هیئت استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینانبخشی(IAASB) به تازگی سه استاندارد مدیریت کیفیت خود را منتشر کرد. این استانداردها رویکردی قوی، فعال، مقیاس پذیر و موثر را برای مدیریت کیفیت ترویج داده و تکامل قابل توجهی از استانداردهای کنترل کیفیت موجود را نشان می دهند. استاندارهای جدید و اصلاح شده رویکرد مدیریت کیفیت را تقویت و به روز میکنند.
به گفته تام سیدنشتاین، مدیر IAASB، "این استانداردها حرفه حسابرسی را به جای" کنترل "، به سوی رویکردی پیشرفته در "مدیریت" کیفیت هدایت میکنند. این استانداردها مسئولیت بیشتری را در قبال بهبود مستمر کیفیت تعاملات و اصلاح آنها در صورت بروز کمبودها به عهده رهبری شرکت میگذارند. هنگامی که این استانداردها به صورت موثر پیاده سازی شوند، باید اطمینان حاصل شود که تعهد به کیفیت در قلب استراتژی و عملیات شرکت قرار دارد.
مجموعه استانداردها عبارتند از:
- استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ISQM1، مدیریت کیفیت شرکتهایی که حسابرسی یا بررسی صورتهای مالی را انجام میدهند، یا سایر اطمینانبخشیها و خدمات مرتبط
- ISQM 2 ، بررسی کیفیت تعامل
- استاندارد بین المللی حسابرسی 220 (اصلاح شده)، مدیریت کیفیت در حسابرسی صورتهای مالی
این استانداردها از 15 دسامبر 2022 اجرا میشوند
هیئت استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینانبخشی(IAASB) همچنین برای حمایت از اجرای استانداردهای جدید، پایگاههایی را برای نتیجهگیری و طرح نظرات ایجاد کرده است که در وب سایت IAASB موجود است. مطالب بیشتر در این باره در سال 2021 منتشر خواهد شد.
https://www.iaasb.org/news-events/2020-12/iaasb-raises-bar-quality-management