در حالیکه آمریکا تحت تاثیر همهگیری بیماری کرونا قرار داشت، بسیاری از کارکنان مجبور به دورکاری شدند. اما برای حسابرسان خلاف این امر صادق بود، آنها نمیتوانستند از طریق دورکاری به محل کار مشتری بروند. از این رو کارخانهها و انبارها برای اموری چون شمارش موجودی ناچار به ایجاد طرحی خلاقانه شدند.
خوشبختانه KPMG جلوتر از بازی بود. پیش از شروع همه گیری، موسسات Big Four در حال بررسی یک راه حل بالقوه یعنی عینک های هوشمند به منظور بالا بردن کارایی بودند. اگر مشتریان میتوانستند توسط یک حسابرس مجهز به عینک هوشمند خارج از محیط موجودی خود را حساب کنند در وقت و هزینه صرفهجویی میشد.
برای شمارش موجودیهای فیزیکی، حسابرس باید به محل کار مشتری برود، انبار را برای شمردن هر جنس جستجو کند و دوباره بازگردد. در صورتیکه موجودی کالا شامل مواردی باشد که می توانند منقضی شوند، پوسیده شوند یا آسیب ببینند، برای تأیید کیفیت کالا ممکن است لازم باشد با یک متخصص مشورت شود.حتی گاها، برای تصمیم گیری در مورد شمارش یا عدم شمردن یک جنس، باید از یک مسئول دیگر دعوت شود. در مجموع، این موضوع میتواند هزینه زیادی را صرف پول، وقت و ساعت کاری کند.
عینکهای هوشمند، با اتصال به اینترنت مصرف کننده را قادر میسازد که از طریق واقعیت افزوده اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد که در واقعیت مشاهده میکند. نکته مهم برای حسابرسان آن است که این عینک به افراد در مکانهای مختلف اجازه میدهد آنچه را که استفاده کننده آن می بیند، هم زمان و با همان کیفیت ببینند.
KPMG این پتانسیل را در آنچه فناوری عینک هوشمند می تواند انجام دهد، دریافت و این محصول قبل از شیوع همهگیری وارد فاز اثبات اکتشافی شد. هنگامی که حرفه حسابرسی به علت همه گیری مجبور به تغییر در نحوه انجام فعالیتهای خود شد، این شرکت برای 150 عینک هوشمند XpertEye، ساخته شده توسط AMA سرمایه گذاری کرد. این عینکها با فناوریهایی مانند واقعیت کمکی، مدیریت گردش کار و زمانبندی ارائه می شوند. KPMG اکنون از این عینک ها برای امور حسابرسی استفاده می کند.
مت بیشاپ مدیر ارشد فناوری KPMG در این باره میگوید: "وقتی متوجه شدیم دقیقا منظور از COVID چیست، پایمان را روی گاز گذاشتیم چرا که میدانستیم که باید سریعا کاری انجام دهیم. در طول تابستان آزمایشات میدانی را شروع کردیم و این فناوری را به پنج تیم از مشتریان خود عرضه کردیم. بازخورد قریب به اتفاق این بود که این محصول ارزش قابل توجهی برای حسابرسی فراهم خواهد کرد.این اختراع تنها مختص به دوران همهگیری نبود بلکه روشی نوین بود. KPMG از ایده عینک های هوشمند برای حدود 150 متقاضی استفاده کرد و پس از اندازهگیری مزایای به دست آمده، به سود چند برابری رسید."
بیشاپ معتقد است عینکهای هوشمند در واقع کیفیت حسابرسی را افزایش می دهد: " این عینک ها بازدهی فردی را که در سایت مشغول شمارش موجودی است چند برابر میکند. مشتری با عینک بررسی را در محل انجام میدهد، در حالی که حسابرس آن را از راه دور از یک مکان امن کنترل میکند. پس از آن مسئول دوم نیز میتواند بررسی را مجددا در محل انجام دهد. عینکهای هوشمند این امکان را به کلیه دست اندر کاران اعم از مشتریان و سایرافراد میدهد که همه جوانب را یکجا و در یک زمان در اختیار داشته باشند."
به عنوان مثال، اگر چیزی در هنگام بررسی موجودی غیر عادی باشد - به عنوان مثال محصول آسیب دیده باشد - حسابرس میتواند بلافاصله متخصص موضوع را در شرکت برای مشاوره حضوری فرا خواند.
از دیدگاه مشتریان، استفاده از عینکهای هوشمند به کمتر شدن حضور تیمی از حسابرسان به صورت فیزیکی در دفاتر، انبارها و کارخانههایشان کمک میکند. مشتری میتواند بدون استفاده از حسابرسان در محل کار خود، از عینک استفاده کند و موجودی را برآورد کند. به دلیل وجود GPS موجود در عینک و سایر اقدامات امنیتی از طرف ارائه دهنده نرم افزار و فرآیندهای در نظر گرفته شده از طرف شرکت KPMG، "تقلب" آسان نیست حتی اگر هیچ حسابرسی به طور فیزیکی حضور نداشته باشد.
استفاده از این محصول برای حسابرسان هم ایمنتر است. با وجود عینک هوشمند هیچ حسابرسی نباید در محیط کار خطرناک به علت بیماری حضور یابد.
به گفته مدیر ارشد فناوری این شرکت: "حسابداری مجازی برای ماندگار شدن طراحی شده است. عینکهای هوشمند اکنون بخشی دائمی از فعالیت ما هستند و ما در نظر داریم که زمان مناسب آن را در سایر مناطق نیز سرویسدهی کنیم."
https://www.accountingtoday.com/news/innovations-in-audit-kpmg-deploys-smart-glasses