مطابق گزارش یکپارچه سال 2018 آیفک، فدراسیون بین‌المللی حسابداران در سال 2018 با همکاری انجمن‌های حرفه‌ای عضو خود، پشتیبانی بیشتری از حسابداران عضو این انجمن‌ها به‌عمل آورد، تا آنان نمایندگان حقیقی یک حرفه جهانی شایسته، قابل اعتماد، و حسابدارانی حرفه‌ای و توانمند به نشان دادن واکنش مناسب به دگرگونی‌های جهانی باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، گزارش یکپارچه سال 2018 فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) که با عنوان «ارزش‌رسانی از راه شبکه جهانی ما» منتشر شده است، شامل بخش‌های مختلفی است که مجموعاً به معرفی آیفک و دستاوردهای آن در سال 2018 می‌پردازد. این گزارش با گزارش خلاصه‌ای با عنوان «گزارش به ذینفعان ما» به قلم راشل گریمز، رئیس وقت آیفک، و فایض چادوری مدیرعامل وقت آیفک آغاز می‌شود. متن کامل ترجمه‌ی فارسی این گزارش به شرح زیر است:

گزارش به ذینفعان ما

از رئیس و مدیرعامل آیفک

ما در دوران شکست‌ها و فرصت‌ها زندگی می‌کنیم.

فناوری‌ها، صنایع، و نوآوری‌های نوین به تناوب و به سرعت پدیدار می‌شوند. مدل‌ها و نیازهای کسب‌وکار در حال تکامل هستند. انتظارات از حسابداران و حرفه در حال افزایش است.

این دگرگونی‌های سریع و پیوسته چالش‌ها و فرصت‌های بزرگی را برای حسابداری پدید می‌آورد.

انجمن‌های حرفه‌ای عضو ما (آیفک) و اعضای آنها در خط مقدم این دگرگونی‌ها قرار دارند. ما از راه همکاری با یکدیگر می‌توانیم این شرایط را به اهرمی برای گسترش حرفه و هدایت آینده خود تبدیل کنیم.

در سال 2018 آیفک با همکاری انجمن‌های حرفه‌ای عضو خود، پشتیبانی بیشتری از حسابداران عضو این انجمن‌ها به‌عمل آورد، تا آنان نمایندگان حقیقی یک حرفه جهانی شایسته، قابل اعتماد، و حسابدارانی حرفه‌ای و توانمند به نشان دادن واکنش مناسب به این دگرگونی‌ها باشند. حسابدارانی که به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نقش‌آفرینان سازمان‌های پایدار، بازارهای مالی، و اقتصادهای قدرتمند شناخته می‌شوند.

آیفک با تاکید بر انتقال بیشترین ارزش به ذینفعان و هدایت مزایای نسبی ما، تمرکز خود را به رضایتمندی ذینفعان تغییر داده است. البته انتقال محتوای باکیفیت و ایجاد ساختارهای پایدار، حتی موفق‌تر از گذشته، نیز در دستور کار است. ما به دستاوردهای آیفک در سال 2018 افتخار می‌کنیم، و از آن چه در آینده به دست می‌آید هیجان‌زده‌ایم.

بزرگترین دستاورد سال گذشته، برگزاری کنگره جهانی حسابداران، 2018، در سیدنی، استرالیا به میزبانی آیفک، انجمن حسابداران خبره استرالیا و نیوزلند، و انجمن حسابداران رسمی استرالیا بود. در این بزرگترین رویداد حرفه حسابداری جهان بیش از 5000 تن از رهبران مالی و کسب و کار، سیاست‌گذاران، و حسابداران حضور داشتند، و از آینده حرفه ما مطلع شدند. مباحثی که در سیدنی آغاز شد در کنگره جهانی حسابداران 2022، که در بمبئی، هند، برگزار خواهد شد، ادامه خواهد یافت.

دوره خدمت ما در آیفک به عنوان رئیس و مدیرعامل در سال 2018 به پایان رسید. ما از تعهد و پشتیبانی هیئت مدیره، انجمن‌های عضو، ذینفعان کلیدی، داوطلبان، و کارکنان آیفک صمیمانه سپاسگزاریم. بدون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنان، هیچ یک از دستاوردهای بسیار آیفک در این دوره محقق نمی‌شد.

راشل گریمز (رئیس) فایض چادوری (مدیرعامل)

فهرست مطالب گزارش

گزارش به ذینفعان ما (ص4)، آماده‌باش برای آینده (ص5)، آیفک چگونه ارزش‌آفرینی می‌کند (ص8)، ارزش‌رسانی از راه شبکه جهانی ما (ص8)، راهبری ما (ص10)،

اهداف

پشتیبانی از استاندردهای بین‌المللی (ص14)، سخن گفتن با صدایی جهانی (ص18)، رشد عضویت (ص22)، توسعه حرفه حسابداری (ص24)، پشتیبانی از حوزه‌های کلیدی (ص26)، منابع انسانی و فکری ما (ص28)

پیوست‌ها

خلاصه‌های مالی (ص32)، شبکه جهانی ما (ص35)، اعضای آیفک (ص35)، اعضای وابسته (ص37)، نهادهای منطقه‌ای (ص37)، گروه‌بندی‌های حسابداری (ص37)، داوطلبان ما (ص38)، هیئت مدیره آیفک (ص38)، زیرکارگروه‌های هیئت مدیره آیفک (ص39)، کارگروه انتخابات (ص39)، کارگروه‌های آیفک (ص39)

نیروی انسانی آیفک

مطابق این گزارش، در سال 2018 مجموعا 164 نفر در هیئت مدیره، زیرکارگروه‌های هیئت مدیره، و سایر کارگروه‌های آیفک عضویت داشتند، که 65 درصد آنان مرد و 35 درصد آنان زن بودند. از 22 عضو هیئت مدیره آیفک نیز 7 نفر از اروپا، 5 نفر از آسیا، 4 نفر از امریکای شمالی، 3 نفر از افریقا و خاورمیانه، 2 نفر از امریکای لاتین، و 1 نفر از اقیانوسیه بودند.

