"چالش اعتماد عمومی به اطلاعات منجر به ایجاد نقش‎های زیادی می‎شود که هنوز وجود خارجی ندارند. تصور کنید در واکنش به بحران اعتماد عمومی، اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد تمامی شرکت‎های فعال در حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی تحت نظارت اتحادیه، باید تحت کنترل دقیق قرار گیرند تا سخنان ستیزگرایانه را تعدیل کنند.این مسئولیتی چند شاخه و عظیم خواهد بود، اما این چیزی است که حسابداران می‎توانند سهمی اساسی در آن داشته باشند. آمادگی برای این نوع نقش‌های جدید و کمک به شکل‎گیری آنها کلید سلامت دراز مدت این حرفه خواهد بود."

به طور کلی کاهش سطح اطمینان به داده‎ها و اطلاعات مالی،  بخشی از کاهش اعتماد اجتماعی  است.

اعتماد همیشه اساس یک جامعه فعال بوده است. جوامع اولیه انسانی در صورت عدم اعتماد به یکدیگر، قادر به پرورش محصول یا دام و گله نبودند و در راستای گسترش بشریت در جهان برای ساخت جوامع و اقتصاد وسیع‎تر و پیچیده‎تر، "اعتماد" پایه‎گذار موفقیت آنها بوده است.
همچنین از ابتدا "اعتماد" در بطن حرفه حسابداری قرار داشته و این حرفه در جهت اطمینان بخشی از اعتبار در امانت داری شخصیت می‎گیرد.
 اما فراتر از این حرفه، چالش عمومی "اعتماد" به معنای ضمانت و اطمینان از اینکه افراد به آنچه می‎گویند عمل کرده و عمل می‎کنند، در دهه‎های اخیر به طرز چشمگیری تغییر کرده و در آینده نیز تغییر خواهد کرد. این فشارها، حسابداران را بر آن می‎دارد که نقش بزرگتر و متفاوتی رانسبت به پیشینیان خود تقبل کنند. از این رو که اگر اطلاعاتی که ما برای میلیون‎ها تصمیم‎گیری در روز استفاده می‎کنیم قابل اعتماد نباشند یا اشتباهاتی غیر قابل جبران باشند، جامعه قادر به انجام فعالیت نخواهد بود. کاهش اعتماد به این اطلاعات باعث کاهش اعتماد عمومی به نهادهای ارائه دهنده آنها اعم از دولتی، تجاری، نهادهای خصوصی (NGOs) و رسانه ها می‎شود، و تقریباً این اعتماد است که از هر تعاملی، از جمله مصرف‎کنندگانی که اموال خود را بیمه می‎کنند گرفته تا  مشاغلی که برای آینده برنامه‎ریزی می‎کنند و دولت‎هایی که برای دوران پس از کووید-19 برنامه‎های بازسازی تنظیم می‎کنند، محافظت می‎کند.

امروزه، اعتماد به اطلاعات تولید شده و استفاده شده توسط همه ما - سازمان ها و افراد - با سه تهدید بسیار مدرن روبرو است.
اکنون ما در همه جنبه‎های زندگی خود به مجموعه بسیار پیچیده‏تری از افراد و سازمان‏ها وابسته هستیم و در جهان توسعه یافته امروز این بدان معناست که اگر زمانی می‎توانستیم به تعداد کمتری از تعاملات شخصی و داخلی اعتماد کنیم، اکنون باید برای تایید تصمیمات خود به داده ها و اطلاعات غیرشخصی اعتماد کنیم. بنابراین تقاضای ما برای اطلاعات به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری است درحالیکه ارتباط کمتری با منابع داریم.
در همین حال، تهیه اطلاعات و داده‌هایی که می‎توانند در تصمیم‎گیری برای اعتماد به افراد به ما کمک کنند، آنقدر زیاد شده است که مصرف و تجزیه حتی کسری از درصد آن غیرممکن است.
شرکت تحقیقاتی IDC پیش‎بینی کرده تا سال 2025، روزانه 463 اگزابایت داده تولید خواهد شد. (با علم بر اینکه تنها پنچ اگزابایت می‎تواند تمامی کلماتی که توسط بشر به زبان آمده را در خود ذخیره کند.)
در نهایت، تولید و مهمتر از همه به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده ها در سیستم عامل‎های اجتماعی و دیجیتال برای همه ما بسیار آسان‎تر شده است، هرچند برخی از آنها بطور ناخواسته موجب گمراهی می‎شوند و بخش کوچکی از آنها عمداً مخاطب را گمراه می‎کنند.
به عنوان مثال، بررسی صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا از سال 2018 نشان داده که بیش از یک سوم اروپایی‎ها روزانه با اطلاعات جعلی روبرو می‎شوند و در پاسخ به این مشکل اگر بخواهیم از انتشار اطلاعات مخرب و نادرست در رسانه های اجتماعی جلوگیری کنیم، بسیاری مشکلات نظارتی و آزادی بیان همچنان پیش رو هستند. بنابراین جای تعجب نیست که به نظر می‎رسد اعتماد عمومی به اطلاعات در حال کاهش است.


