سردبیران مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) از 1355

محسن قاسمی، دبیرکل انجمن و سردبیر مجله حسابدار، در سرمقاله شماره اردیبهشت 1397 حسابدار، ضمن مروری گذرا بر تاریخ انتشار نشریه انجمن حسابداران خبره ایران (از سال 1355) از اعمال اصلاحات اساسی در فرایند انتشار مجله به منظور تدبیراندیشی برای کاهش هزینه‌های انتشار مجله خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در پی قدردانی شورای عالی انجمن از خدمات ارزنده پرویز صداقت (سردبیر پیشین مجله حسابدار) و تحریریه حسابدار طی سه سال گذشته، و انتصاب محسن قاسمی به عنوان نهمین سردبیر حسابدار (با حفظ سمت به عنوان دبیرکل انجمن)، وی در نخستین سرمقاله خود به عنوان سردبیر ارگان رسمی انجمن، با مروری گذرا بر تاریخ انتشار این نشریه (از سال 1355)، از اعمال اصلاحات اساسی در فرایند انتشار مجله به منظور تدبیراندیشی برای کاهش هزینه‌های انتشار مجله خبر داد. متن کامل این سرمقاله که اواسط خردادماه، در شماره 313، اردیبهشت 1397، ماهنامه حسابدار، از طریق ارسال پستی برای اعضای انجمن و مشترکان مجله و توزیع در روزنامه‌فروشی‌های معتبر منتشر خواهد شد به شرح زیر است:

 

"و این حسابدار است که می‌ماند"

محسن قاسمی

 

مجله حسابدار پیشینه‌ای به درازا و پرباری تاریخ انجمن حسابداران خبره ایران دارد. بخش بزرگی از خدمات انجمن، در راستای توسعه دانش و حرفه حسابداری در ایران طی بیش از چهار دهه گذشته، از راه انتشار این نشریه به‌انجام رسیده است. افزون بر این، در اثر اهتمام هوشمندانه مسئولان انجمن و مجله، بخش قابل توجه و ارزشمندی از تاریخ انجمن، و بالتبع تاریخ حرفه حسابداری ایران، در این مجله مستند شده است. از این حیث، جایگاه حسابدار در انجمن و حرفه حسابداری ایران فراتر از صرفاً یک نشریه تخصصی است.

 

پاییز 1355، اندکی بیش از دو سال از آغاز فعالیت‌های انجمن (پس از ثبت در روز سه‌شنبه، 24 اردیبهشت 1353) نمی‌گذشت، که "نشریه انجمن حسابداران خبره ایران"با پشتیبانی شورای عالی وقت و بنیانگذاران انجمن، و با تقبل مسئولیت سردبیری از سوی بانوی پرتلاش سال‌های نخست انجمن، فریده خلعت‌بری، متولد شد. خلعت‌بری در سرمقاله نخستین شماره مجله، از دشواری آغاز گفت و موجودیت یافتن آن‌چه آغاز می‌شود. از ایده‌آل‌گرایی همه آغاز نشده‌ها، و تحمیل امکانات و واقعیت‌ها بر آن‌چه آغاز می‌شود. او نشریه انجمن را به‌درستی وسیله‌ای برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های انجمن و تحکیم و گسترش هر چه بیشتر مبنای حرفه حسابداری و حسابرسی می‌دانست.

 

نشریه خلعت‌بری، که به صورت دوماهنامه منتشر می‌شد، دوازده شماره بیشتر نپایید. انتشار دوازدهمین شماره آن نشریه وزین، در بهمن و اسفند 1357، با وقوع انقلاب در ایران هم‌زمان شد. در پی آن، فعالیت انجمن و نشریه خاطره‌انگیزش نیز چند سالی معلّق ماند. تا این که سرانجام، در آذر 1363، "حسابدار"هم‌چون ققنوس از خاکستر نشریه انجمن حسابداران خبره ایران بر آمد. این بار قرعه فال به نام، مهدی تقوی، یکی دیگر از شیفتگان و فرهیختگان انجمن زده شد. این اقتصاددانِ حسابدار، تا شهریور 1364 مسئولیت مدیرمسئولی و سردبیری مجله را بر عهده داشت. تقوی جانی دوباره در کالبد مجله دمید. تا بیش از آن، غمِ این خفتۀ چند، خواب در چشمِ تَرِ دوستدارانِ انجمن و نشریه نَشکَنَد. او تا به امروز، قریب به سی و چهار است که همچنان در کسوت مدیر مسئولی حسابدار باقی مانده است؛ و از این حیث، از رکوردداران عرصه قلم در ایران به شمار می‌آید.

