عصرگاه چهارشنبه، 29 خرداد 1398، چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با عنوان «تامین مالی از بازار سرمایه» با حضور پرشور اهالی حرفه حسابداری و فعالان بازار سرمایه در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. سخنرانی افتتاحیه این همایش توسط علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ایراد شد. در این همایش، شماری از مدیران و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای مالی بازار اوراق بهادار ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، عصرگاه چهارشنبه، 29 خرداد 1398، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با عنوان «تامین مالی از بازار سرمایه» برگزار شد. این همایش که مورد استقبال کم‌نظیر اهالی حرفه حسابداری و فعالان بازار سرمایه قرار گرفت، بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه داشت.

خوشامدگویی نماینده انجمن حسابداران خبره ایران

محسن قاسمی، دبیرکل و دبیر اجرایی همایش

در آغاز همایش، پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید، و نواختن سرود ملّی، محسن قاسمی، دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران و دبیر اجرایی همایش، به نمایندگی از شورای عالی و کارگروه همایش انجمن، ضمن خوشامدگویی به حاضران و قدردانی از استقبال پرشور آنان از همایش، از اشخاص و سازمان‌هایی که در برگزاری همایش مشارکت داشتند، به نمایندگی از انجمن سپاسگزاری کرد.

وی در این بخش از سخنان خود، پس از قدردانی از سخنرانان همایش، از اعضای کارگروه همایش انجمن - رحمت‌اله صادقیان (رئیس شورای عالی و رئیس کارگروه همایش)، منصور شمس احمدی (نایب رئیس شورای عالی انجمن)، مهران آقایی (عضو شورای عالی انجمن)، و سعید جمشیدی‌فرد – و محمدمهدی مومن‌زاده (دبیر علمی همایش) به پاس طراحی و برنامه‌ریزی درون‌مایه همایش صمیمانه سپاسگزاری کرد.

دبیرکل انجمن، در ادامه، مراتب سپاسگزاری ویژه خود و انجمن را از بانک پارسیان، و کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، از بابت حمایت مالی ویژه از برگزاری این همایش ابراز کرد. وی تصریح کرد، حمایت مالی ارزشمند بانک پارسیان از این همایش که در گام‌های نخست تدارک همایش انجام شد، موجب شد در این اوضاع دشوار اقتصادی خیالمان از بابت تامین هزینه‌های اولیه همایش راحت شود، و ما هم بدون کوچکترین افزایشی در هزینه ثبت نام در خدمت عزیزان باشیم.

قاسمی در ادامه، از سایر حامیان مالی همایش، شرکت تامین سرمایه امین، شرکت تامین سرمایه نوین، شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد، شرکت کارگزاری نماد شاهدان، شرکت گروه خدمات بازار سرمایه‌ی کاریزما، شرکت همکاران سیستم و شرکت سپیدار سیستم بابت پشتیبانی مالی از برگزاری همایش سپاسگزاری کرد؛ و حمایت معنوی انجمن مالی ایران از برگزاری این همایش را نیز مورد قدردانی قرار داد.

دبیر اجرایی همایش، همچنین، از شرکت‌ها، موسسات، و سازمانهایی که با ثبت‌نام شمار قابل‌توجهی از کارکنان خود در این همایش، از برگزاری آن حمایت کردند، سپاسگزاری کرد – از جمله، شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به واسطه پیگیری‌های رحمت‌اله صادقیان و مهران آقایی، شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به واسطه پیگیری‌های محمدحسن فامیلی، موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا، موسسه حسابرسی سامان پندار، موسسه حسابرسی آزموده‌کاران، سازمان حسابرسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شرکت عمران و مسکن ایران، و بانک انصار.

قاسمی در پایان این بخش از سخنان خود، از کارکنان دبیرخانه انجمن حسابداران خبره ایران و زحماتی که در برگزاری این همایش متقبل شدند سپاسگزاری کرد.

