دولت مالزی، دادخواستی ارائه کرده است که در آن خواستار بیش از 5.6 میلیارد دلار غرامت از 44 شریک موسسه KPMG  به دلیل نقش آنها در حسابرسی شرکت های این کشور شد.
در دادخواست ارائه شده ادعا شده است که KPMG در حسابرسی و صدور گزارش های حسابرسی  برای سال‎های مالی 2010 تا 2012 نقض قرارداد و سهل انگاری کرده است.
این دادخواست ابتدا توسط روزنامه Edge گزارش شد. وزارت دارایی مالزی تأیید کرد که اقدامات قانونی علیه 44 شریک این موسسه، انجام شده است. موسسه KPMG در بیانیه‎ای اظهار کرد: "تمام ادعاهایی كه در اخبار گزارش شده را رد می‏ کند و این ادعا توسط شركا به شدت مورد اعتراض است."
این رسوایی منجر به آغاز تحقیقات در دیگر نقاط دنیا از جمله آسیا، ایالات متحده و اروپا شد و در سال 2018 تغییری تاریخی در دولت ایجاد کرد.
در این بیانیه ادعا شده بود بین سال‏های 2009 تا 2014، بیش از 5.6 میلیارد دلار از شرکت های مالزی به نفع نخست وزیر سابق، نجیب رزاق و افراد وابسته به وی مورد سوء‎استفاده قرار گرفته است. از مبلغ مورد سوء‎استفاده، حدود 3.20 میلیارد دلار در سه سال مالی که توسط KPMG حسابرسی انجام گرفته بود، اختلاس شده بود.
مدعیان بیان داشتند، صورت‏های مالی حسابرسی شده توسط KPMG بین سال‎های 2010 تا 2012 "گزارش درست و منصفانه‏ای" درباره امور مالی صندوق سرمایه‎گذاری دولتی ارائه نداده است. آنها عقیده دارند اگر سهل انگاري موسسه KPMG نبود، از اختلاس‎های بعدي در سال‏هاي بعد جلوگيري مي‎شد.
مالزی ماه گذشته، در یک توافق بین سال‎های 2011 تا 2014، از موسسه Deloitte PLT و واحد سابق آن SRC International، مبلغ 80 میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

https://www.accountingtoday.com/articles/malaysia-1mdb-file-suit-against-kpmg-partners-for-5-64b-report

شماران