شرکت روابط عمومی Edelman ، که به مدت 21 سال نظرسنجی سالانه‎ای در مورد اعتماد عمومی انجام داده است ، می‎گوید: "هیچ یک از رهبران اجتماعی که ما پیروشان هستیم، مانند رهبران دولت، مدیران سازمان‎ها، روزنامه‏نگاران و حتی رهبران مذهبی با توجه به افت رتبه اعتماد در سال 2020،  قابل اعتماد برای انجام کار درست نیستند." Edelman هشدار می‎دهد که هر چهار نهاد اصلی شامل تجارت ، دولت ، سازمان های غیردولتی و رسانه ها، با "ورشکستگی اطلاعات" روبرو هستند.
 به عنوان مثال از آنجا که "ارزش ظاهری" اطلاعات مصرفی ما قابل اعتماد نیست،  بنابراین افراد را به سمت اقدام یا تصمیم‎گیری صحیح سوق نخواهد داد.


یکی از حسابداران رسمی پیشگام در مبحث اعتماد، Ed Humpherson ACA مدیر کل تنظیم مقررات در سازمان آمار انگلستان و مسئول ارزیابی اعتبار آماری دولت است. او می‎گوید: "عبارت ورشکستگی اطلاعات به این مفهوم است که ما در محیطی قرار داریم که در آن افراد و سازمان‎ها مملو از داده‎ها هستند و قادر به تفکیک خوب از بد نیستند. چگونه می‎توان تشخیص داد کدام یک از این اطلاعات که دریافت می‎کنیم قابل اعتماد هستند و کدامشان نیستند؟"


چگونه حسابداران رسمی به بازگرداندن اعتماد به نفع مردم کمک می کنند
از این رو، چالش اطمینان از دسترسی جوامع در سراسر جهان به اطلاعات قابل اعتماد و مبتنی بر واقعیت  و اینکه که بدانند می‏توانند به آنها اعتماد کنند، یک مشکل بزرگ و بحرانی است و به وضوح نقشی کلیدی برای افرادی که مهارت و تجربه حسابداری دارند، ایفا می‎کند.


در ابتدا، حسابداران می‎توانند به جلوگیری از "ورشکستگی اطلاعات" کمک کنند. در نهادهای عمومی این به معنای اطمینان بخشی به کلیه ذینفعان اعم از تنظیم‎کنندگان، سرمایه‎گذاران‎، مشتریان، کارمندان، مردم عادی و رأی دهندگان به این امر است که رشد پایدار مالی به قیمت تخریب ناپایدار سرمایه طبیعی یا تشدید مشکلات اجتماعی، از جمله ریشه دار کردن فقر، حفظ کلیشه های نژادپرستانه یا جنسیت‎گرایانه نیست.


در کوتاه مدت، این بخش برای بسیاری از اعضا می تواند به معنای ادامه کار به روش مرسوم تطبیق، بررسی، اطمینان، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‎ها برای کل سازمان باشد. اما انجام این کار با تعداد فزاینده‎ای از داده‎های غیر مالی به مدیران ارشد کمک می کند الگوی کسب و کار شرکت (یا الگوی عملیاتی سازمان غیر انتفاعی) را درک کرده، بیان کنند و بهبود بخشند.