دبیرکل انجمن در بخش دوم سخنان خود، با اشاره به تاریخ بازار سرمایه ایران طی بیش از نیم‌قرن گذشته، نقش‌آفرینی و مشارکت حسابداران ایران در راه‌اندازی و توسعه این بازار را بسیار تاثیرگذار و کلیدی دانست. وی در این بخش از سخنان خود، زنده‌یاد محمدمهدی سمیعی (نخستین رئیس انجمن حسابداران خبره ایران و نخستین رئیس شورای عالی بورس)، زنده‌یاد ابوالقاسم خردجو (رئیس کانون حسابداران رسمی و نخستین رئیس هیئت مدیره سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران)، زنده‌یادان حسن سجادی‌نژاد، مسعود عرفانی، ضیاء‌اله شهیدی، پرویز نبوی، و محمدحسن ابریشمی، (حسابداران خبره عضو شورای عالی بورس و هیئت پذیرش اوراق بهادار در سالهای آغازین فعالیت بورس)، اله‌ویردی رجایی سلماسی (دومین رئیس انجمن حسابداران خبره ایران و نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران پس از انقلاب)، حسین عبده تبریزی (عضو اسبق شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و معمار ساختار جدید بازار اوراق بهادار ایران)، علی رحمانی (نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران)، مصطفی امیدقائمی (نخستین مدیرعامل شرکت فرابورس ایران)، و علی صحرایی (مدیرعامل فعلی شرکت بورس اوراق بهادار تهران) را از جمله تاثیرگذارترین حسابداران و اعضای انجمن حسابداران خبره ایران در ارکان مختلف بازار اوراق بهادار ایران طی بیش از نیم‌قرن گذشته دانست؛ و با اشاره به رابطه بسیار تنگاتنگ و تاثیرگذاری که طی بیش از نیم قرن گذشته بین حرفه حسابداری و بازار اوراق بهادار ایران وجود داشته است، خواستار تقویت این رابطه و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های دو طرف در راستای پیشرفت وطن عزیزمان ایران شد.

گزارش دبیر علمی همایش

محمدمهدی مومن‌زاده، عضو انجمن حسابداران خبره ایران

دبیر علمی همایش، در گزارش خود، ضمن تاکید بر تقویت سرمایه در گردش شرکت‌ها تصریح کرد: بنگاه‌ها باید به سوی طرح‌های جدید برای توسعه بروند و از ظرفیت‌های خود به صورت کامل استفاده کنند. تا بدین ترتیب هم ارزش بیشتری برای سهامداران خود فراهم کنند و هم سهم خود را از بازار حفظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا  در خصوص تامین مالی بنگاه ها اظهار کرد: موضوعی که به آن اشاره دارم، روایتی از مناسبات بخش مالی اقتصاد و بخش حقیقی اقتصاد است. این روند خرده روایت‌هایی دارد که همه مباحث تامین مالی و تامین مالی از بازار سرمایه را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی ادامه داد: در دی ماه ۱۳۹۷ تحقیقی توسط اتاق بازرگانی صورت گرفت که از دو هزارفعال اقتصادی خواسته شد تا موانع و چالش های کسب و کار را بیان کنند. دراین راستا، بخش عمده ای از فعالان به مشکل نقدینگی و دسترسی به منابع اشاره داشتند و مشکل اصلی را در سیستم بانکی، نرخ بهره نامناسب و مراحل پیچیده دریافت وام عنوان کردند.

 مومن‌زاده افزود: در بخش دیگر این تحقیق از این افراد خواسته شد تا برای برون رفت از این مشکل راهکاری ارایه دهند. اغلب افراد مورد تحقیق مشکل را در «سرمایه گردش» عنوان کردند و گفتند که ما برای بحث های اقدامات جدید رشد محور و اجرای طرح های توسعه به منابع مالی نیاز داریم؛ یعنی می‌توان گفت هزینه های جاری و افزایش نقدینگی، ۵۶درصد مشکل سرمایه در گردش است. در ابتدای کار باید هزینه های عملی را کاهش دهیم که این پیشنهاد را با کمی ناامیدی بیان داشتند به این علت که جذب نقدینگی جدیدی را نمی توانستند داشته باشند. این افراد استفاده از اوراق سرمایه و اوراق قرضه (صکوک) را به عنوان راهکار جایگزین برای تامین منابع مالی عنوان کردند.