 

از مهر 1364 تا مهر 1371، حسابدار با مشارکت گروهی از اعضای علاقه‌مند و مسئولان انجمن، تحت عنوان "هیئت تحریریه"منتشر شد. تا این که از شماره دی 1371، نام محمد شلیله به عنوان سومین سردبیر نشریه انجمن به شناسنامه حسابدار افزوده شد. البته پیش از آن، شلیله به همراه مجید میراسکندری، دبیرکل خوش‌فکر آن سال‌های انجمن، از شماره بهمن 1369، با جلب موافقت شورای عالی انجمن طرحی نو درانداخته بودند؛ و در اقدامی ارزشمند، فُرم چاپ مجله را از قطع کوچک و ساده سال‌های آغازین، به قطع بزرگ فعلی درآورده بودند. بدین ترتیب، گامی بلند در راستای تبدیل اُرگان رسمی انجمن به یک مجله کاملاً حرفه‌ای برداشته شده بود.

 

نام محمد شلیله، به عنوان سردبیر، تا شماره مرداد 1374 بر شناسنامه حسابدار مستدام بود. ولی از شماره آبان 1374، که در یادداشتی کوتاه از زحمات او قدردانی شد؛ برای دومین بار، مسئولیت انتشار مجله به هیئت تحریریه‌ای متشکل از اعضای علاقه‌مند و مسئولان انجمن واگذار شد.

 

یدالله مکرمی، به عنوان چهارمین سردبیر، از شماره شهریور 1375 تا شماره شهریور 1378 مسئولیت تهیه مجله را بر عهده گرفت. پس از او، بر خلاف دو مقطع قبلی، صرفاً شماره آذر 1378 تحت نظارت هیئت تحریریه منتشر شد؛ و از شماره دی 1378، غلامحسین دوانی، به عنوان پنجمین سردبیر، مسئولیت تحریریه مجله را تا انتشار شماره اردیبهشت 1384 بر عهده گرفت. پس از او نیز، محسن خوش‌طینت بلافاصله، به عنوان ششمین سردبیر، از شماره تیر 1384 تا شماره آبان 1387 مسئولیت تحریریه مجله را بر عهده داشت.

 

رافیک باغومیان نیز، از شماره آذر 1387 تا شماره فروردین 1388، با عنوان "هماهنگ‌کننده"، و از شماره اردیبهشت 1388 تا شماره مهر 1388، با عنوان "دبیر فنی"، مسئولیت تحریریه مجله را بر عهده داشت. تا این که پس از انتشار دو شماره، امیر پوریانسب از شماره دی 1388 به عنوان هفتمین سردبیر مجله برگزیده شد، و تا انتشار شماره آذر 1393 این مسئولیت را بر عهده داشت. این بار نیز پس از انتشار یک شماره، که مسئولیت تهیه مجله به عنوان "ویراستار فنی" به نگارنده واگذار شده بود، سردبیر جدید مجله بلافاصله از سوی شورای عالی برگزیده و منصوب شد.

 

پرویز صداقت، به عنوان هشتمین سردبیر حسابدار، از شماره نوروز 1394 تا شماره نوروز 1397، مسئولیت تحریریه مجله را بر عهده داشت. او که سابقه سردبیری روزنامه سرمایه، ماهنامه بورس، و فصلنامه حسابدار رسمی را نیز در کارنامه خود دارد، به عنوان یک فرد حرفه‌ای در عرصه رسانه‌های نوشتاری، طی سه سال گذشته خدمات ارزنده‌ای را در قالب انتشار سی مجلد از ماهنامه حسابدار به انجمن و اعضای گرانمایه آن ارائه کرد. از این رو، شورای عالی و دبیرخانه انجمن به نمایندگی از اعضای گرانمایه مراتب سپاسگزاری صمیمانه خود را از بابت خدمت‌گزاری صادقانه ایشان و همکارانشان طی این مدت، به ترتیب الفبا، آرش اسدی، نرجس رحمانی، حوریه رضایی‌زاده، علی سالم، سمانه سیمره، سمانه صادقی، فاطمه قاسمی، علی قاصدی، فاطمه قشقایی، نیما کوچک شوشتری، محمد مالجو، حسن مرتضوی، امیرهادی معنوی مقدم، و مهرداد ملک‌تاجی، ابراز می‌دارد.

 

شورای عالی انجمن، پیرو مباحث مطرح‌شده در جلسه مورخ 26 دی 1396 مجمع عمومی عادی سالانه اعضاء، به منظور تدبیراندیشی برای کاهش هزینه‌های انتشار مجله و توقف فوری روند زیاندهی رو به افزایش آن، ضمن بررسی دقیق و کارشناسانه ابعاد مختلف موضوع و با در نظر داشتن خط قرمز حفظ مجله حسابدار، سرانجام به این جمع‌بندی رسید که ضمن قدردانی از خدمات ارزنده سردبیر پیشین مجله و همکاران ایشان، از شماره اردیبهشت 1397 ضمن اعمال تغییراتی در صفحه‌آرایی، نوع چاپ، و کاغذ، از ظرفیت‌های نیروی انسانی دبیرخانه انجمن برای تهیه مجله استفاده شود.

 

امید است با اعمال این اصلاحات روند انتشار حسابدار، به عنوان قدیمی‌ترین، پرخواننده‌ترین، و تنها ماهنامه حسابداری ایران، بدون کوچکترین اُفتی در محتوا و کیفیت مطالب آن پربارتر از پیش مستدام باشد.

 

شماران