نصراله مختار، از بنیانگذاران انجمن حسابداران خبره ایران، حسابدار مستقل، حسابدار رسمی، و بنیانگذار و شریک موسسه حسابرسی مختار و همکاران در سن 74 سالگی درگذشت.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، زنده یاد نصراله مختار در سال 1321 در اصفهان دیده به جهان گشود. وی در سال 1962 برای تحصیل رهسپار انگلستان شد و تحصیلات خود در رشته حسابداری را از سال 1964 آغاز کرد. وی چهار سال بعد، در سال 1968 (1347 هـ.ش.) پس از پایان تحصیلات و عضویت وابسته در انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز به وطن بازگشت و به عنوان کارشناس مالی در وزارت دارایی مشغول به کار شد. زنده یاد مختار در فروردین 1349 به عنوان عضو هیئت عامل و معاون سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب شد و تا مرداد 1350 در این سمت خدمت کرد. وی سرانجام در فروردین 1351 به عنوان شریک به موسسه وینی مری اند کمپانی پیوست و کاردر حرفه نوپای حسابرسی ایران را آغاز کرد. وی از بهمن 1356 به عنوان بنیانگذار و شریک در موسسه حسابرسی مختار و همکاران به ارائه خدمات حرفه ای اشتغال داشت.
 
زنده یاد مختار در 2 اسفند 1351 به همراه 33 تن از یاران خود با تشکیل مجمع عمومی موسسان انجمن حسابداران خبره ایران در بنیان‎گذاری نخستین نهاد حرفه ای مستقل و غیردولتی حسابداران حرفه ای ایران مشارکتی ارزشمند و ماندگار داشت. وی، عضو نخستین «کمیته تحقیقات حسابداری و حسابرسی» انجمن بود، و در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1364 کمیته پذیرش و آزمون حسابداران مستقل نیز حائز دریافت عنوان «حسابدار مستقل» شناخته شد.
 
نخستین مقاله نصراله مختار در نشریه انجمن حسابداران خبره ایران (دوره قدیم مجله حسابدار) با عنوان «استانداردهای حسابداری» در دومین شماره این نشریه (آذر و دی 1355، صص 12-18) منتشر شد. دلبستگی وی به نشریه انجمن تا بدان جا بود که در 11 فروردین 1358، هنگامی که از توقف انتشار نشریه انجمن به دلیل مشکلات مالی آن دوران مطلع شد، طی نامه ای خطاب به رئیس شورای عالی وقت انجمن ضمن ابراز «نهایت افسوس» خود از این رویداد ناخوشایند پیشنهاد داد یک صندوق (Fund) توسط افراد و موسسات حرفه ای علاقه مند تشکیل شود تا منابع گردآوری شده در آن به بقاء نشریه انجمن اختصاص داده شود. پیشنهادی که اجراء نشد و انجمن تا آذر 1363 از داشتن نشریه ای حرفه ای محروم ماند.
 
شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در مورخ 23 تیر 1393 در آیین بزرگداشت برگزار شده در «جشن چهل سالگی» انجمن، با اهدای «مدال یادبود چهلمین سالگرد ثبت انجمن حسابداران خبره ایران» از زنده یاد نصراله مختار و جمعی دیگر از بنیانگذاران، رئیسان ادوار مختلف شورای عالی، دبیران کل و دیگر دست اندرکاران انجمن قدردانی کرد.  
 
شورای عالی، دبیرکل، و کارکنان انجمن حسابداران خبره ایران ضمن تسلیت درگذشت زنده یاد نصراله مختار، برای بازماندگان این زنده یاد شکیبایی آرزو دارند.
 

گفتنی است، ‌مراسم ترحیم زنده یاد نصراله مختار به محض اطلاع از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.

شماران