 وی اضافه کرد: حال این گزارش را با گزارش دیگری که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، تحت عنوان گزارش رقابت پذیری بررسی کنیم. بر اساس رقابت پذیری، رکن توسعه بازار مالی دارای زیرشاخصت هایی است که مشخص می کند؛ فعالان اقتصادی، شرکت ها و بنگاه های بخش بازارسرمایه از نظام بانکی بهتر توانستند منابع مالی را جذب کنند. تشکیل این همایش به این علت است که ما باید از ابزارهای مالی بهره ببریم. امروزه اگر یک مدیرمالی به ما پیشنهادی داد از اوراق منفعت استفاده کنیم باید بپرسیم به چه دلیل از این نوع اوراق استفاده کنیم. این توانمندی جدیدی است که باید مدیران مالی به آن مجهز شوند تا بتوانند برهزینه های بنگاه و شرکت تاثیر بگذارند.

دبیرعلمی چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران در ادامه گفت: اتاق بازرگانی تقریبا روزهای اول هر ماه، شاخص مدیران خرید را منتشر می کند. در این شاخص، زیرشاخصی وجود دارد که انتظارات تولید در ماه آینده را مشخص کرده است. براساس شاخص مدیران خرید تقریبا دوماه ابتدای سال مخصوصا اردیبهشت ماه شاخص مثبتی را نشان می دهد که نگاهی مثبت به تولید در کشور وجود دارد.

 مومن‌زاده خاطرنشان کرد: در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، کیفیت و نظم جریانات نقدی از اهمیت فراوانی برخوردار است. استفاده از ابزارهای مالی مثل دریافت تسهیلات بانکی نیست که ما استمهال کنیم بلکه در زمان مقرر باید وجوه پرداخت شود تا بتوان قراردادهای متعددی منعقد کنند. برهمین اساس وقتی شرکتی در بازار سرمایه، اوراق منتشر می کند، براساس فرضیه ارقام، اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که شرکت از نظم جریانات نقدینگی‌اش آگاهی دارد. پس مدیریت گردش وجوه نقد در شرکت برای استفاده از ابزارها از اهمیت بالایی بهره برده است.

 وی توضیح داد: اگر شرکتی قصد توسعه داشته باشد باید این توسعه را در محلی انجام دهد که به مرحله بلوغ رسیده باشد تا وجوه نقد بیشتری در شرکت و ارزش بیشتری را نصیب سهامداران کند. در همین خصوص باید درنظر گرفت تامین مالی پروژه ها به این دلیل دارای اهمیت است که پروژه ها در ابتدا دارای جریانات نقدی نیستند و باید مدل هایی برای تامین مالی طراحی شود تا جریانات نقدی ارزان تری برای بنگاه های اقتصادی تامین شود.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توسعه ابزارهای بدهی که یک تعهد کاغذی یا الکترونیکی است که طرف ناشر را قادر می‌سازد تا با تعهد بازپرداخت به وام‌دهنده بر اساس شرایط قرارداد، بودجه موردنیاز خود را از طریق ایجاد بدهی تأمین کند می توانیم یک بازار بدهی ساختاریافته و پیشرفته داشته باشیم تاکنون ۸۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بدهی وجود دارد. وقتی این توسعه ابزارهای بدهی پیشرفت پیدا کند و براساس ساز و کار عرضه و تقاضا نرخ تامین مالی که یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد است مشخص شود می توان پیش بینی های زیادی انجام داد و این روند به ما قدرت بیشتری در تصمیم گیری های مالی می دهد. براساس یک پیش بینی که هنوز اثبات نشده می توان اینگونه بیان داشت از توسعه بازار بدهی می توان به عنوان یک ارزش پیش بینی کننده و ارزش تعیین کننده در حسابداری استفاده کرد. با استفاده از آن به تعیین متغییرهای اقتصادی که یکی از مهمترین آنها متغییر نرخ تامین مالی است و قدرت پیش بینی و قدرت تایید کنندگی بالایی دارد برسیم.

 مومن‌زاده در پایان گفت: می توان گفت وقتی تورم زیاد شود، بر نرخ بازده اثر منفی گذاشته و شاخص بالاتر می رود اما بعد با کاهش شاخص بازار سرمایه روبه رو خواهد شد. شاید بتوانیم پیش بینی کنیم تا چند ماه آینده با نزولی در بازار سرمایه روبه رو خواهیم بود.

