معاونین فنی و حسابرسی دیوان محاسبات کشور و دیوان محاسبات جمهوری خـلق چین با هدف توسعه همـکاری های دوجانبه و توسعه حسابرسی دولتی در پکن دیدار و گفتگو کردند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، داودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی در راس هیئتی پنج نفره در هفته دوم اسفند 1394 رسما از دیوان محاسبات چین بازدید به عمل آورد. سفر هیئت اعزامی از دیوان محاسبات کشور به چین در چارچوب تفاهم نامه امضا شده بین دو دیوان و با هدف تبادل دانش و تجربیات در حوزه حسابرسی دولتی و موضوعات مرتبط با مدیریت آموزشی صورت گرفت. موضوعات مورد بحث در این سفر عبارت بود از:
·         حسابرسی فناوری اطلاعات و آشنایی با پروژه طلایی حسابرسی در چین
·         حسابرسی زیست محیطی و استفاده از تجربیات کشور چین در این زمینه و تعریف پروژه مشترک حسابرسی
·         آشنایی با تجربه دیوان محاسبات چین در زمینه سیاستگذاری حسابرسی و تحقیقات مربوطه در این زمینه
·         آشنایی با تجربه دیوان محاسبات چین در زمینه پاسخگویی و برخورد با تخلفات، فساد مالی، تقلب و پولشویی.
 
ملاقات و نشست دو جانبه معاونان دو دیوان در روز دوشنبه مورخ ۱۰ اسفند 1394 در محل دیوان محاسبات چین برگزار گردید. یوآن یی معاون دیوان محاسبات چین ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی گرم به هیات ایرانی به روابط و همکاری های دوستانه و تاریخی دو ملت بزرگ ایران و چین اشاره کرد. وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور چین به تهران، این سفر را زمینه توسعه همکاری های دو کشور در بخش های مختلف دانست و ضمن رضایت از سطح کنونی روابط دو دیوان بر تعمیق هر چه بیشتر همکاری های دو جانبه تاکید نمود.
 
در ادامه، یوآن یی توضیحات مختصری در خصوص شرح وظایف، اهداف، فعالیت ها و دستاورد های دیوان محاسبات چین ارائه کرد. معاون دیوان محاسبات چین حسابرسی دولتی در چین را منبعث از نظام سوسیالیستی با ویژگی های خاص خود دانست و گفت: مبنای کار دیوان قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی و سایر دستورالعمل ها و مقررات حسابرسی است و کار دیوان در ۶ محور به شرح زیر انجام می شود: ۱- حسابرسی مالیه عمومی ۲- حسابرسی شرکتهای دولتی ۳- حسابرسی مسولیت اقتصادی ۴- حسابرسی منابع طبیعی و محیط زیست ۵- حسابرسی امور خارجی ۶- حسابرسی امنیت داخلی
 
وی هدف از حسابرسی دولتی را نظارت بر سیالست های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین شده از طرف حزب کمونیست دانست و تاکید کرد که حسابرسی دولتی باید منجر به رشد اقتصادی، اصلاح ساختار اقتصادی و بهبود زندگی مردم شود. یوان یی در تشریح حسابرسی مسئولیت اقتصادی که نوع جدیدی از حسابرسی است گفت: منظور از این نوع حسابرسی آن است تا میزان اجرا و عدم اجرای سیاست های اقتصادی دولت چین مشخص گردد. وی افزود که دیوان محاسبات چین از طریق حسابرسی توانسته است به نقاط ضعف و قوت دولت پی ببرد و متخلفان را مجازات و دست متعرضان به اموال عمومی را کوتاه کند.
 
معاون دیوان محاسبات چین در خصوص اهمیت نظارت گفت: کشور چین نیاز به حکمرانی خوب و با کیفیت دارد و نظام محاسبات در هر کشور نشان دهنده مدیریت صحیح و حکمرانی خوب در هر کشور است.
 
یوآن یی در خصوص رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولان دولتی گفت: این موضوع در دستور کار دیوان است و با جدیت دنبال می شود. ایشان در خصوص برخورد با مدیران متخلف گفت که در سال ۲۰۱۴ در حدود ۳۸۰۰ پرونده تخلف و سوء استفاده از قدرت مسئولان دولتی به قوه قضاییه ارسال شده است.
 
در ادامه این جلسه، داودی معاون رئیس کل دیوان محاسبات کشور ضمن تشکر از مهمانوازی گرم و برنامه ریزی خوب صورت گرفته برای بازدید هیات اعزامی از دیوان محاسبات ایران از حضور در دیوان محاسبات چین ابراز خوشوقتی و خرسندی نمود. وی افزود که حسابرسی دولتی در ایران نیز همانند چین در ۶ محور صورت می گیرد و تشابهاتی بین فعالیت ها و نوع حسابرسی ها در دو کشور وجود دارد.
 
