آذرماه امسال، دهمین سال پی در پی است که حسابداران ایران در روزهای میانی این ماه با برگزاری آیین‎های گرامی‎داشت مختلف و متعدد در سطوح گوناگون و در شهرهای مختلف کشور «روز حسابدار» را گرامی می‎دارند. آیین گرامیداشت «روز حسابدار سال 1395» برای اعضای انجمن حسابداران خبره ایران رنگ و بوی ویژه‎ای دارد، چرا که با چهلمین سالگرد انتشار مجله «حسابدار» (ارگان رسمی انجمن حسابداران خبره ایران) همزمان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، «نشریه انجمن حسابداران خبره ایران» (دوره قدیم «مجله حسابدار») از پاییز سال 1355، حدود چهار سال پس از برگزاری مجمع موسسان انجمن حسابداران خبره ایران (چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۵۱)، به سردبیری فریده خلعت‎بری - یکی از سه زن عضو نخستین فهرست اعضای انجمن - به صورت دوماهنامه پا به عرصه وجود گذاشت. فریده خلعت‎بری در مقام نخستین سردبیر نشریه انجمن حسابداران خبره ایران، تا اسفند سال 1357، مجموعاً دوازده شماره از این نشریه را تهیه و به همت مسئولان وقت انجمن منتشر کرد. این دوره از نشریه انجمن، در نوع خود، جزو ماندگارترین میراث نخستین نسل از حسابداران حرفهای ایران‎زمین به شمار می‎آید.

پس از وقوع انقلاب اسلامی، در بهمن سال 1357، فعالیت انجمن حسابداران خبره ایران و به تبع آن انتشار «نشریه انجمن حسابداران خبره ایران» با وقفه‎ای چند ساله روبرو شد. با این حال، انتشار نشریه انجمن با عنوان جدید «حسابدار» از آذر سال 1363 به سردبیری مهدی تقوی دوباره از پی گرفته شد. تقوی که همزمان مدیر مسئولی مجله را نیز برعهده داشت (و تا کنون نیز نزدیک به 32 سال است که بر عهده دارد) تا شهریور سال 1364 در این سمت باقی ماند.

 

پس از تقوی، تا دی 1371 (بیش از هفت سال) که محمد شلیله به عنوان سومین سردبیر مجله معرفی شد، امور تحریریه «حسابدار» به صورت شورایی و بر عهده گروهی از مسئولان و اعضای علاقه‎مند انجمن بود. در دوران سردبیری شلیله، با حمایت همه‎جانبه شورای عالی و دبیرکل وقت انجمن، مجید میراسکندری، قطع (اندازه) مجله از کوچک به بزرگ (اندازه فعلی) تغییر کرد و بر تنوع مطالب و مقالات آن افزوده شد و «حسابدار» به شکل یک مجله حرفه‎ای تمام‎عیار درآمد. شلیله تا مرداد 1374 سردبیر حسابدار بود.

 

پس از شلیله، یدالله مکرمی از شهریور 1375 تا شهریور 1378 به عنوان چهارمین سردبیر حسابدار مسئولیت تهیه مجله را بر عهده داشت. غلامحسین دوانی، پنجمین سردبیر حسابدار، که بیشترین مدت زمان بر عهده داشتن این مسئولیت را در کارنامه خود دارد، از دی 1378 تا اردیبهشت 1384، حدود پنج سال و چهار ماه وظیفه سردبیری ارگان رسمی انجمن حسابداران خبره ایران را بر عهده داشت.

 

پس از دوانی، محسن خوش‎طینت به عنوان یک چهره شناخته‎شده و خوشنام دانشگاهی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، در جایگاه ششمین سردبیر حسابدار، از تیر 1384 تا آبان 1387 این مسئولیت را بر عهده گرفت. در دوران خوش‎طینت وزن مقالات نظری و دانشگاهی در مجله افزایش یافت. انتشار سلسله مقالات «گزارشگری مالی بین‎المللی: نظام حسابداری و گزارشگری مالی کشورهای مختلف جهان» را می‎توان از جمله مشخص‎ترین مقالات منتشرشده در دوران سردبیری خوش‎طینت نام برد که به همت وی و با همکاری گروهی از دانشجویانش گردآوری می‎شد.

 

پس از خوش‎طینت، رافیک باغومیان که همکار وی بود، هر چند از سوی انجمن به عنوان سردبیر مجله معرفی نشد، ولی از آذر 1387 تا مهر 1388 نزدیک به یک سال با عنوان «هماهنگ‎کننده و دبیر فنی» مسئولیت تحریریه مجله را بر عهده داشت. پس از وی، امیر پوریانسب از دی 1388 تا دی 1393 به عنوان هفتمین سردبیر تاریخ مجله حسابدار مسئولیت امور تحریریه آن را بر عهده داشت.

 

از اردیبهشت 1394 تا کنون نیز مسئولیت تحریریه مجله حسابدار بر عهده پرویز روح صداقت، هشمین سردبیر مجله، است. هم اکنون، مهدی تقوی همچون سی و دو سال گذشته مدیر مسئول مجله، محسن قاسمی (با حفظ سمت به عنوان دبیرکل انجمن) مدیر اجرایی مجله، و علی امانی، یحیی حساس یگانه و محسن قاسمی اعضای هیئت تحریریه مجله حسابدار را تشکیل می‎دهند. حسابدار به عنوان ارگان رسمی انجمن حسابداران خبره ایران، هم اکنون تنها نشریه حسابداری ایران (در بین همه نشریات حرفه‎ای و دانشگاهی) است که به صورت ماهنامه منتشر می‏شود و از این حیث با بیش از یکصدهزار شمارگان در سال، پرخواننده‎ترین نشریه حسابداری ایران به شمار می‎آید.

 

مطابق تصمیم شورای عالی و دبیرخانه انجمن حسابداران خبره ایران، همزمان با برگزاری آیین «گرامی‎داشت روز حسابدار سال 1395»، در روز سه‎شنبه 23 آذر 1395، «جشن چهلسالگی مجله حسابدار» (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) نیز برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی و جزئیات بیشتر در ارتباط با برگزاری این مراسم متعاقبا از طریق پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، و کانال رسمی انجمن در شبکه اجتماعی تلگرام و صفحه رسمی انجمن در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر و اطلاع‎رسانی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

به قرار اخبار رسمی و غیررسمی دریافتی: انجمنها و تشکلهای مختلف حسابداران سرتاسر کشور در حال تدارک برگزاری هر چه باشکوهتر آیین گرامیداشت «روز حسابدار سال 1395» (برای دهمین سال پی در پی) هستند (8 آبان 1395)

 

شماران