سخنرانی افتتاحیه

علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران

سخنرانی افتتاحیه همایش توسط علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ایراد شد. به گزارش روابط عمومی بورس تهران، وی در سخنان خود، پس از یادآوری اتکای سنتی تامین مالی در ایران و جهان به نظام بانکی، این اتکای بیش از اندازه به منابع بانکی را موجب بروز مسائل متنوع برای صنعت بانکداری در ایران دانست. وی  ساختار تأمین مالی در اقتصاد ایران را به چهار بخش تسهیلات بانکی، بودجه عمرانی دولت، سرمایه‌گذاری خارجی، و بازار سرمایه تقسیم کرد، و گفت: هر یک از این ارکان چهارگانه تأمین مالی در اقتصاد ایران با چالش‌ها و فرصت‌هایی رو به رو بوده‌اند.

وی تغییر رویکرد تامین مالی بانک‌محور به تامین مالی از بازار سهام و اوراق بدهی را نیاز ضروری اقتصاد کشور خواند و با اشاره به ظرفیت‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران در چند سال گذشته شاهد حضور ابزارهای نوین مالی، از جمله، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت، اسناد خزانه اسلامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، اوراق سلف استاندارد موازی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، اوراق فروش تبعی و اوراق خرید دین بوده است. به گفته وی، اوراق خرید دین که جدیدترین ابزار تامین مالی در بازار اوراق بهادار ایران است، در این هفته عملیاتی شده است و مشتریان اصلی آن نیز شرکت‌های لیزینگ هستند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، که خود از دانش‌آموختگان حسابداری دانشکده نفت و دانشگاه علامه طباطبایی است، در پایان سخنان خود با اشاره به مسائل گزارشگری متنوعی که در بستر بازار اوراق بهادار ایران وجود دارد، حسابداران و نهادهای حرفه‌ای کشور را به انتشار رهنمودها و راهکارهای حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی متناسب با نیازهای این بازار فراخواند.

نقش اقتصادی ابزارهای مالی

حسین عبده تبریزی، عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار

در آغاز نشست اول همایش، حسین عبده تبریزی، عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار، و آخرین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران (سابق)، به ایراد سخنرانی خود با عنوان «نقش اقتصادی ابزارهای مالی» پرداخت. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار تهران، در سخنرانی خود در این همایش تاکید کرد: برای حفظ نقدینگی در بازار سرمایه و جلوگیری از مالی شدن اقتصاد، باید جلوی بازده نامعقول بازارهای سفته بازی از جمله مسکن، طلا و ارز گرفته شود. وی یادآور شد: بازار ثانویه در بلندمدت ظرفیت نگه داشت این حجم نقدینگی را ندارد. به علاوه، منافع حاصل از بازار ثانویه به بخش واقعی اقتصاد و تولید منتقل نمی‌شود. بنابراین باید راهکارهایی برای تقویت بازار اولیه اتخاذ شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر بانک مرکزی عملیات بازار آزاد را آغاز کند و دولت، بدهی‌های خود را فقط از طریق اسناد خزانه اسلامی منتشر کند، بازار می‌تواند نرخ این اسناد را به عنوان نرخ بدون ریسک در نظر بگیرد، که البته تعیین درست این نرخ از نظر فعالان بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است.

عبده تبریزی افزود: هم اینک مشکل شرکت‌های ایرانی این است که به دلیل فشار شدیدی که بر بازار املاک و مستغلات است، امکان دریافت تسهیلات  از منابع بانکی را به آسانی  گذشته ندارند. از طرفی، وثیقه‌ها مانند گذشته نیست و بانک‌ها نیز امکان تامین سرمایه در گردش را مانند گذشته ندارند. در حالی که بازار سرمایه اکنون با ابزارهایی که دارد می‌تواند به کمک بازار پول بیاید و در این بین برخی ابزارها بسیار  کارگشا خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به  نقش ابزارهای مالی و نهادهای مالی گفت: ابزارها و نهادهای مالی نقشی  گسترده ایفا می‌کنند. از جمله،  این که کارکردهایی همچون وساطت مالی، کاهش هزینه‌های عملیاتی، تولید اطلاعات و تقسیم پذیری و انعطاف  را به عهده دارند.

عبده تبریزی در سخنان خود تاکید کرد:  اگر پشت ابزارها هدف جدید و مشخصی نباشد، این ابزارها به خودی خود خلق ارزش نخواهند کرد.

