سردبیر حسابدار طی فراخوانی از همه صاحب‌نظران درخواست کرد مقالات خود را حول محورهای مرتبط با اجرای IFRSدر ایران برای انتشار در شماره آینده این ماهنامه ارسال کنند.

به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، پرویز صداقت سردبیر مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) طی فراخوانی از همه صاحب‌نظران درخواست کرد مقالات خود را حول محورهای برشمرده مرتبط با اجرای IFRSدر ایران برای انتشار در شماره آینده این ماهنامه ارسال کنند.

متن کامل این فراخوان بدین شرح است:

به نظر می‌رسد مهم‌ترین تحولی که حرفه حسابداری ـ حسابرسی ایران در ماه‌ها و شاید سال‌های آتی پیش رو دارد گذار از استانداردهای ملّی حسابداری به استانداردهای بین‌الملللی گزارشگری مالیIFRS است. از این‌رو، ماهنامه «حسابدار» در نظر دارد در شماره‌های آتی این موضوع را مورد بررسی دقیق و کاربردی قرار دارد.

در ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه و سازمان حسابرسی به عنوان مرجع استانداردگذار، گام‌های اولیه را برای پذیرش و پیاده سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللیIFRS برداشته‌اند. براساس ابلاغیه مورخ 22 دی 1392 سازمان بورس و اوراق بهادار و به منظور اجرایی‌کردن مصوبه مورخ 27 شهریور 1390 مجمع عمومی سالانه سازمان حسابرسی کلیه شرکت ها و نهادهای مالی ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در تهیه صورت‌های مالی که از تاریخ 1 فروردین 1392 و بعد از آن شروع می شود، «مجاز» به تهیه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS هستند. و همچنین از سال 1395 «شرکت‌های بزرگ» پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران «ملزم» به تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالیIFRS خواهند بود.

پرسش اصلی این است که گذار به این استانداردها از چه ضرورتی برخوردار است و چه الزامات و پی‌آمدهایی دارد؟ در پاسخ به این پرسش تلاش می‌شود به طور مشخص محور‌های زیر مورد بررسی قرار گیرد:

 

1- از تجربه‌ی سایر کشورها در گذار به استانداردهای بین‌المللی چه می‌آموزیم؟ و با توجه به این تجارب، چه روشی برای گذار به استانداردهای بین‌المللی تحقق‌پذیرتر است؟

2-  برای گذار به استانداردهای بین‌المللی چه بازنگری‌ها و تغییراتی در بسترهای قانونی موجود - از قبیل قانون مالیات‌های مستقیم، قانون تجارت، قانون اوراق بهادار - موردنیاز است؟

3- علاوه بر وظیفه‌ی نهاد استانداردگذار در ارائه ترجمهی فارسی استانداردهای بین‌المللی، دیگر نهادهای مرتبط با حرفه حسابداری (نهاد ناظر بر بازار سرمایه، نهاد ناظر بر بازار پول، سازمان امور مالیاتی، جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداران خبره‌ی ایران و‌...) در این زمینه چه وظایفی دارند؟

4-  آیا نیروی انسانی موجود فعال در بخش مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توان حرفه‌ای کافی برای انطباق با الزامات و خواسته‌های این استانداردها را دارند؟

5-  بسترهای نرم‌افزاری موجود برای گذار به استانداردهای بین‌المللی نیازمند چه تغییرات و اصلاحاتی است؟

6- دانشگاه‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای چه وظایفی برای گذار موفقیت‌آمیز به استانداردهای بین‌المللی بر دوش دارند؟

 

از همه صاحب‌نظران در این زمینه دعوت می‌شود مقالات خود را حول محورهای بالا برای ماهنامه‌ حسابدار یا ایمیل  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال فرمایند.

 

                                                                                                                    با احترام

                                                                                                                       پرویز صداقت

                                                                                                                       سردبیر حسابدار

شماران