محسن قاسمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: از سال 1386 که نخستین مراسم "روز حسابدار" در ایران برگزار شد، تا کنون، ده‌ها مراسم باشکوه در جای جای میهن عزیزمان برگزار شده است. ولی تا زمانی که این رویدادها به نحوه شایسته و اثربخشی در سطح جامعه مخابره نشوند، اثرگذاری مطلوب و مدنظر حسابداران را نخواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محسن قاسمی دبیرکل انجمن در گفت‌وگو با این پایگاه اطلاع‌رسانی از برنامه منسجم انجمن برای اطلاع‌رسانی گسترده آیین‌های گرامی‌داشت روز حسابدار سال جاری خبر داد.

 

وی در آغاز با یادآوری مجدد خاستگاه تعیین "15 آذر" هر سال به عنوان "روز حسابدار" گفت: همان طور که اکثر همکاران عزیز مستحضرند، فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) در سی‌امین سال تاسیس‌اش ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به عنوان "هفته جهانی حسابداری" (صرفاً در آن سال) اعلام کرد؛ و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست تا آن هفته را در حرفه حسابداری کشور خود به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها یا آیین‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند. در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران - به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک - انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان "روز حسابدار" در ایران نام‌گذاری شد.

 

قاسمی در ادامه گفت: هر چند آن فراخوان آیفک صرفاً برای آن سال مشخص بود. ولی سنت بسیار حسنه‌ای را در حرفه حسابداری ایران بنیاد نهاد. به طوری که از آن سال به بعد، حسابداران سرتاسر ایران هر سال در این روز عزیز با برگزاری آیین‌های گرامی‌داشت ویژه‌ای ضمن قدردانی از خدمات همه فعالان حرفه‌ای و دانشگاهی حسابداری کشور، خدمات متنوع و ارزش‌آفرین حسابداران را به عموم ذینفعان در سطح کشور معرفی و تبیین می‌کنند.

 

دبیرکل انجمن درباره تلاش‌های انجام‌شده برای وارد کردن این مناسبت در تقویم رسمی کشور یادآور شد: خوشبختانه علاوه بر اقدامات متعددی که از سوی افراد و نهادهای مختلف در سرتاسر کشور انجام شده است، جامعه حسابداران رسمی ایران نیز در پاسخ به این خواسته همگانی و بر حقّ حسابداران، درخواستی رسمی را از طریق وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی به شورای نامگذاری ایام (شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ارسال کرده است که در حال طی مراحل متداول است.

 

قاسمی در همین ارتباط افزود: به همین دلیل برگزاری آیین‌های گرامی‌داشت باشکوه و متعدد در شهرهای مختلف کشور تاثیر بسزایی در تصمیم آن شورا می‌تواند داشته باشد. وی تصریح کرد: تا کنون نیز طی سالهای گذشته، ده‌ها و بلکه صدها مراسم باشکوه در جای جای میهن عزیزمان برگزار شده است. ولی تا زمانی که این رویدادها به نحوه شایسته و اثربخش در سطح جامعه مخابره نشوند، اثرگذاری مطلوب و مدنظر حسابداران را نخواهد داشت.

 

وی در ارتباط با راهکار انعکاس گسترده و اثربخش برگزاری آیین‌های گرامی‌داشت روز حسابدار سال جاری گفت: خوشبختانه امروزه با گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، ... و سامانه‌های اشتراکی همچون آپارات، شنوتو، ... ظرفیت بسیار مناسبی برای انعکاس گسترده و اثربخش اخبار و اطلاعات مربوط به این قبیل رویدادها وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: چنانچه امسال همه حسابداران سرتاسر کشور یک‌صدا در جهت پوشش خبری حداکثری این رویداد گام برداریم، به راحتی می‌توانیم آیین گرامیداشت روز حسابدار سال جاری را به یکی از پربازتاب‌ترین رویدادهای حرفه‌ای کشور در سطح ملّی تبدیل کنیم.

 

قاسمی افزود: برای این کار کافی است هر حسابدار در شبکه‌های اجتماعی که حضور دارد اخبار و اطلاعات مربوط به این رویداد را با هشتگ #روزحسابدار بازنشر کند. حتی اگر دو همکار حسابدار در یک شرکت کوچک با خرید یک کیک مختصر دقایقی را به گرامیداشت این روز اختصاص می‌دهند، اگر عکس‌ها و فیلم‌های آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، بازتاب آن بیشتر از برگزاری همایشی چندصد نفری است که هیچ تصویر و فیلم و خبری از آن در سطح عمومی مخابره نشود. اگر ظرف هفته‌های آینده ده‌ها هزار و حتی صدها هزار مطلب زیر این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف انتشار پیدا کند، مسلماً این رویداد به یکی از پربازتاب‌ترین رویدادها در سطح ملّی تبدیل خواهد شد.

 

دبیرکل انجمن در پایان اعلام کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران و همه کانال‌ها و صفحات رسمی منتسب به انجمن در شبکه‌های اجتماعی، به صورت گسترده همه اخبار مربوط به برگزاری آیین‌های گرامیداشت روز حسابدار در سرتاسر کشور را مخابره خواهیم کرد. از این رو، از همه همکاران گرانمایه که تدارک برگزاری این گردهمایی‌ها را بر عهده دارند درخواست داریم حتماً با هر ابزاری که در اختیار دارند – حتی گوشی‌های تلفن همراه خود – از برگزاری این گردهمایی‌ها عکس و فیلم تهیه کنند و به همراه شرح مختصری از نحوه برگزاری آیین گرامیداشت به رایانامه انجمن حسابداران خبره ایران به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا شماره 09355143936 در تلگرام ارسال کنند. پیش از برگزاری این آیین‌های گرامیداشت نیز به همین ترتیب امکان اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و کانال‌های در اختیار انجمن فراهم است و بسیار خوشحال می‌شویم که در این راه بتوانیم کمک کوچکی به همکاران عزیز انجام دهیم.

شماران