فدراسیون بین‎المللی حسابداران (آیفک) امسال نیز همچون سالهای گذشته در حال انجام پژوهش پرسش‎نامه‎ای موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (IFAC Global SMP Survey) است. انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان نخستین انجمن حسابداران حرفه‎ای ایرانی عضو آیفک به منظور جلب مشارکت حسابداران رسمی شاغل انفرادی و موسسات حسابداران رسمی ایرانی امسال نیز همچون سال گذشته (2015) اقدام به ترجمه پرسشنامه مذکور به زبان فارسی کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محسن قاسمی، دبیرکل انجمن، ضمن اعلام خبر فوق از همه حسابداران مستقل و حسابداران رسمی به عنوان مخاطبان این پژوهش جهانی در حرفه حسابداری ایران دعوت کرد با استفاده از ترجمه فارسی این پرسشنامه (که از سوی پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران به صورت عمومی منتشر شده است)، ضمن مراجعه به پرسشنامه آنلاین این پژوهش جهانی بر روی وبگاه آیفک نسبت به پر کردن آن اقدام کنند. وی تاکید کرد: مهلت شرکت در این پژوهش حداکثر تا 30 نوامبر 2016 همزمان با 10 آذر 1395 است.

 

قاسمی افزود: پرسشنامه امسال (2016) تا کنون به 23 زبان در وبگاه فدراسیون بینالمللی حسابداران (آیفک) منتشر شده است. طی روزهای گذشته نیز ترجمه فارسی این پرسشنامه از سوی انجمن حسابداران خبره ایران به مسئول مربوطه در آیفک ایمیل شد. ولی با توجه به این که سامانه اینترنتی مربوطه حین انجام این پژوهش امکان افزودن زبان جدیدی را ندارد، مقرر شد امسال ترجمه فارسی این پرسشنامه از طریق پایگاه اطلاع رسانی انجمن منتشر شود و در سالهای آینده پیش از آغاز پژوهش ترجمه فارسی برای تعبیه در سامانه مربوطه از سوی انجمن ارسال شود. از این رو، علاقه‎مندان می‎توانند برای مشارکت در پژوهش امسال (2016) ترجمه فارسی این پرسشنامه را از وبگاه انجمن دانلود کنند و با استفاده از آن، به پرسشنامه آنلاین این پژوهش جهانی بر روی وبگاه آیفک مراجعه و آن را به زبان انگلیسی تکمیل کنند.

 

بزرگترین پژوهش جهانی شناسایی وضعیت موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs)

قاسمی گفت: IFAC Global SMP Survey بزرگ‎ترین و مهم‎ترین پژوهش در سطح بین‎المللی برای شناسایی وضعیت موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMPs) است که هر سال توسط فدراسیون بین‎المللی حسابداران (آیفک) انجام می‎شود. وی یادآور شد: یافته‎های این پژوهش به آیفک و انجمن‎های حرفه‎ای عضو آن در سرتاسر جهان کمک می‎کند تا تصویر دقیق‎تری از وضعیت حرفه حسابداری در جهان داشته باشند و با کارایی و اثربخشی بیشتری بتوانند در این ارتباط برنامه‎ریزی کنند و به حسابداران حرفه‎ای و ذی‎نفعان خدمات آنان کمک کنند.

 

سهم کشورها و مناطق مختلف جهان در پژوهش سال گذشته

رکوردداری چینی‎ها / مشارکت کم‎فروغ ایرانیان

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران اعلام کرد: مطابق آمار فدراسیون بین‎المللی حسابداران (آیفک) در پژوهش سال گذشته (2015)، مجموعاً 6.725 پاسخ از سرتاسر جهان گردآوری شده است که بیشترین آمار پاسخ‎گویی به این پژوهش سالانه آیفک تا کنون بوده است. وی افزود: سهم مشارکت هر یک از مناطق مختلف جهان در این پژوهش به ترتیب،  اروپا 41%، آسیا 26%، آفریقا 15%، آمریکای مرکزی، جنوبی و کارائیب 8%، خاورمیانه 5%، آمریکای شمالی 3%، و اقیانوسیه 2% اعلام شده است.