در وهله دوم، واضح است که چگونگی ارزش‏گذاری جهانی برای موفقیت مالی یا اقتصادی به سرعت در حال تغییر است. گروه‎های مختلفی از تصمیم‎گیرندگان خبره، چالش‎های زیست محیطی و اجتماعی خلاصه شده توسط اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) را چالش‎های اساسی برای همه ما می‎دانند.آلن جوپ، مدیر عامل یونیلور می‌گوید: :اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) تنها کاری مثبت برای انجام نیست، بلکه راهی است به سوی یک جهان موفق".  همینطور لری فینک، مدیر عامل BlackRock، یکی از بزرگترین مدیران دارایی جهان در نامه سالانه خود به مدیران عامل " investee" عنوان کرد: "از ژانویه تا نوامبر 2020 ، سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق معامله بورس در دنیا، 288 میلیارد دلار در دارایی‎های پایدار سرمایه گذاری کردند، یعنی 96٪ افزایش نسبت به سال 2019. " واضح است که تصمیمات تخصیص سرمایه، قیمت دارایی‎ها و تصمیمات بلند مدت سیاست عمومی، در حال حاضر نیاز به چیزی بیش از یک بازده مالی مستحکم را در نظر می‎گیرند.


در کوتاه مدت و میان مدت، این امر دو نقش مهم را برای حسابداران فراهم می‌کند.اول، در فضایی که اطلاعات به سرعت در حال تغییر است، آنها قادر به درک نحوه کمک به مشتریان یا همکاران برای دستیابی به بهترین و مفیدترین اطلاعات تأیید شده و سپس راهنمایی آنها برای تصمیم‎گیری‌های ارزشمند به عنوان نتیجه هستند که لازمه‌ی آن درک کامل مجموعه فناوری‎های نوظهور مرتبط با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و همچنین تعداد زیادی از مسائل مربوط به حاکمیت داده‎هااست. دوم، همانگونه که پیتر باکر،مدیرعامل شورای تجارت جهانی در توسعه پایدار، و نویسنده این ادعا که "حسابداران جهان را نجات می‎دهند" می گوید: آنها باید بدانند که چگونه این تغییر در تصمیم‎گیری در یک شرکت تغییر ایجاد می‎کند. اگر قیمت‎گذاری درست، هزینه واقعی و یکپارچه سازی عوامل خارجی را اعمال کنید، چگونه تصمیمات مقامات اجرایی تغییر می‌کند؟ چگونه تخصیص سرمایه، الگوهای ارزیابی سرمایه‏ گذاران را تغییر می‎دهد؟ " حسابداران این فرصت را دارند که از مقام محافظت ازاطلاعات شرکت، به یاری تصمیم گیرندگان در جهت اخذ تصمیمات درست بیایند.سوم، چالش اعتماد عمومی به اطلاعات منجر به ایجاد نقش‎های زیادی می‎شود که هنوز وجود خارجی ندارند. تصور کنید در واکنش به بحران اعتماد عمومی، اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد تمامی شرکت‎های رسانه ای و شبکه های اجتماعی تحت نظارت اتحادیه، باید تحت کنترل دقیق قرار گیرند تا سخنان ستیزگرایانه را تعدیل کنند.این مسئولیتی چند شاخه و عظیم خواهد بود، اما این چیزی است که حسابداران می‎توانند سهمی اساسی در آن داشته باشند. آمادگی برای این نوع نقش‌های جدید و کمک به شکل‎گیری آنها کلید سلامت دراز مدت این حرفه خواهد بود. نمونه دیگر می‎تواند بازرسی رسمی را شامل شود که یک فناوری هوش مصنوعی را پیش از استقرار در انظار عمومی، به کار می‎گیرد. این بار هم نقشی است که حسابداران در آن سرآمد هستند و اگر آن را به عهده نگیرند جامعه وضعیت بدتری خواهد داشت.
 
 
لینک خبر:
https://www.icaew.com/insights/insights-specials/when-chartered-accountants-save-the-world/how-chartered-accountants-can-help-to-safeguard-trust-in-society

شماران