«وِین آپتون» (Wayne Upton) از اعضای اسبق هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)، و از بنیانگذاران هیئت استانداردهای بینالمللی حسابداری (IASB) که از سال 2011 ریاست کمیته تفسیرهای استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) را برعهده داشت؛ دوشنبه هفته جاری به طور ناگهانی در سن 66 سالگی درگذشت.



 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، کارکنان و هیئت امنای بنیاد IFRSو هیئت استانداردهای بینالمللی حسابداری (IASB)، مراتب تأثر عمیق خود را از درگذشت ناگهانی «وِین آپتون (Wayne Upton)» مدیر فعالیت‎های بین‎المللی IASBو رئیس کمیته تفسیرهای استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی ابراز داشته‎اند.

 

همکاری با بنیاد IFRS

زنده‎یاد وِین آپتون در ژوئن 2001، در پی انجام خدمات فنّی متنوع، به عنوان مدیر پژوهشی به IASBپیوست. وی در آوریل 2008 نیز به سمت مدیر فعالیتهای بینالمللی این هیئت منصوب شد و در این جایگاه تاثیرگذار نقش بسیار بااهمیتی را در حمایت از کشورهای مختلف سرتاسر جهان برای گذار به IFRSایفا کرد.

وِین آپتون از ژوئن 2011 به سمت ریاست کمیته تفسیرهای استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (نهاد تفسیرکننده بنیاد IFRS) منصوب شده بود؛ و همچنین، ریاست گروه اقتصادهای نوظهور و هماهنگ‎کننده گروه مشورتی تامین مالی اسلامی را نیز بر عهده داشت.

 

پیام تسلیت رئیس IASB

هانس هوگرورست، رئیس هیئت استانداردهای بینالمللی حسابداری (IASB)، در بیانیه‎ای به مناسبت درگذشت وِین آپتون گفت:

«وِین حقیقتاً یکی از پدران بنیانگذار IASBبود، و از همان آغاز در کنار این سازمان حضور داشت. وی هم در سازمان ما و هم به طور کلی در استانداردگذاری مشارکت‎های چشم‎گیری داشت. همگی ما به دلیل درگذشت یک دوست و همکار خوب عمیقاً غمگین هستیم. فکر ما پیش خانواده او است.»

 

خلاصه زندگی‎نامه

وِین آپتون را در آمریکا با القاب «جنتلمن ریشو» و «مرد بین‎المللی حرفه» می‎شناختند. 27 ژوئن 1950 در شهر نورفک، ایالت ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا چشم به جهان گشود. دوران کودکی خود را کانزاس و کلورادو گذراند. تحصیلات خود را در دبیرستان لیتلتون و کالج ریجس در شهر دِنوِر گذراند. با همسرش، باربارا (وکیل دادگستری)، در کالج ریجس آشنا شد و در سال 1972 با وی ازدواج کرد. تا سال 1984 به عنوان حسابدار رسمی (CPA) در موسسات حسابرسی واقع در ایالت دنور کار می‎کرد، تا این که به «هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)» پیوست و به همراه خانواده‎اش به ایالت کنتیکت نقل مکان کرد. پس از 17 سال زندگی حرفه‎ای پربار در FASB، در سال 2001، به عنوان یکی از بنیانگذاران IASBبه جمع کارکنان این هیئت در لندن پیوست. او به واقع یکی از قهرمانان گمنام استانداردگذاری حسابداری بود و در دوران‎های مختلف وظیفه رهبری کارکنان فنی IASB، کمیته تفسیرهای IFRS، گروه اقتصادهای نوظهور، هماهنگ‎کنندهگروه مشورتی تامین مالی اسلامی، و ابتکارهای بی‎شمار دیگری را بر عهده داشت که همگی آنها نقشی انکارناپذیر در موفقیت IASBداشتند. وِین آپتون نقش بسیار برجسته‎ای در کمک به اقتصادهای مهم آسیا برای گذار به IFRSایفا کرد، و در مذاکرات IASBبا ایالات متحده آمریکا نیز نقشی تاثیرگذار داشت.

 

وی در بسیاری از کنفرانس‎های IFRSدر سرتاسر جهان به ایراد سخنرانی پرداخت و مقالات پرشماری نیز از او در موضوعات مختلف حسابداری در مجلات معتبر جهان منتشر شد. وی همچنین وظیفه نوشتن سه گزارش ویژه FASBرا نیز بر عهده داشته است.

 

منابع:

  1. Statement on the passing of Wayne Upton, Sep. 14, 2016, IFRS Foundation.
  2. Non-Voting Chairman of the IFRS Interpretations Committee, Wayne Upton, Appointed: June 2011, IFRS Foundation.
  3. Wayne Upton Jr., Obituary, Published in Connecticut Post on Sept. 15, 2016
شماران