در حالیکه آمریکا تحت تاثیر همه‏گیری بیماری کرونا قرار داشت، بسیاری از کارکنان مجبور به دورکاری شدند. اما برای حسابرسان خلاف این امر صادق بود، آنها نمی‏توانستند از طریق دورکاری به محل کار مشتری بروند. از این رو کارخانه‎ها و انبارها برای اموری چون شمارش موجودی ناچار به ایجاد طرحی خلاقانه شدند.
خوشبختانه KPMG جلوتر از بازی بود. پیش از شروع همه گیری، موسسات Big Four در حال بررسی یک راه حل بالقوه یعنی عینک های هوشمند به منظور بالا بردن کارایی بودند. اگر مشتریان می‏توانستند توسط یک حسابرس مجهز به عینک هوشمند خارج از محیط موجودی خود را حساب کنند در وقت و هزینه صرفه‎جویی می‎شد.
برای شمارش موجودی‎های فیزیکی، حسابرس باید به محل کار مشتری برود،  انبار را برای شمردن هر جنس جستجو کند و دوباره بازگردد. در صورتیکه موجودی کالا شامل مواردی باشد که می توانند منقضی شوند، پوسیده شوند یا آسیب ببینند، برای تأیید کیفیت کالا ممکن است لازم باشد با یک متخصص مشورت شود.حتی گاها، برای تصمیم گیری در مورد شمارش یا عدم شمردن یک جنس، باید از یک مسئول دیگر دعوت شود. در مجموع، این موضوع می‏تواند هزینه زیادی را صرف پول، وقت و ساعت کاری کند.
عینک‎های هوشمند، با اتصال به اینترنت مصرف کننده را قادر می‎سازد که از طریق واقعیت افزوده اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد که در واقعیت مشاهده می‎کند. نکته مهم برای حسابرسان آن است که این عینک به افراد در مکان‏های مختلف اجازه می‏دهد آنچه را که استفاده کننده آن می بیند، هم زمان و با همان کیفیت ببینند.
KPMG این پتانسیل را در آنچه فناوری عینک هوشمند می تواند انجام دهد، دریافت و این محصول قبل از شیوع همه‏گیری وارد فاز اثبات اکتشافی شد. هنگامی که حرفه حسابرسی به علت همه گیری مجبور به تغییر در نحوه انجام فعالیت‎های خود شد، این شرکت برای 150 عینک هوشمند XpertEye، ساخته شده توسط AMA سرمایه گذاری کرد. این عینک‎ها با فناوری‎هایی مانند واقعیت کمکی، مدیریت گردش کار و زمانبندی ارائه می شوند. KPMG اکنون از  این عینک ها برای امور حسابرسی استفاده می کند.
مت بیشاپ مدیر ارشد فناوری KPMG در این باره می‎گوید: "وقتی متوجه شدیم دقیقا منظور از COVID چیست، پایمان را روی گاز گذاشتیم چرا که می‏دانستیم که باید سریعا کاری انجام دهیم. در طول تابستان آزمایشات میدانی را شروع کردیم و این فناوری را به پنج تیم از مشتریان خود عرضه کردیم. بازخورد قریب به اتفاق این بود که این محصول ارزش قابل توجهی برای حسابرسی فراهم خواهد کرد.این اختراع تنها مختص به دوران همه‏گیری نبود بلکه روشی نوین بود. KPMG از ایده عینک های هوشمند برای حدود 150 متقاضی استفاده کرد و پس از اندازه‏گیری مزایای به دست آمده، به سود چند برابری رسید."
بیشاپ معتقد است عینک‎های هوشمند در واقع کیفیت حسابرسی را افزایش می دهد: " این عینک ها بازدهی فردی را که در سایت مشغول شمارش موجودی است چند برابر می‏کند. مشتری با عینک بررسی را در محل انجام می‎دهد، در حالی که حسابرس آن را از راه دور از یک مکان امن کنترل می‎کند. پس از آن مسئول دوم نیز می‎تواند بررسی را مجددا در محل انجام دهد. عینک‎های هوشمند این امکان را به کلیه دست اندر کاران اعم از مشتریان و سایرافراد می‏دهد که همه جوانب را یکجا و در یک زمان در اختیار داشته باشند."
به عنوان مثال، اگر چیزی در هنگام بررسی موجودی غیر عادی باشد - به عنوان مثال محصول آسیب دیده باشد - حسابرس می‎تواند بلافاصله متخصص موضوع را در شرکت برای مشاوره حضوری فرا خواند.
از دیدگاه مشتریان، استفاده از عینک‎های هوشمند به کمتر شدن حضور تیمی از حسابرسان به صورت فیزیکی در دفاتر، انبارها و کارخانه‎هایشان کمک می‎کند. مشتری می‎تواند بدون استفاده از حسابرسان در محل کار خود، از عینک استفاده کند و موجودی را برآورد کند. به دلیل وجود GPS موجود در عینک و سایر اقدامات امنیتی از طرف ارائه دهنده نرم افزار و فرآیندهای در نظر گرفته شده از طرف شرکت KPMG، "تقلب" آسان نیست حتی اگر هیچ حسابرسی به طور فیزیکی حضور نداشته باشد.
استفاده از این محصول برای حسابرسان هم ایمن‎تر است. با وجود عینک هوشمند هیچ حسابرسی نباید در محیط کار خطرناک به علت بیماری حضور یابد.
به گفته مدیر ارشد فناوری این شرکت: "حسابداری مجازی برای ماندگار شدن طراحی شده است. عینک‎های هوشمند اکنون بخشی دائمی از فعالیت ما هستند و ما در نظر داریم که زمان مناسب آن را در سایر مناطق نیز سرویس‎دهی کنیم."

https://www.accountingtoday.com/news/innovations-in-audit-kpmg-deploys-smart-glasses

شماران