«همایش اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم: در عرصه عمل» توسط انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان قدیمی ترین تشکل حرفه ای حسابداران ایران و عضو پیوسته فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار در روز سه شنبه، 11 خرداد 1395، در سالن همایشهای رازی برگزار خواهد شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، دکتر سعید جمشیدی فرد، دبیر علمی همایش و عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: «همایش اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم: در عرصه عمل» توسط انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان قدیمی ترین تشکل حرفه ای و عضو پیوسته فدراسیون بین المللی حسابداران(IFAC) با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار سه شنبه، 11 خرداد 1395، در سالن همایشهای رازی برگزار خواهد شد. در این همایش، که سی و هفتمین همایش سراسری انجمن حسابداران خبره ایران به شمار می‎آید، صاحبنظران برجسته کشور و  مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران،  شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران و همچنین دکتر حسن امیری عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس حضور خواهند داشت. این همایش با هدف بررسی چالشهای اصلی و اهم مباحث روز مرتبط با اجرای «اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم» (مصوب 31 تیر 1394) برگزار می شود.
 
دبیر علمی همایش، اعلام کرد: چالشهای مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها، حسابرسی مالیاتی، رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک، مالیات املاک و مستغلات، معافیتهای مالیاتی، مالیات اشخاص خارجی، طرح جامع مالیاتی، جرم مالیاتی، و چالشهای مالیاتی اجرایIFRS در ایران، محور های اصلی مقالات طراحی شده برای ارائه در این همایش است.
 
جمشیدی فرد ادامه داد: مطابق برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده، چندین عنوان از مقالات اصلی همایش توسط مقامات و مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور ارائه خواهد شد.
 
وی افزود: در بخش پایانی همایش، نشست پرسش و پاسخ با حضور محمد قاسم پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور، و دیگر مقامات مالیاتی ارائهکننده مقالات برگزار می شود. پرسشها و ابهامات دریافتی توسط دبیرخانه همایش طرح و در جلسه پاسخ داده خواهد شد.
 
جمشیدی فرد ضمن تاکید بر اهمیت اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم خاطر نشان کرد: همان طور که این روزها شاهدیم مباحث مربوط به تجدید ارزیابی داراییها و ابهامات مربوط به مباحث مالیاتی مترتب بر آن به یکی از پرچالشترین و بحثبرانگیزترین مباحث در بازار سرمایه کشور تبدیل شده است. تا جایی که دکتر محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای روشن شدن ابعاد این موضوع کتباً از سازمان امور مالیاتی کشور استعلام کرد و آن سازمان نیز با توجه به اهمیت موضوع پاسخ مشروحی ارسال کرد.
 
وی ادامه داد: رویکرد مذکور نشاندهنده اهمیت این موضوع و گستره دامنه مباحث مطروحه در این ارتباط است. به همین دلیل، در همایش پیش رو در قالب یکی از مقالات به اهم مباحث مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی شرکتها و ابهامات مالیاتی مترتب بر آن و راهکارهای قانونی پیش بینی شده در این ارتباط پرداخته خواهد شد.
 
عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که طی یک سال گذشته با مباحث پردامنهای خصوصاً در محافل حسابداران، مدیران مالی و حسابرسان روبرو بوده، مصادیق جرمهای مالیاتی مورد اشاره در ماده (274) این قانون است. در این ماده، تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن، اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن، ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث، امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (169) و (169 مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت، عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده، تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع، خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینهای در سه سال متوالی، و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی از جمله مصادیق جرم مالیاتی برشمرده شده اند.
 
نایب رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران، ‌با اشاره به اصلاح ماده (272) در اصلاحیه مصوب سال 1394 گفت: یکی دیگر از سرفصلهای مهمی که در همایش پیش رو تبیین خواهد شد بحث حسابرسی مالیاتی در چارچوب تعیین شده در ماده (272) اصلاحیه است که فرایند اجرایی پیچیده ای خواهد داشت که طی ارائه مقاله ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
جمشیدی فرد در ادامه یادآور شد: در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم تغییرات گستردهای در مواد مختلف مرتبط با معافیتهای مالیاتی از جمله مواد 132 و 138 اعمال شده است که در مقاله دیگری به این تغییرات اشاره خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: مودیان مالیاتی برای بهرهمندی از اکثر این معافیتها تکالیفی را باید به انجام برساند که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
 
عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، با اشاره به گشایش حاصل شده در روابط اقتصادی ایران در ماههای اخیر گفت: یکی از اولین موضوعاتی که در فضای پسابرجام اهمیت مضاعفی پیدا کرد جدی شدن بحث پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS) در شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و در نهادهای مالی و پولی و شرکت های بیمه و دیگر شرکت های بزرگ و سرمایهپذیر کشور بود.
 
وی افزود: در سالهای گذشته همواره یکی از موانعی که از سوی منتقدان اجرایIFRS در ایران برجسته شده و حتی در مواردی اغراق آمیز مطرح شده، چالشهای مالیاتی مترتب بر پیادهسازیIFRS در ایران بوده است.
 
جمشیدی فرد سایر موضوعات مورد توجه در این همایش را برشمرد و عنوان کرد: مالیات اشخاص خارجی، مالیات املاک و مستغلات و موضوع چالش برانگیز رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک از جمله موضوعاتی است که در این همایش مطرح خواهد شد.
 
وی در پایان سخنان خود، تصریح کرد:‌ مقالات و سخنرانیهای برنامهریزی شده برای ارائه در این همایش توسط مقامات و کارشناسان ارشد سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، و اعضای شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران ارائه خواهند شد، از این رو، از اعتبار و قابلیت استناد بالایی برخوردار خواهند بود.
 

یاد آور می شود: طی اطلاعیهای از سوی دبیرخانه اجرایی همایش اعلام شده است: به منظور استفاده حداکثری  از زمان در اختیار، ذینفعان «قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم» (مصوب 31 تیر 1394) میتوانند پرسشها یا ابهامات خود در خصوص اجراء و رعایت مواد مختلف این قانون را با ذکر ماده و تشریح دقیق موضوع مورد پرسش یا ابهام حداکثر تا تاریخ چهارشنبه، 5 خرداد 1395 به رایانامه   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدو نمابر 88899722 ارسال و یا، با مراجعه به وبگاه www.iica.irنسبت به دریافتاطلاعات تکمیلی و ثبت نام در این همایش اقدام کنند.

شماران