در این سال، شمار کارکنان آیفک 80 نفر از 26 ملیت جهان بود، که به 34 زبان دنیا صحبت می‌کردند. 60 درصد از این کارکنان زن و 40 درصد آنان مرد بودند. ترکیب سنی این کارکنان نیز، 4 درصد بین 20 تا 29 سال، 33 درصد بین 30 تا 39 سال، 36 درصد بین 40 تا 49 سال، 20 درصد بین 50 تا 59 سال، و 7 درصد 60 سال و بالاتر بود.

طی سال مورد گزارش، بیش از 52 درصد هزینه‌های آیفک (19 از 36 میلیون دلار) از بابت پرداخت حقوق و مزایای به این کارکنان بود. در این بین، مدیرعامل آیفک (فایض چادوری) با بیش از یک میلیون دلار حقوق و مزایای سالانه در صدر این فهرست قرار داشت.

برای دیدن جزئیات حقوق و مزایای مدیران ارشد فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

خدمات کلیدی آیفک

در این گزارش، خدمات کلیدی آیفک به شرح زیر خلاصه شده است:

  • پرورش و تقویت کیفیت حسابداران حرفه‌ای از طریق موسسات حسابداری عمومی قدرتمند و پایدار
  • تبادل جهانی دانش و ایده‌ها
  • سیاست‌گذاری و ضابطه‌گذاری به منظور هم‌تراز کردن حرفه با نیازهای عموم
  • تقویت به رسمت شناختن و اعتماد به حسابداران حرفه‌ای و مربوط بودن، خوشنامی و ارزش آنان
  • تقویت آگاهی از گفت‌وگو بین منافع عمومی و موضوعات حرفه‌ای در بین حوزه‌های کلیدی
  • اتکاپذیری، مقایسه‌پذیری، و به‌موقع بودن گزارشگری سازمانی
  • تقویت اعتماد به استانداردهای بین‌المللی باکیفیتی که در سطح جهانی پذیرفته و رعایت می‌شوند

برای دیدن نمودار ارزش‌آفرینی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

استانداردگذاری آیفک

در سال 2018، در مجموعه هیئت‌های استانداردگذار آیفک نیز جمعاً 137 نفر عضویت داشتند، که 68 نفر از آنان مرد، و 32 درصد از آنان زن بودند. سال مورد گزارش، این هیئت‌ها و گروه‌های مشورتی زیر نظر آنان مجموعاً 48 جلسه برگزار کردند.

طبق این گزارش، ضریب نفوذ استانداردهای چهارگانه آیفک (درصد پذیرش و اجرای آنها در کشورهای جهان) به شرح زیر اعلام شده است:

  • استانداردهای بین‌المللی حسابرسی در حسابرسی‌های اجباری: 79 درصد
  • آیین‌نامه اخلاق برای حسابداران حرفه‌ای: 61 درصد
  • استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی: 55 درصد
  • استانداردهای بین‌المللی آموزش برای همه حسابداران حرفه‌ای: 20 درصد

خلاصه اطلاعات مالی آیفک

در سال مورد گزارش، درآمد حدود 36 میلیون دلاری آیفک از این منابع تامین شد: 20.7 میلیون دلار (58 درصد) از محل حق عضویت اعضاء، 12.2 میلیون دلار (34 درصد) از محل مجمع موسسات، 2.2 میلیون دلار (6 درصد) از محل تامین مالی برون‌سازمانی، 0.3 میلیون دلار (کمتر از 1 درصد) از محل انتشارات، حق تالیف و حق امتیاز، و 0.4 میلیون دلار (کمتر از 1 درصد) از محل سایر منابع.

مجموع حدود 36 میلیون دلار هزینه‌های آیفک نیز در این سرفصل‌ها صرف شده است: 19.0 میلیون دلار (53 درصد) هزینه‌های نیروی انسانی، 5.8 میلیون دلار (16 درصد) هزینه‌های سفر و مجامع، 1.3 میلیون دلار (4 درصد) اجاره و نگهداری محل، 1.2 میلیون دلار (3 درصد) تامین مالی هیئت نظارت بر منافع عمومی، 0.7 میلیون دلار (2 درصد) هزینه‌های فناوری اطلاعات، 0.6 میلیون دلار (2 درصد) استهلاک، و 7.6 میلیون دلار (21 درصد) سایر هزینه‌ها.

ترکیب صرف این هزینه‌ها از نظر اقدامات آیفک نیز بدین ترتیب بوده است: 21.5 میلیون دلار (60 درصد) در توسعه استانداردها، 5.4 میلیون دلار (15 درصد) در توسعه جهانی حرفه حسابداری، 3.5 میلیون دلار (10 درصد) در کیفیت و عضویت، 3.1 میلیون دلار (9 درصد) در پشتیبانی جهانی حرفه حسابداری، و 2.6 میلیون دلار (7 درصد) در نمایندگی و حمایت جهانی.

اعضای آیفک

در صفحات پایانی گزارش نیز فهرست کامل انجمن‌های حرفه‌ای عضو آیفک (از جمله، انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران)، و فهرست کامل اعضای هیئت مدیره، زیرکارگروه‌های هیئت مدیره، کارگروه انتخابات، و سایر کارگروه‌های آیفک ارائه شده است.

متن کامل این گزارش در وبگاه رسمی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) (این پیوند) در دسترس علاقه‌مندان است.

برای دیدن فهرست انجمن‌های عضو فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

شماران