معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با صدور اطلاعیه ای برداشت های اخیر دولت از حساب شرکت فرودگاه های کشور را مطابق قانون و در راستای ایفای تعهدات بودجه آن خواند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از شادا، در اطلاعیه معاونت نظارت مالی وزارت اقتصاد و خزانه داری کل کشور که در واکنش به درج مطلبی با عنوان "برداشت غیر منطقی دولت از حساب شرکت فرودگاه ها" در روزنامه شرق منتشر شده است، می خوانیم: به موجب مفاد ماده (4) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مقرر شده است؛ کلیه شرکت های دولتی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و بانک ها که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیش بینی می شود، موظف به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام علی الحساب بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه هستند.
 
اطلاعیه می افزاید: در همین راستا به خزانه داری کل کشور اجازه داده می شود، در صورت عدم واریز مالیات و سود سهام دولت به صورت علی الحساب و یک دوازدهم، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده (بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور) توسط هر یک از شرکت های دولتی و بانک ها، از موجودی حساب آنها نزد خزانه داری کل کشور برداشت و مالیات و سود سهام را به حساب درآمدهای عمومی کشور و عوارض را به حساب های شهرداری ها و حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور، حسب مورد، واریز کنند.
 
اطلاعیه مذکور همچنین با اشاره به ماده 44 قانون محاسبات عمومی کشور یادآور می شود: شرکت های دولتی مکلفند پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت توسط مجامع عمومی مربوط، حداکثر ظرف یک ماه، ترتیب پرداخت مبالغ مالیات و همچنین سود سهام دولت را در وجه وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهند و تخلف از اجرای این ماده در حکم تصرف غیر مجاز در وجوه عمومی محسوب می شود.
 
در بخش دیگری از اطلاعیه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با استناد به مفاد بند (2) مصوبه مورخ 30 شهریور ماه سال 1383 هیات وزیران می خوانیم: وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل) مجاز است برای ایفای تعهدات موصوف از حساب موسسات، شرکت ها و بانک ها نزد خزانه و یا خزانه معین استان برداشت کند.
 
اطلاعیه می افزاید: لذا با در نظر گرفتن مسئولیت قانونی خزانه داری کل کشور در پیگیری تعهدات شرکت های دولتی تا تحقق درآمدهای دولت، این معاونت نسبت به برداشت وجه از حساب های متمرکز شرکت های دولتی مشمول و بدهکار از جمله شرکت فرودگاه های کشور اقدام می کند.
 
اطلاعیه تصریح دارد: با عنایت به اینکه شرکت فرودگاه های کشور بابت 50 درصد سود سهم دولت از عملکرد سال 1393 که طبق قانون می بایست حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان توسط مجمع عمومی، راسا از طریق شرکت پرداخت می شد، بالغ بر 847 میلیارد ریال بدهی معوقه دارد، بیان این مطلب از سوی مدیر عامل شرکت یاد شده مبنی بر اینکه "... متاسفانه دولت برداشت های غیر منطقی از حساب های ما داشته است" و "با وجود اینکه وظایف قانونی خود را برای پرداخت سود سهام و مالیات انجام داده ایم، اما برداشت های دولت و وزارت اقتصاد موجب شده است ... با مشکل مواجه شویم" جای تامل دارد.
 
اطلاعیه مذکور یادآور می شود: سود دولت از عملکرد شرکت های دولتی به عنوان یکی از منابع نقدی مندرج در بخش درآمدهای عمومی منظور شده است و عدم تحقق آن موجب اختلال در پرداخت بخشی از هزینه های ضروری و اجتناب ناپذیر می شود.