مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل پیشین فرابورس ایران، گفت: چشم انداز بازار سرمایه در سال 1395 بستگی به موفقیتهای تجاری و اقتصادی دولت دارد. به عبارتی اگر دولت موفق به جذب سرمایه گذار خارجی شود و بتواند به پایین آوردن نرخ بهره بانکی ادامه دهد و در این حین سیاست های ارزی مناسب اتخاذ شود که باعث کاهش واردات و افزایش صادرات شود، به نفع خیلی از شرکتهای صادر کننده و شرکت های بورسی می شود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، مدیرعامل شرکت توسعه مالی مهر آیندگان با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: شرایط پیش آمده در ابعاد داخلی و خارجی با رعایت ملزومات برای ادامه روند مثبت دو ماه پایانی سال 1394، نوید بخش یک بازار خوب در سال جاری البته در حد معقول و نه حبابی است.
وی در ادامه افزود: رفع مشکلات نقل و انتقال پول و امکان بازکردن ال سی برای شرکت ها، کاهش قابل ملاحظه ای در هزینه شرکت ها به وجود می آورد، همچنین مذاکرات متعددی با شرکای خارجی انجام شده که البته هیچ کدام هنوز به نقطه نهایی نرسیده اما همین مذاکرات در بازار اثر گذاشته و خوش بینی هایی در بازار ایحاد کرده که به ادامه رونق بازار کمک می کند.
مدیرعامل پیشین فرابورس ایران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش سود بانکی باعث افزایش نسبت قیمت در بازار سرمایه می شود، از آنجایی که سرمایه پایه بانکی کم است و افزایش سرمایه می تواند خیلی به آنها کمک کند سریع افزایش سرمایه می دهند اما افزایش سرمایه زیادی که بانک ها در ادوار مختلف دادند و می دهند باعث عرضه زیاد سهام بانکی ها در بازار می شود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت: به دلیل عرضه های ناشی از اصل 44 قانون اساسی روند فروش در گروه بانکی افزایش پیدا می کند البته این گروه برای پرتفوی گردان ها سهم بسیار خوبی است چون سهم های کاملاً نقدشونده ای در بازار هستند و امکان قفل شدن معامله در این گروه بسیار کم است.
امید قائمی درباره رشد قیمت سهام گروه پترو پالایشی ها در نخستین روز کاری سال جاری گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت حاشیه سود این شرکتها به شدت پایین آمده بود اما با شروع روند افزایش قیمت نفت این گروه جان تازه ای گرفته اند.
وی با بیان این که هزینه سرمایه گذاری در طرح های پتروپالایشی خیلی پایین آمده است، ادامه داد: قسمتی از ضررهای این گروه که ناشی از کاهش قیمت نفت بود، که می تواند با رشد قیمتی نفت جبران شود و از آنجایی که خیلی از این شرکت ها در دوران قبل از برجام به دلیل کاهش تولید نفت در تهیه خوراک دچار مشکل بودند از ظرفیت های اسمی کمتر تولید می کردند، بنابراین در پسابرجام خوراک این واحدها بیشتر تولید می شود و همین دلایل می تواند به اجرای طرحهای توسعه ای در این گروه کمک شایانی کند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره لیدری گروه خودرویی در سال گذشته و احتمال ادامه روند لیدری این گروه در سال جاری گفت: لیدری گروه خودرو بیشتر متأثر از کاهش هزینه های مالی بوده و از آنجایی که شرکت های خودرویی چند برابر ارزش اسمی (100 تومان) با هزینه های مالی روبه رو هستند کاهش هزینه های مالی و کاهش نرخ سود بانکی می تواند به این شرکت ها در تأمین منابع مالی ارزانتر کمک کند.
مدیرعامل شرکت توسعه مالی مهر آیندگان در ادامه افزود: اتفاق خوب دیگر در این گروه فروش اقساطی خودرو بود، در این مدل هزینه های فروش اقساطی خودرو به جای اینکه در شرکت های خودرویی شناسایی شود در حساب های مصرف کنندگان دیده شد و این موضوع به روند رو به رشد این گروه و سود شرکت های خودرویی کمک کرد و چون شرکت های خودرویی از گذشته بدهکاری های مالی داشتند، فروش اقساطی خودرو کمک کرد بخشی از بدهکاری هایشان به بانک ها پرداخت شود.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: شرکت های خودرویی به دلیل مشکلات عدیده و هزینه های مالی سنگین، نمی توانند به طور مستمر لیدری بازار را به عهده بگیرند چون با جابه جایی سهام در مجموعه ها و زیر مجموعه ها و افزایش سرمایه ای از محل تجدید ارزیابی دارایی ها پولی ایجاد نمی شود که خودرویی ها بتوانند بدهکاری هایشان را پرداخت کنند بنابراین افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی و معاملات سهامی نمی تواند خیلی به شرکت های خودرویی کمک کند و فقط کاهش هزینه های مالی و افزایش فروش می تواند به آنها کمک کند.