داودی در ادامه این جلسه توضیحات کاملی در خصوص جایگاه دیوان در قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه، اهداف، وظایف، فعالیت ها و موفقیت های این دیوان در توسعه حسابرسی دولتی، مدرن سازی دیوان و توسعه ظرفیت های سازمانی، فنی و نیروی انسانی ارائه کرد.
 
معاون دیوان محاسبات ایران از تعامل مثبت و موثر با دستگاه های اجرایی با هدف افزایش کارآمدی این دستگاه ها و سیاست پیشگیری از تخلفات در دیوان به عنوان دو نقطه قوت و دو سیاست موثر در ایران یاد کرد و گفت: اتخاذ سیاست های مذکور موجب بهبود عملکرد دستگاه های دولتی و کاهش چشمگیر تخلفات مالی شده است و دیوان به عنوان مشاور دستگاه های اجرایی عمل می کند بدون آنکه در سیاستگذاری و امور اجرایی سازمان های مذکور دخالت نماید. آقای داودی حسابرسی حین خرج و گزارشی های ضمنی دیوان به مجلس را یکی از راهکارهای کاهش تخلفات مالی سازمان ها و دستگاه های دولتی عنوان کرد. ایشان هدف از حسابرسی دولتی در ایران را افزایش رفاه اجتماعی و بهبود زندگی شهروندان دانست. وی تعامل خوب دیوان با مجلس و کمک کارشناسی این دیوان به نمایندگان ملت در خصوص تصویب قوانین و مقررات، تصویب بودجه و سایر موضوعات مالی را نقطه قوت دیگر این دیوان عنوان کرد.
 
داودی در خصوص بومی سازی استانداردهای بین المللی حسابرسی اینتوسای، گزارشی از پیشرفت کار و اقدامات صورت گرفته در این رابطه ارائه کرد و خواستار استفاده از تجربیات دیوان محاسبات چین در این زمینه شد.
 
معاون دیوان محاسبات ایران همچنین ضمن تشریح نظام قضایی حسابرسی در ایران و وجود دادسرا و دادستان، این نظام را یکی از نقاط برجسته و قوت دیوان محاسبات ایران اعلام کرد و وجود دادسرا در دیوان را عاملی بازدارنده و ابزاری قوی برای برخورد با مدیران و مسئولانی دانست که قوانین و مقررات مالی را نقض کرده و یا احیانا از بیت المال سو استفاده کرده اند.
 
داودی همچنین گزارش مختصری در خصوص فعالیت های حسابرسی زیست محیطی و تجربیان دیوان محاسبات کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از محیط زیست این دیوان موضوع حسابرسی زیست محیطی را شامل حسابرسی آلودگی هوا، جنگل ها، مراتع، سواحل، رودخانه ها و سایر موضعات مرتبط را با جدیدت پیگیری می کند و آمادگی دارد تجربیات خود را در این خصوص در اختیار چین قرار دهد.
 
هیات همچنین ملاقاتی با لیوجیایی رئیس دیوان محاسبات چین داشت. در این ملاقات لیوجیایی ضمن خیر مقدم به هیات ایرانی برای تشریف فرمایی به پکن گفت: ایران و چین روابط خوب و رضایت بخشی با یکدیگر دارند. ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه است و توسعه ایران می تواند منجر به توسعه کشورهای خاورمیانه گردد. همکاری ها و ارتباطات دوستانه دو ملت منجر به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. آقای لیو جیایی در ادامه اشاره ای به سفر اخیر رئیس جمهور چین به تهران کرد و گفت نظریه ریاست جمهوری این کشور در خصوص جاده کمربندی بین دو کشور در توسعه همکاری های بیشتر اقتصادی و فرهنگی دو کشور حایز اهمیت است.
 
وی تاکید کرد همکاری های ایران و چین در حوزه حسابرسی دولتی سابقه طولانی دارد و این همکاری ها موثر بوده اند و از نظر ما سطح همکاری ها رضایت بخش است اما ضرورت دارد همکاری ها و تبادل تجربیات بین دو دیوان در آینده بیشتر توسعه یابد.
رئیس دیوان محاسبات چین گفت که در کنفرانسی در شهر گینگ جو شرکت کرده است و برای ملاقات با هیات ایرانی زودتر از موعد به پکن بازگشته است.
 
لیوجیایی در خصوص مدرن سازی دیوان محاسبات چین گفت: این دیوان در سال های اخیر گام های زیادی در خصوص بهبود مدیریت کشور با استفاده ار فناوری های نوین برداشته است. کار اصلی دیوان حسابرسی اجرای سیاست های کلان حزب کمونیست چین می باشد. این دیوان در خصوص حسابرسی مسئولیت اقتصادی اقدامات موثری انجام داده است تا مدیران دولتی و حزبی بتوانند وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند. از دیگر سیاست های این دیوان شناسایی نقاط ضعف و قوت کشور در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی است تا علاوه بر حصول اهداف فوق، امنیت کشور را تقویت نماییم.
 
