شورای عالی و مجری مفاد اساسنامه انجمن، اطمینان دارم با توجه به کیفیت قابل قبول دوره‎های تخصصی بلندمدت PACT، از جمله دوره‎های CIMAی فارسی، پرورش حسابدار مدیریت، حسابرس داخلی خبره، پرورش مدیر مالی، و پرورش مشاور مالی، دانش‎آموختگان این دوره‎ها می‎توانند در مقام الگوهایی مناسب برای ترویج عناوین خبرگی انجمن در حرفه حسابداری ایران عمل کنند و مایه کسب اعتبار همگانی این گواهی‎نامه‎های حرفه‎ای نزد ذی‎نفعان اصلی خدمات حرفه‎ای حسابداری باشند. بی‎تردید در صورت تحقق این مهم، دانش‎آموختگان PACTدر قامت اعضای خبره انجمن می‎توانند از بِرَندی ارزشمند و ارزش‎آفرین برای خود و سازمان‎های‎شان بهره‎مند شوند.

از دیگر مواردی که به جدّ در دستور کار شورای عالی انجمن است، و با همت اعضاء و شما عزیزان علاقه‎مند و کارآزموده می‎توان در آینده‎ای نزدیک بدان جامه عمل پوشاند، طراحی و ترویج خدمات حرفه‎ای جدید برای حسابداران عزیز میهنمان است. در اقتصاد ایران امروز که برآیند دیدگاه‎های نهادها و مقامات نظام به ضرورت خصوصی‎سازی در اقتصاد کشور و جذب سرمایه‎گذاری خارجی اشاره و توجه دارند، و تلاش‎های تاثیرگذاری نیز در این راستا در حال انجام است، بی‎تردید نیاز به خدمات حرفه‎ای حسابداران متخصص به طور فزایندهای افزایش خواهد یافت. با این حال، این ما حسابداران حرفه‎ای هستیم که باید خدمات‎ متنوع ارزش‎آفرین‎مان را به جامعه ذی‎نفعان معرفی کنیم. جامعه ذی‎نفعان باید بدین باور کلیدی برسد که دامنه‎ی خدمات «حسابداری» بسیار فراتر از خدمات محدود «دفترداری» است.

تهیه و تنظیم صورت‎های مالی منطبق با استانداردهای حسابداری ملّی و بین‎المللی؛ طراحی، اجراء، و ارزیابی کنترل‎های داخلی؛ خدمات متنوع اطمینان‎بخشی و مشاوره‎ای حسابرسی داخلی؛ حسابرسی عملیاتی؛ حسابرسی عملکرد؛ و ده‎ها عنوان اصلی خدمات دیگر حرفه‎ای که طی سال‎های گذشته در ساختار اقتصاد دولتی ایران مهجور مانده‎اند باید به نحو کاربردی و اجرایی به جامعه ذی‎نفعان معرفی و ارائه شوند.

 

خانم‎ها، آقایان،

حسابداران عزیز دانش‎آموخته از مرکز آموزش حسابداران خبره،

برخواسته از سلول بنیادی ایجاد انجمن که در فرهنگ باستانی والای ایرانی تبلور یافته، باور داشته باشیم که خواهان فرهیختگانی هستیم و با گرانیگاه قراردادن شخصیت توانای حسابداران ایرانی و انتفاع ملی استمرارگر راه انجمن خواهیم بود. چنین خواستهای از شما عزیزان در هنگامهای که دیگران برای برقراری ارتباط به محیط حرفهای ما سر میکشند دور از انتظار نبوده و کاملاً به‎هنگام و بجا است.

در دیدارهایی که با برخی از نمایندگان  مؤسسات بسیار بزرگ حرفه ای جهان (27 مؤسسه با درآمدی معادل 160 میلیارد دلار) و به‎طور مشخص در صنعت بانکداری داشتهام، اساس و مفاهیم قابل اتکای آنان:

حاکمیت اداری مناسب: Governance

مدیریت: management

فرهنگ: culture

در زیستبوم حرفهای آکنده از کنترلهای مناسب احوال و در برداشت از مقوله COSOاست.

به‎نظر من ابتداء مقوله ارزشمند فرهنگ است که از سوی شما همتباران گرانقدر من (در این امر تأکید دارم) موجبات ایجاد و استمرار حاکمیت مناسب و مدیریت مناسب را فراهم میآورد.

به‎قول ادبیات پارسیزبانان ایدون باد!

دست همگی را می فشارم و در انتظار ابراز سربلندی ناشی از عملکرد عزیزان همتبارم هستم.

با تحکیم مودت

هوشنگ خستوئی

 

مطلب مرتبط:

گزارش کامل سومین گردهمایی سالانه باشگاه دانش‎آموختگان مرکز آموزش حسابداران خبره

شماران