 

قاسمی اعلام کرد: در پژوهش سال گذشته (2015) با این که حسابداران حرفه‎ای 169 کشور (از جمله ایران) مشارکت داشته‎اند، با این حال، طبق آمار ارائه‎شده در گزارش یافته‎های این پژوهش تنها از 10 کشور چین (692 پاسخ، 10% از کل)، رومانی (668 پاسخ، 10% از کل)، هند (435 پاسخ، 6% از کل)، ایتالیا (392 پاسخ، 6% از کل)، نیجریه (365 پاسخ، 5% از کل)، مجارستان (260 پاسخ، 4% از کل)، آفریقای جنوبی (254 پاسخ، 4% از کل)، کلمبیا (248 پاسخ، 4% از کل)، لهستان (247 پاسخ، 4% از کل)، تایلند (211 پاسخ، 3% از کل) بیش از 200 پاسخ ارائه شده است که مجموعاً 56% پاسخ‎های گردآوری‎شده را تشکیل می‎دهند.

 

وی افزود: مطابق آمار یادشده، پاسخ‎های دریافتی از 5 کشور کانادا، انگلستان، آلمان، اسپانیا، و ترکیه نیز بین 100 تا 199 پاسخ بوده است؛ و همچنین، از 14 کشور استرالیا، اوگاندا، برزیل، تونس، فرانسه، بلژیک، کنیا، ژاپن، فنلاند، لبنان، رژیم صهیونیستی، فلسطین، پاکستان، و پرتغال بین 50 تا 99 پاسخ دریافت شده است.

 

پویایی حرفه حسابداری ایران را به جهان مخابره کنیم

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران گفت: طبق آمار جامعه حسابداران رسمی ایران هم اکنون بیش از 320 شاغل انفرادی و موسسه فعال حسابداران رسمی در حرفه حسابداری ایران وجود دارد که می‎توانند در این پژوهش جهانی به نمایندگی از حرفه حسابداری ایران مشارکت کنند. وی یادآور شد: حتی اگر حدود 15% از این افراد هم حدود 10 دقیقه از وقت خود را به پر کردن این پرسشنامه اختصاص بدهند حدود 50 پاسخ از حرفه حسابداری ایران ارسال خواهد شد که آمار بسیار خوبی خواهد بود. وی تاکید کرد: بی‎تردید مشارکت پرشور و فعالانه حسابداران حرفه‎ای ایرانی در این قبیل پژوهش‎ها و نظرخواهی‎های جهانی می‎تواند نشانه‎ای از پویایی حرفه حسابداری ایران به محیط‎های بین‎المللی مخابره کند.

 

محرمانگی پاسخ‎ها

قاسمی گفت: فدراسیون بینالمللی حسابداران (آیفک) به همه پاسخ‎دهنگان این پژوهش اطمینان داده است که همه پاسخهای ارسالی به این پژوهش محرمانه تلقی میشوند و به هیچ یک از پاسخدهندگان منتسب نخواهند شد. وی تاکید کرد: این پاسخها برای اطلاع آیفک از توسعههای جهانی تاثیرگذار بر موسسات حسابرسی کوچک و متوسط بسیار مهم است. قاسمی گفت: پرسشنامه امسال شامل پرسشهای جدیدی درباره تامین نیروی انسانی و موضوعات کارکنان، فناوری، و همچنین شاخصهای کلیدی معیار موسسات است. وی یادآور شد: این پرسشنامه شامل 11 پرسش اصلی، و 5 پرسش جمعیت‎‎شناسی است که پاسخ به آنها بیشتر از 10 دقیقه زمان نمیبرد. علاقه‎مندان می‎توانند در صورت تمایل نام و نشانی ایمیل خود را در پایان پرسشنامه وارد کنند تا بلافاصله یافته‎‎های نهایی این پژوهش از سوی آیفک برای آنان ارسال شود.

 

گزارش یافته‎های سال گذشته

قاسمی در پایان گفت: خلاصه و متن کامل گزارش یافتههای پژوهش سال گذشته (2015 IFAC Global SMP Survey) پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران در دسترس علاقه‎مندان قرار دارد. وی اعلام کرد: به زودی ترجمه فارسی خلاصه این گزارش از سوی پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران منتشر خواهد شد.

 

دانلود ترجمه فارسی پرسش‎نامه

متن کامل «ترجمه فارسی پژوهش پرسشنامهای فدراسیون بینالمللی حسابداران (آیفک) درباره وضعیت موسسات حسابرسی کوچک و متوسط (SMP) جهان در سال 2016» (همین پیوند) در دسترس علاقه‎مندان است.


تذکر مهم: در این ارتباط لازم به ذکر است، مشارکت در این پژوهش صرفاً با مراجعه به پرسشنامه آنلاین این پژوهش جهانی بر روی وبگاه آیفک امکانپذیر است و ترجمه فارسی فوق صرفاً به منظور راهنما برای استفاده حسابداران حرفه‎ای ایرانی از سوی پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران تهیه و منتشر شده است.

 

شماران