به تازگی AICPA و CIMA به طور مشترک راهنمایی برای حسابداری و حسابرسی دارایی‎های دیجیتال مانند رمزارزها منتشر کردند.
AICPA و CIMA کمک‎های عملی خود را تحت عنوان "حسابداری و حسابرسی دارایی‎های دیجیتال"، با رهنمودهایی نظیر ریسک حسابرسی با معرفی فرآیندها و کنترل‎ها، قوانین و مقررات و ارگان‎های وابسته، به روزرسانی کردند.
این کمک‎هادر ابتدا در سال 2019 منتشر شدند، اما سال گذشته و با کسب اطلاعات جدید در مورد ارزیابی ریسک حسابرسی به روزرسانی شد.
سرمایه گذاری رمزارزها در سالهای اخیر، به ویژه در سال گذشته، که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین و... رشد چشمگیری در قیمت ها داشته‏اند، به طور فزاینده‎ای مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، رکود اخیر در بازار باعث نگرانی سرمایه‎گذاران رمزارزها شده است. آنها همچنین نگران بیشتر شدن قوانین در کمیسیون بورس و اوراق بهادار در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی هستند.
این راهنما توسط اعضای کارگروه دارایی‎های دیجیتال AICPA و CIMA  و کارکنان آنها تهیه شده است و مختص استانداردهای حسابرسی عمومی پذیرفته شده در ایالات متحده (GAAS) است.
 به گفته دیانا کروپیکا، مدیر ارشد فناوری های اطمینان‎بخش و نوظهور در AICPA و CIMA: "چالش‎ها و ملاحظات خاصی هنگام حسابرسی واحدهایی که دارایی‏های دیجیتال را نگهداری یا معامله می‎کنند وجود دارد. از این رو ضروری است که حسابرسان از طریق انجام رویه‎های ارزیابی ریسک و درک فرآیندهای جدید و کنترل ها برای شناسایی اشخاص مرتبط ، از منظر دارایی‎های دیجیتال وارد شده و بفهمند دقیقاً چه رویه‎های حسابرسی باید انجام شود. امیدواریم راهنمای اخیر به حسابرسان کمک کند تا خطرات احتمالی منحصر به حیطه دارایی‎های دیجیتال را در نظر بگیرند."
این راهنما در حال حاضر شامل مطالبی است که در مورد چگونگی درک و سنجش ارزیابی خطرات و فرآیند و کنترل آنها توضیح داده است. این بخش ملاحظات خاصی را که می‎توانند هنگام انجام رویه‎های ارزیابی ریسک مهم باشد مورد بحث قرار می‎دهد، مانند انواع روش‎هایی که حسابرسان می‎توانند برای شناسایی و تعیین خطرات ناشی از تحریف در حسابرسی واحدها با دارایی دیجیتال یا محیط رمزنگاری به کار گیرند یا لازم است به کار گیرند.
بخش دیگر، قوانین و مقررات و همینطور معاملات مربوط به ارگان‎های مرتبط را مورد بحث قرار می‎دهد.این قوانین توصیف کننده چالش‎هایی است که حسابرسان در حسابرسی واحدهایی که دارایی‎های دیجیتال را نگهداری یا معامله می‎کنند، جهت مطابقت قوانین و مقررات، شناسایی و حسابداری و افشای ارگان‎های مرتبط با آن مواجه هستند.
لغتنامه جهانی بلاک چین، ضمیمه اضافه شده به این راهنما است که به عنوان مرجع برای تمام بلاکچین‎های AICPA و CIMA و محتوای مربوط به دارایی‎های دیجیتال آماده‎سازی شده است. این لغتنامه دارایی‎های دیجیتال را فراتر از ارز رمزپایه تعریف کرده و آنها را به عنوان مدارک دیجیتالی که با استفاده از رمزنگاری برای تأیید و اهداف امنیتی، روی یک دفتر تقسیم‎بندی شده مانند بلاکچین طراحی شده است، تعریف می‎کند ACPA .و CIMA هشدار دادند: "اگرچه همه صنایع دستخوش تغییر هستند اما اکوسیستم دارایی‎های دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است." "از آنجا که شرکت‎ها به دنبال ارائه خدمات حسابرسی به این نهادهاهستند، باید احتیاط و توجه به خطرات و چالش‎های مختص به این بخش نیز در نظر گرفته شود."
راهنمای مذکور را می توانید از طریق لینک موجود در صفحه زیر دانلود کنید:
https://www.accountingtoday.com/news/aicpa-cima-offer-audit-risk-guidance-for-crypto

شماران