معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس؛ گزارش «الگوي تأمين مالي شركتهاي كوچك و متوسط: بازار مجزا براي تأمين مالي در بورس» را منتشر کرد. این گزارش در چارچوب یک مطالعه تطبيقي و پيشنهاد مدلي براي ایران ارائه شده است.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، در چکیده این گزارش آمده است: محوریت نظام بانكی در تأمین مالی تولید در ایران و در عین حال ناکارآمدی بانکها در جذب نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید، لزوم به کارگیری و توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین را بیش از پیش نمایان می سازد. یكی از راهكارهای توسعه بازار سرمایه به عنوان نهاد مكمل نظام بانكی در بسیاری از کشورهای جهان، ایجاد بازاری مجزا برای شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) است. چنین بازاری با ایجاد شفافیت و دسترسی به اطلاعات، امكان تصمیم گیری آگاهانه و کاهش ریسک را برای سرمایه گذاران فراهم می کند و با کمک به تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و فراهم نمودن زمینه رشد آنها و تسهیل ورود به بازار اصلی سرمایه، موجب افزایش اشتغال و رشد اقتصادی کشور می شود.
این گزارش پس از بررسی نمونه هایی از بازارهای سرمایه ویژه بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان، پیشنهادهایی برای رفع موانع ایجاد بازار اختصاصی در فرابورس ایران ارائه می کند. یكی از این پیشنهادها اعطای برخی از معافیت های مالیاتی به منظور ایجاد انگیزه در بنگاه های کوچک و متوسط برای ورود به بازار سرمایه است که در نهایت به دلیل ایجاد شفافیت در صورت های مالی این شرکت ها موجب کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی در آینده خواهد شد. همچنین از دیگر پیشنهادهای این گزارش در اولویت قراردادن شرکت های پذیرفته شده در چنین بازاری برای اخذ تسهیلات بانكی است که ضمن رونق بازار اختصاصی بنگاه های کوچک و متوسط، ریسک نكول تسهیلات بانكی را با توجه به اعطای وام به شرکت های حسابرسی شده و تحت نظارت بورس کاهش می دهد.
 
علاقه مندان می توانند متن کامل این گزارش را از وبگاه مرکز پژوهش های مجلس (به این نشانی) دریافت کنند.