فراخوان سردبیر مجله حسابدار به منظور دریافت مقاله برای انتشار در شماره دی 1394 مجله حسابدار با موضوع محوری حسابرسی عملیاتی منتشر شد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، پرویز صداقت سردبیر مجله حسابدار، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران، طی اطلاعیهای از همه صاحب‎نظران درخواست کرد مقالات خود را درباره‌ی محورهای اعلام شده و دیگر موضوعات مرتبط با آن، حداکثر تا 10 ‌آذر 1394، به مجله حسابدار  ارسال کنند.
 
متن کامل این فراخوان به شرح زیر است:
 
اکنون در ماههای پایانی اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه (1390-1394) هستیم. بر اساس ماده 218 این قانون همه شرکت‌های دولتی موضوع ماده چهار قانون مدیریت خدمات کشوری که فهرست آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود و نیز شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید از سال دوم برنامه و دست‌کم یک‌بار تا پایان برنامه از طریق سازمان حسابرسی یا مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، حسب مورد، در جهت افزایش صرفه اقتصادی، کارآيی و اثربخشی فعالیت شرکت‌ها و افزایش قابلیت اعتماد گزارش‌های مالی نسبت به انجام حسابرسی عملیاتی اقدام كنند. هیئت دولت در سوم اسفندماه سال گذشته طی مصوبه‌ای فهرست پنجاه شرکت بزرگ دولتی را برای حسابرسی عملیاتی منتشر کرد. اما شواهد کافی دال بر انجام این الزام قانونی وجود ندارد.
 
در شماره‌ی جدید ماهنامه حسابدار درصددیم به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم:
·چه ضرورت‌ها و نیازهایی به طرح انجام حسابرسی عملیاتی در قانون برنامه منجر شد؟
·چرا به رغم الزام صریح قانون، به نظر می‌رسد حسابرسی عملیاتی در شرکت های مشمول این قانون اجرا نشده است؟
·نهادهای متولی حرفه حسابرسی در ایران کدام اقدامات عملی را برای اجرای حسابرسی عملیاتی در شرکت‌های مشمول این قانون برداشتهاند؟
· استانداردهای حسابرسی عملیاتی که در شهریور 1390 واحد حسابرسی عملیاتی سازمان حسابرسی منتشر کرد تا چه اندازه در اجرای این الزام قانونی می‌توانست مفید و مؤثر واقع شود؟
·آیا هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کردهاند؟
· آیا سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر شرکت‌های بورسی به وظیفه خود در قبال نظارت بر اجرای این قانون عمل کرده است؟
·آیا برای اجرای این الزام قانونی دانش و تجربه کافی حسابرسی عملیاتی در کشور وجود دارد؟ از کدام کاستی‌ها و خلأها در این زمینه آسیب می‌بینیم؟
 
از همهی صاحب‌نظران درخواست می‌شود مقالات خود را درباره محورهای بالا و دیگر موضوعات مرتبط با آن، حداکثر تا 10 ‌آذر 1394، به ایمیل سردبیر حسابدار به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدارسال فرمایند.
شماران