رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز در مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران ضمن قدردانی از اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز یک روز بسیار با اهمیت و تاریخی است، چرا که امروز از طریق ابزارهای جدید امکان تامین مالی بخش کشاورزی به پشتوانه دارایی های غیر مالی میسر شده است.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران،‌ به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه ایران (سنا)، محمد فطانت با بیان این که بخش کشاورزی در گذشته از سهم کمی در بازار سرمایه برخوردار بود عنوان کرد: تامین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه در گذشته عمدتا به بخش صنعت و ساختمان اختصاص یافته است اما امروز شاهد ایجاد ارتباط میان بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم که این اتفاق توسعه بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تجربه قیمت تضمینی ذرت بیان کرد: امید است بتوانیم با استفاده از تجربه به دست آمده، تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه و با مکانیزم صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سپرده گذاری کالایی را فراهم کنیم.
 
فطانت در ادامه خاطرنشان کرد: مجوز های این امر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: در فصل برداشت محصولات کشاورزی، به دلیل عدم تامین مالی و دریافت تسهیلات، شبکه بانکی کشور با تراکم کشاورزان و تعاونی های روستایی روبه رو می شد. با راه اندازی سپرده کالایی بخشی از مشکل مذکور برطرف خواهد شد.
 
در ادامه محمد فطانت به امکان توسعه معاملات گواهی سپرده فراتر از مرزهای ایران اشاره و عنوان کرد: با توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در داخل کشور، و صادرات سپرده های کالایی که انبار آنها خارج از کشور است، امکان توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین تامین مالی در حوزه بین المللی فراهم می شود.
 
وی در ادامه ضمن تشکر از تلاش مدیرعامل و کارشناسان بورس کالای ایران گفت: بازار سرمایه مرهون فکر افراد بسیار جوان، خلاق و پرتلاشی است که هر روز قدمی نو در راستای توسعه اقتصادی کشور بر می دارند.
 
وی افرود: همچنین با همکاری و حمایت وزارت جهاد کشاورزی معاملات گواهی سپرده در کشور آغاز شده و انشالله فرایند تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه کلید خواهد خورد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: گواهی سپرده کالایی منحصر به محصولات کشاورزی نخواهد بود و کالاهای مختلف، می توانند در معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا مبنای دادوستد قرار بگیرند.
 

در پایان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا خاطرنشان کرد: پس از موفقیت معاملات آتی سکه طلا که با کمک بانک های سامان و رفاه عملیاتی شد، امروز معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا راه اندازی شد.