لیوجایی در خصوص پیشرفت های صورت گرفته در حوزه حسابرسی محیط زیست گفت: حسابرسی منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس سیاست حزب کمونیست می باشد که ایده حسابرسی سبز را مطرح کرده است و ما در این زمینه اجرای این ایده اقدامات مفیدی انجام داده ایم.
 
رئیس دیوان محاسبات چین در خصوص برخورد با مدیران متخلف گفت که تلاش ها و فعالیت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. وی توسعه حسابرسی فناوری اطلاعات و افزایش توان حرفه ای کارکنان دیوان را از جمله سیاست های دیگر دیوان عنوان نمود.
 
لیوجیایی آمادگی دیوان محاسبات چین برای در اختیار قرار دادن تجربیات و دستاورد های حاصل شده در سال های اخیر به همکاران ایرانی اعلام کرد.
 
در ادامه این جلسه داودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی ضمن تشکر از برنامه ریزی خوب و استقبال گرم و صمیمی از هیات ایرانی، از بابت به حضور پذیرفتن هیات علیرغم مشغله کاری رئیس دیوان محاسبات چین تشکر کرد. ایشان ضمن ابلاغ سلام رحیمی رئیس کل دیوان محاسبات کشور به لیوجیایی، دعوت شفاهی ریاست کل دیوان محاسبات ایران را از همتای خود برای سفر به تهران اعلام نمود.
 
داودی ضمن اشاره به روابط و همکاری های تاریخی دو ملت بزرگ و تمدن ساز ایران و چین گفت که توسعه روابط همه جانبه با کشور چین برای ما حائز اهمیت است به ویژه آنکه در دوران تحریم های ظالمانه کشور های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، چین کمک ها و مساعدت های خوبی به ایران داشته است.
 
ایشان افزود که علاوه بر توسعه همکاری های دو کشور، ضرورت دارد که در زمینه حسابرسی های دولتی و تبادل دانش و تجربیات در این حوزه نیز از تجربیات یکدیگر استفاده شود. آقای داودی ضمن اشاره به سفر معاون وقت دیوان محاسبات چین به تهران در سال ۱۳۷۷ شمسی تاکید کرد که سابقه همکاری های ۱۸ ساله دو دیوان منجر به توسعه حسابرسی دولتی و حصول نتایج مفید برای طرفین شده است.
 
داودی در خصوص سیاست های کاری دیوان گفت: دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران سیاست کاری خود را بر مبنای تعامل مفید و موثر با دستگاه های اجرایی با هدف جلوگیری از وقوع تخلفات مالی قرار داده است و همین رابطه با استفاده از حسابرسی مستمر و ضمنی به سازمان های دولتی مشاوره داده می شود.
 
معاون دیوان محاسبات ایران اشاره ای هم به نظام شبه قضایی حسابرسی داشت و گفت که با استفاده از ظرفیت دادسرای دیوان برای مبارزه با مفسدان اقتصادی اقدامات مهمی انجام شده است.
 
داودی همچنین گزارشی از وضعیت حسابرسی فناوری اطلاعات و طرح سنا در ایران ارائه کرد و خواستار استفاده از تجربیات کشور چین در زمینه حسابرسی فناوری اطلاعات شد.
 
در ادامه این جلسه طرفین در خصوص اجرای تفاهم نامه همکاری بین دو دیوان به تبادل نظر پرداختند و رئیس دیوان محاسبات چین پیشنهاد کرد که ادارات کل روابط بین الملل در هر دو دیوان این موضوع را پیگیری نمایند.
 
در پایان این جلسه لیوجیایی ضمن تشکر از دعوت رحیمی ریاست کل دیوان محاسبات ایران قول مساعد داد تا در زمان مناسب این سفر صورت پذیرد.
 
در ادامه برنامه های پیش بینی شده برای این بازدید، هیات ایرانی به طور جداگانه در محل دیوان محاسبات چین با مدیران اداره کل حسابرسی فناوری اطلاعات، اداره کل حسابرسی زیست محیطی و منابع طبیعی، موسسه سیاست گذاری و تحقیقات حسابرسی و اداره کل پاسخگویی حسابرسی ملاقات کرد که در هر یک از این نشست ها طرفین با تجربیات و اقدامات، چالش ها و نقاط قوت یکدیگر آشنا شدند.
 
هیات همچنین از دانشگاه حسابرسی نانجینگ و مرکز آموزش دیوان محاسبات چین واقع در استان جیانگسو و شهر نانجینگ بازدید بعمل آورد که در این بازدید ها طرفین با موضوعات مدیریت آموزشی و تجربیات یکدیگر در این حوزه و همچنین زمینه های همکاری دو جانبه آموزشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 

در ادامه بازدید، رئیس دانشکده حسابداری دانشگاه نانجینگ در حضور جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه مصاحبه ای را با داودی معاون فنی دیوان در خصوص اطمینان کیفی از کار حسابرسی و ریسک های موجود، حسابرسی پاسخگویی اقتصادی و تشابهات و تفاوت های کار دو دیوان مطرح کرد که پاسخ های لازم ارائه گردید.