از سوی جامعه‌ حسابداران رسمی ایران: پیشنهاد فراگیری برای مدل قابل اجرای حسابرسی مالیاتی در ایران به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شد

پیشنهادهای جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص مدل قابل اجرای حسابرسی مالیاتی در ایران، برمبنای یک گزارش پژوهشی و فراگیر، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه حسابداران رسمی ایران، رحمت‌اله صادقیان، رئیس شورای‌عالی جامعه برمبنای یافته‌های این پژوهش طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد کرده است که از طریق کارگروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان جامعه حسابداران رسمی ایران و سازمان امور مالیاتی، استفاده از ظرفیت حرفه‌ای و تجربی مؤسسات حسابرسی عضو جامعه در اجرای حسابرسی مالیاتی بررسی، مقررات‌گذاری و عملیاتی گردد.

 

در این پیشنهاد با تشریح تفصیلی ظرفیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و تجربی جامعه حسابداران رسمی ایران در اجرای مفاد ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم در همگامی با سازمان امور مالیاتی در ایجاد و بسط شفافیت مالی و مالیاتی، بر تداوم ارائه‌‌ی خدمات حسابرسی مالیاتی تأکید شده است.

 

براساس یافته‌های این گزارش پژوهشی، به استناد 13 سال تجربه حسابرسی مالیاتی توسط مؤسسات حسابرسی عضو و در راستای استفاده‌‌ی مؤثر از این تجربیات، پیشنهاد شده است ظرفیت قانونی موضوع «تبصره‌ دو ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394» از محل منابع پیش‌بینی شده برای مصارف معین مصرح در مفاد ماده 217 ق.م.م. با تعیین اولویت‌های مشخص توسط سازمان امور مالیاتی کشور عملیاتی گردد.

 

همچنین در این گزارش توصیه شده است با توجه به زمینه موضوع و تجربیات موجود در مؤسسات حسابرسی عضو، امکان انجام حسابرسی مالیاتی همزمان با انجام حسابرسی مالی اشخص حقیقی و حقوقی برای سازمان امور مالیاتی کشور، شامل «تعیین هزینه‌های غیرقابل قبول و برگشتی، تعیین مآخذ مطالبه مالیات‌های تکلیفی، تعیین درآمد مشمول مالیاتی حقوق و مبالغ جرایم مالیاتی موضوع مواد 169، 197 و 199 ق.م.م. به عنوان خدمات تخصصی و حرفه‌ای جداگانه به منظور کاهش حجم فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی کشور و برون‌سپاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی در جهت اجرایی نمودن حکم و ظرفیت قانونی پیش‌بینی شده در تبصره 2 ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394 وجود دارد.

 

بر اساس یافته‌های این طرح پژوهشی، پیش‌شرط‌های واگذاری موفقیت‌آمیز اجرای حسابرسی مالیاتی به مؤسسات حسابرسی شامل این موارد می‌شود:

1. پذیرش استانداردهای بین‌المللی شفافیت مالیاتی با توجه به نیازها و شرایط کشور به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی فرایند انجام حسابرسی مالیاتی

2. تدوین دستورالعمل حسابرسی مالیاتی و چک‌لیست‌های لازم به منظور استانداردسازی رویه انجام حسابرسی مالیاتی و ایجاد هماهنگی در مراحل اجرای کار و مبنای رسیدگی به اختلافات.

3. تعیین و تکلیف و تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با تفاوت‌های موجود بین استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی و اتخاذ رویه‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی در خصوص مالیات‌های انتقالی مطابق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی.

4. اعمال نظارت حرفه‌ای جامعه حسابداران رسمی ایران بر خدمات حسابرسی مالیاتی مؤسسات عضو جامعه به منظور ارتقای کیفیت حسابرسی مالیاتی از طریق کنترل کیفیت پرونده‌های مالیاتی به‌ویژه‌ پرونده‌های ارجاع‌شده به هیأت هماهنگی و اطلاع‌رسانی عمومی رتبه‌های کیفیت مؤسسات حسابرسی در این خصوص به عموم ذی‌نفعان.

5. اطلاع‌رسانی و ابلاغ کلیه بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان حسابرسی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران.

6. ایجاد کمیته‌ای مستقل و حرفه‌ای برای حل اختلاف نظرات بین سازمان امور مالیاتی و حسابرسان مالیاتی.

 

گفتنی است پیشنهاد جامع «حسابرسی مالیاتی در ایران و جهان و مدل قابل اجرا در کشور» با توجه به مبانی نظری موجود، تجربه جهانی حسابرسی مالیاتی، تجربه موجود در ایران و آسیب‌شناسی رویه‌های اعمال شده در حسابرسی مالیاتی، در راستای برنامه‌های راهبردی شورای‌عالی جامعه در زمینه بسط شفافیت مالی در کشور و توسعه کسب‌وکار مؤسسات حسابرسی به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شده است.

شماران