فدراسیون بین‎المللی حسابداران (آیفک) با انتشار گزارش یافته‎های «پژوهش جهانی درباره موسسات حسابرسی کوچک و متوسط جهان در سال 2016» از 92 انجمن حسابداران حرفه‎ای سرتاسر جهان که با انتشار ترجمه این پرسشنامه به زبان‎های محلی خود آیفک را در انجمن این پژوهش بزرگ جهانی یاری رسانند سپاسگزاری کرد. در این فهرست، نام انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان ناشر نسخه فارسی این پرسشنامه در ایران به چشم می‎خورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، گزارش یافتههای «پژوهش جهانی آیفک درباره موسسات حسابرسی کوچک و متوسط جهان در سال 2016»که با مشارکت 5060 حسابدار از 164 کشور جهانانجام شده است از سوی فدراسیون بینالمللی حسابداران (آیفک) منتشر شد.

 

انجمن حسابداران خبره ایران در 30 مهر 1395، برای دومین سال پیاپی، ضمن انتشار ترجمه فارسی پرسشنامه این پژوهش کلیه شاغلان انفرادی و موسسات حسابداران رسمی را به مشارکت فعال در این پژوهش جهانی آیفک درباره موسسات حسابرسی کوچک و متوسط جهان در سال 2016 فراخوانده بود.

 

بزرگترین پژوهش جهانی شناسایی وضعیت موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs)

IFAC Global SMP Survey بزرگترین و مهمترین پژوهش در سطح بینالمللی برای شناسایی وضعیت موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs) است که هر سال توسط فدراسیون بینالمللی حسابداران (آیفک) انجام میشود. یافتههای این پژوهش به آیفک و انجمنهای حرفهای عضو آن در سرتاسر جهان کمک میکند تا تصویر دقیقتری از وضعیت حرفه حسابداری در جهان داشته باشند و با کارایی و اثربخشی بیشتری بتوانند در این ارتباط برنامهریزی کنند و به حسابداران حرفهای و ذینفعان خدمات آنان کمک کنند.

 

اصلی‎ترین چالش‎های موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs)

مطابق گزارش یافته‎های این پژوهش، پاسخ‎دهندگان به پرسشنامه آیفک موارد زیر را به عنوان اصلی‎ترین چالش‎های خود اعلام کرده‎اند:

  • جذب صاحب‎کار جدید (46% پاسخ‎دهندگان)
  • جذب کارکنان جدید و حفظ کارکنان موجود (42% پاسخ‎دهندگان)
  • به‎روز نگه‎داشتن خود با مقررات و استانداردهای جدید (41% پاسخ‎دهندگان)
  • اعمال فشار صاحب‎کاران برای کاهش مبلغ قراردادها (41% پاسخ‎دهندگان)



              (برای دیدن اندازه بزرگ تصویر فوق بر روی آن کلیک کنید)
 

مهم‎ترین عوامل محیطی تاثیرگذار بر موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs) ظرف پنج سال آینده

مطابق گزارش یافتههای این پژوهش، پاسخدهندگان به پرسشنامه آیفک موارد زیر را به عنوان مهمترین عوامل محیطی تاثیرگذار بر کار خود ظرف پنج سال آینده اعلام کردهاند:

  • قوانین و مقررات (56% پاسخدهندگان)
  • پیشرفت‎های فناوری (52% پاسخدهندگان)
  • توانایی انطباق با نیازهای صاحب‎کار جدید (45% پاسخدهندگان)
  • اعتماد عمومی به حرفه و اعتبار آن در جامعه (43% پاسخدهندگان)

 

اوضاع درآمدی موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs) در سال 2016

مطابق گزارش یافتههای این پژوهش، 52% پاسخ‎دهندگان اعلام کردند مجموع درآمدشان در سال 2016 افزایش یافته است. 31% پاسخ‎دهندگان نیز کاهش مجموع درآمد خود را گزارش کرده‎اند. 17% پاسخ‎دهندگان نیز اعلام کردند مجموع درآمدشان در این سال تقریباً معادل سال قبل بوده است.

 

 

سهم کشورها و مناطق مختلف جهان در پژوهش سال 2016

ادامه رکوردداری چین در جهان و ترکیه در خاورمیانه /

مشارکت همچنان کمفروغ ایرانیان

مطابق گزارش یافته‎های این پژوهش، در بازه زمانی 1 اکتبر تا 30 نوامبر 2016، مجموعاً 5.060 پاسخ از 164 کشور سرتاسر جهان گردآوری شده است. سهم مشارکت هر یک از مناطق مختلف جهان در این پژوهش به ترتیب،  اروپا 38%، آسیا 28%، آفریقا 14%، آمریکای مرکزی، جنوبی و کارائیب 7%، خاورمیانه 5%، آمریکای شمالی 5%، و اقیانوسیه 3% اعلام شده است.

 

در پژوهش سال گذشته (2016) با این که حسابداران حرفهای 164 کشور (از جمله ایران) مشارکت داشتهاند، با این حال، طبق آمار ارائهشده توسط آیفک، تنها از 13 کشور چین (493 پاسخ، 10% از کل)، هند (417 پاسخ، 8% از کل)، رومانی (365 پاسخ، 7% از کل)، ترکیه (259 پاسخ، 5% از کل)، کانادا (196 پاسخ، 4% از کل)، لهستان (191 پاسخ، 4% از کل)، فرانسه (168 پاسخ، 3% از کل)، آفریقای جنوبی (150 پاسخ، 3% از کل)، ایتالیا (142 پاسخ، 3% از کل)، فنلاند (134 پاسخ، 3% از کل)، استرالیا (112 پاسخ، 2% از کل)، آلمان (110 پاسخ، 2% از کل)، و نیجریه (109 پاسخ، 2% از کل) بیش از 100 پاسخ ارائه شده است که مجموعاً 56% پاسخهای گردآوریشده را تشکیل میدهند.

 

مطابق این گزارش، از 12 کشور پاکستان، رژیم صهیونیستی، تایلند، اوگاندا، کلمبیا، کنیا، انگلستان، اسپانیا، برزیل، تونس، مالزی، و ژاپن نیز بین 50 تا 95 پاسخ دریافت شده است. با این حال، به رغم آن که مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران (17 اسفند 1395) بیش از 500 حسابدار رسمی شاغل انفرادی یا شاغل در موسسات حسابرسی در کشور فعالیت می‎کنند، ولی همچنان نام ایران در فهرست کشورهای دارای بیش از 50 پاسخ در این پژوهش دیده نمی‎شود.

 

متن کامل گزارش یافتههای «پژوهش جهانی آیفک درباره موسسات حسابرسی کوچک و متوسط جهان در سال 2016» در این پیوند در دسترس علاقه‎مندان است.

 

اخبار مرتبط:

با انتشار ترجمه فارسی پرسشنامه پژوهش جهانی آیفک از سوی انجمن: دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران شاغلان انفرادی و موسسات حسابداران رسمی را به مشارکت فعال در پژوهش جهانی آیفک درباره موسسات حسابرسی کوچک و متوسط جهان در سال 2016 دعوت کرد، 30 مهر 1395

شماران