بازار اوراق بدهی و تحولات پیش رو

علی بیک‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی بیگ‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنان خود عنوان داشت: بازار بدهی یکی از مهمترین اجزای بازارهای پولی و مالی نوین در هر کشوری به شمار می رود. به همین دلیل، ضرورت توسعه آن غیرقابل انکار است. وی تاکید کرد: در واقع، می‌توان مدعی بود که دستیابی به نظام مالی پویا، عمیق و کارا، بدون وجود بازار بدهی سالم با کارکرد مناسب و عمق کافی اساساً امکان پذیر نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: در بازار بدهی انواعی از اوراق بدهی کوتاه مدت،میان مدت و بلندمدت مبادله می شود که می تواند مرتبط با دولت، شرکت ها، شهرداری ها و غیره باشد.

بیگ زاده در ادامه با اشاره به مزایای ایجاد بازار بدهی در اقتصاد گفت:  کمک به کشف قیمت منابع به صورت غیردستوری بر اساس ریسک، بازده و سررسید اوراق یکی از اولین مزایای این بازارهاست.

وی در ادامه به دیگر مزایای این بازار اشاره کرد و افزود: هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و جلوگیری از رشد بازارهای ناسالم، کاهش فشار بر شبکه بانکی جهت تأمین مالی و بهبود شفافیت در بازارهای مالی را می توان از دیگر مزایای این بازار برشمرد.

این مقام مسئول با اشاره به آمار اوراق بدهی بازار سرمایه بیان داشت: تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ، بیش از ۱,۶۵۹,۳۹۰ میلیارد ریال انواع اوراق بدهی در بازار سرمایه کشور منتشر شده است. این در حالی است که میزان تامین مالی بازار سرمایه در سال گذشته بالغ بر ۱.۲۷۴.۹۸۴ میلیارد ریال بوده است و میزان انتشار اوراق بدهی در سال اخیر برابر با ۵۰۹.۳۸۹ میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه به روش های تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی اشاره داشت و انتشار اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق مشارکت، اوراق سفارش ساخت ، اوراق رهنی، اوراق خرید دین و دیگر ابزارهای مالی را از جمله روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه برشمرد و به تفصیل کاربرد این اوراق را توضیح داد.

بیگ زاده در این خصوص گفت: اوراق مضاربه اوراق بهاداری است که براساس عقد مضاربه طراحی می شود.  ناشر اوراق مضاربه با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده و به عنوان مضاربه در اختیار بانی قرار می دهد، بانی در فعالیت اقتصادی سودآور )بازرگانی( به کار می گیرد و در پایان هر معامله یا پایان هر دوره مالی سود حاصله را براساس نسبت هایی که روی اوراق نوشته شده، میان خود و صاحبان اوراق تقسیم می کند.  دارندگان اوراق نقش مالک و بانی نقش عامل قرارداد مضاربه را دارند.

وی در ادامه به اوراق بیمه اتکایی به عنوان یکی دیگر از اوراق بدهی اشاره کرده و یادآور شد: اوراق بیمه ای اتکایی، اوراق بهاداری است که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه منتشر می شود و به موجب آن، برخی از مخاطرات بیمه ای از بازار بیمه به بازار سرمایه منتقل می شوند. غالباً ساختار این اوراق به گونه ای است که در ازاء پذیرش مخاطرات بیمه ای، نسبت به سایر اوراق بهادار مشابه، سود بیشتری را عائد سرمایه گذاران می کند.

بیگ زاده ادامه داد: بیمه مرکزی یا شرکت های بیمه، با رعایت مقررات مربوطه می توانند از طریق اوراق بیمه ای اتکایی، نسبت به انجام عملیات اتکایی بخشی از مخاطرات بیمه ای خود اقدام کنند  و در حقیقت در اوراق بیمه ای اتکایی، انجام عملیات اتکایی از طریق بازار سرمایه انجام می گیرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان داشت: در فرآیند انتشار اوراق بیمه ای اتکایی، سرمایه گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را در اختیار یک نهاد مالی )نهاد واسط( قرار می دهند. نهاد مالی )نهاد واسط(، منابع مالی که از محل واگذاری اوراق بدست آمده با منابع مالی که از بازار بیمه بدست آورده )حق بیمه هایی که بابت بیمه اتکایی دریافت می کند) را صرف انجام سرمایه گذاری هایی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه می کند. تمام یا بخشی از سود حاصل از مجموع منابع مالی تجمیع شده طی زمان بندی مشخصی به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

