در حال حاضر، واقعیت مجازی بیش‌تر برای آموزش حسابرسی و مدیریت ریسک استفاده می‌شود. اما با افزایش استفاده از واقعیت مجازی توسط صنایع مختلف، مطمئناً واقعیت مجازی در فعالیت‌های واقعی حسابرسی و ارزیابی ریسک استفاده خواهد شد. به‌عنوان مثال، در صنعت ساخت و ساز، حسابرسان و متخصصان مدیریت ریسک می‌توانند مراحل حسابرسی و فرآيند رسيدگي را بدون مراجعه به محل واقعی پروژه انجام دهند. آن‌ها می‌توانند طراحی سيستم‌هاي كنترلي را مرور کنند، کامل بودن را بررسی کنند و ریسک‌ها را ارزیابی کنند. فناوری‌های تشخیص اشیا و اجسام می‌تواند به حسابرسان در انجام بازرسی‌های دستی موجودي مواد و كالا و وضعيت دارايي‌ها، حتی فرسودگی قطعات و تجهیزات، کمک کنند. با واقعیت مجازي، حسابرسان از قبل می‌توانند جزئیات و اطلاعات مربوط به قطعات و تجهیزات مانند شماره‌ي قطعه، تاریخ خرید، سوابق نگهداری ( انبارداري) و سایر موارد را مشاهده کنند. و از آن‌جا که حسابرسان می‌توانند مشاهدات خود را به طور خودکار ثبت کنند، داده‌ها به راحتی ثبت و ضبط می‌شوند. همچنین می‌توان از فناوری‌های واقعیت مجازی برای حسابرسی و بررسی‌های مالی استفاده کرد. نمایش داده‌های مالی در نمودارهای سه بعدی به‌جای دو بعدی، چشم انداز متفاوتی را برای ا ستفاده كننده فراهم می‌کند. شبیه سازی‌های مالی را می‌توان درلحظه ( زمان واقعي) انجام داد، و اين‌گونه مي‌توانيم مشاهده ‌کنیم که چگونه تغییرات یک متغیر  پیش‌بینی‌هاي سازمان را تحت تاثير قرار مي دهد. از فناوری‌های واقعیت مجازی برای انجام شبیه سازی مونت کارلو یا تجزیه و تحلیل چه مي‌شود- اگر استفاده می‌شود.
چالش‌های استفاده از واقعیت مجازی در حسابرسی و ارزیابی ریسک
تعدادی از چالش‌ها و موانع استفاده‌ي گسترده و فراگیر از واقعیت مجازی در حسابرسی و ارزیابی ریسک وجود دارد.

  1. محتوا: عدم وجود محتوا هنوز چالش و مانع اصلی استفاده‌ي گسترده از واقعیت مجازی در حسابرسی و ارزیابی ریسک است. در حالی که محتوا در حال افزایش است، هنوز سازمان‌های نسبتاً کمی وجود دارند که به طور مشخص از فناوری واقعیت مجازی در كسب و كار خود استفاده می‌کنند.
  2.  بها: خود فناوری واقعیت مجازی نسبتاً ارزان است، هرکسی می‌تواند سیستم‌های واقعیت مجازی ارزان قیمت و هدست بخرد؛ با این حال، به دليل وجود مشکل محتوا، هنوز هم منابع قابل توجهی برای ایجاد محتوا برای استفاده در کسب و کارها مورد نیاز است.
  3. تجربه‌ي کاربر: برخي از افراد هنگام استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی ( دستگاه شبيه سازي) دچار سرگیجه، حالت تهوع و حتی تشنج می‌شوند. اصطلاحاً اين بیماری را سندرم حرکت ديجيتال مي‌نامند که شما می‌توانید حرکت را مشاهده کنید اما بدن شما آن را احساس نمی‌کند. هنوز زمان قابل ملاحظه‌اي طول خواهد کشید تا این فناوری واقعاً به کار رود.
  4. بی میلی کسب و کارها: بسیاری از کسب و کارها هنوز تمایلی به استفاده از واقعیت مجازی در کسب و کار خود ندارند زیرا هنوز واقعیت مجازی را فقط برای بازی و سرگرمی می‌دانند.
  5. امنیت سایبری: مانند هر سیستم مبتنی بر رایانه، واقعیت مجازی نیز در معرض حملات امنیت سایبری است. اطلاعاتی که واقعیت مجازی تجسم را بر اساس آن انجام می‌دهد قابل دستکاری و تخریب است.


واقعیت مجازی در آینده حسابرسی و مدیریت ریسک
اين موضوع قابل انكار نيست که فناوری نقش مهمی در حرفه‌ي حسابرسی و حوزه‌ي مدیریت ریسک خواهد داشت. واقعیت مجازی می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. حسابرسان و متخصصان مدیریت ریسک اکنون می‌توانند وظایفی را انجام دهند که قبلاً، شاید به دلیل خطرات ایمنی و سلامتی، ممکن نبود. در پژوهشي كه در سال 2016 در مورد تجزیه و تحلیل ریسک با استفاده از فناوری واقعیت مجازی انجام شد، محققان دریافتند که آن‌ها با استفاده از مدل‌های پیچیده‌ي واقعیت مجازی نسبت به ارزیابی مبتنی بر سند وشواهد قادر به شناسایی تعداد بيش‌تري از ريسك‌ها بودند. این موضوع ثابت می‌کند که حسابرسان و متخصصان مدیریت ریسک نباید فقط فناوری را حسابرسی و ارزیابی کنند. آن‌ها همچنین باید بدانند که چگونه می‌توان از فناوری در انجام فعالیت‌های حسابرسی و ارزیابی ریسک به درستی استفاده کرد.
 

لینک خبر:
https://www.agiaph.org/sites/default/files/Use%20of%20Virtual%20Reality%20in%20Auditing%20addtl%20handouts.pdf

شماران