آشنایی با اوراق مشارکت

مهسا رادفر، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ( سنا)، مهسا رادفر با بیان این که اوراق مشارکت یکی از انواع ۱۴ گانه صکوک اسلامی است، گفت: اولین سابقه انتشار اوراق به جنگ جهانی دوم برمی گردد و پس از آن  در دوران ملی کردن صنعت نفت،برای توسعه کشاورزی و اوراق قرضه مسکن،اسناد خزانه اصلاحات ارضی یا اوراق عباس آباد نیز مورد استفاده قرار گرفت ، اما مهمترین اوراق مشارکت سال های پس از آن به اوراق مشارکت طرح نواب مربوط می شود.

وی افزود: این اوراق اوراقی هستند که برای جلب مشارکت سرمایه گذاران در سرمایه گذاری برای مدت معین منتشر می شوند و  غالبا برای طرح های سودآور تولیدی، خدماتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

رادفر اظهار داشت:  بانک مرکزی در صورت تایید گزارش توجیهی فنی و اقتصادی طرح ها، مجوز انتشار این اوراق را می دهد.

وی توضیح داد: در این میان دو نوع اوراق مشارکت در بازار سرمایه داریم که در حالت اول، انتشار آن خارج از بورس بوده است اما در بورس مورد معامله قرار می گیرد  و در حالت دیگر اوراق مشارکت در بورس منتشر و در بورس نیز معامله می شود.

رادفر در ادامه اظهار داشت: ارکان اصلی برای انتشار اوراق مشارکت عبارت است از متعهد پذیره نویسی،بازار گردان، ضامن،عامل فروش،امین و عامل پرداخت که مهمترین این موارد امین است و از بین موسسات حسابرسی انتخاب می شود.

وی همچنین یکی از موارد مهم در انتشار اوراق مشارکت را نحوه ارزش گذاری آورده غیرنقدی ناشر در زمان شروع انتشار دانست.

سایر سخنرانی‌های همایش

در ادامه همایش، موضوعات زیر توسط سخنرانان دیگر همایش ارائه شد:

  • آشنایی با گواهینامه‌های حرفه‌ای انجمن حسابداران خبره ایران | امیر ابراهیم‌زاده، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، عضو هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران مدیریت خبره
  • اوراق منفعت و کارکردهای آن | محمد عابد، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد
  • گزارش حسابرس نسبت به طرح توجیهی اوراق بدهی | منصور شمس احمدی، نایب رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، حسابدار رسمی
  • آشنایی با اوراق رهنی و اوراق خرید دین | سونای امیربابایی، مدیر خدمات مشاوره مالی تأمین سرمایه امین
  • آشنایی با اوراق سفارش ساخت و اوراق جعاله | محدثه رزاقی، مدیر تامین مالی شرکت تأمین سرمایه نوین
  • نقش شرکت‌های رتبه‌بندی در تأمین مالی از بازار سرمایه | قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان
  • آشنایی با اوراق اجاره و اوراق مرابحه | محمدمهدی مومن‌زاده

فیلم‌ها، اسلایدها و گزارش کامل همایش

مطابق اعلام محسن قاسمی، دبیرکل انجمن و دبیر اجرایی همایش، فیلم کامل همه سخنرانی‌ها و اسلایدهای مربوط به آنها طی هفته جاری از طریق صفحه اختصاصی همایش بر روی وبگاه انجمن حسابداران خبره ایران (http://iica.ir/41th) منتشر خواهد شد. همچنین، گزارش کامل این همایش شامل متن کامل همه سخنرانی‌ها در شماره خرداد و تیر 1398 مجله حسابدار (نشریه انجمن حسابداران خبره ایران) منتشر خواهد شد.

بازتاب گسترده رسانه‌ای

برگزاری این همایش در رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه بازتاب گسترده‌ای داشت. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای دیدن گزارش ویدئویی بورس نیوز از چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران بر روی تصویر بالا کلیک کنید

شماران