يکي از بخشهايي که در «قانون اصلاح قانون مالياتهاي مستقيم» مصوب 31 تیر 1394 تغييرات و اصلاحات بسياري را شاهد بوده است مواد مربوط به ماليات بر ارث است که علاوه بر کاهش هزينه ها، تسهيل در انجام امور موديان را به همراه دارد. در این ارتباط، رسانه مالیاتی ایران با انتشار یادداشت «اصلاحات ماليات بر ارث در قانون جديد مالياتهاي مستقيم» به تشریح و تبیین این تغییرات و اصلاحات پرداخته است. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
 
اصلاحات ماليات بر ارث در قانون جديد مالياتهاي مستقيم
(یادداشت منتشره در رسانه مالیاتی ایران)
يکي از رويکردهاي اصلي اصلاحيه جديد قانون مالياتها، کاهش هزينه هاي موديان مالياتي و نيز سازمان مالياتي است که اين مقوله در افزايش اعتماد بين موديان و سازمان مالياتي نيز تاثير بسزايي را خواهد داشت.
يکي از بخشهايي که در «قانون اصلاح قانون مالياتهاي مستقيم» مصوب 31 تیر 1394 تغييرات و اصلاحات بسياري يافته ماليات بر ارث مي باشد که علاوه بر کاهش هزينه ها ، تسهيل در انجام امور موديان را به همراه دارد.
اساسي ترين تغيير ايجاد شده در بخش ماليات بر ارث ، نحوه محاسبه اموال متوفي و صدور مفاصا حساب مالياتي است که در قانون جديد با ساده سازي و حذف مواد و تبصره هايي که دشواريهايي را براي ورثه ايجاد مي کند و گاها موجب نارضايتي آنها از سيستم مالياتي مي شود تلاش شده اين نقايص رفع گردد.
در قانون جديد بر خلاف گذشته نيازي نيست که همه دارايي هاي متوفي به صورت يکجا محاسبه و براي پرداخت مالياتي آن اقدام شود بلکه ورثه مي توانند نسبت به تعيين تکليف بخشي از اموال و داراييهاي متوفي تصميم گرفته و ماليات متعلقه را پرداخت نمايند. اين تسهيل در فرايند ماليات برارث، موجب ايجاد رضايت در وراث شده و تمکين مالياتي را در سطح جامعه افزايش مي دهد. يکي ديگر از تغييرات مثبت صورت گرفته در قانون جديد ، افزايش زمان ارائه اظهار نامه مالياتي متوفي از شش ماه به يک سال مي باشد. از آنجا که در برخي موارد ورثه و بازماندگان بر اثر تالمات روحي وارده و گاهي به علت عدم اطلاع و مشکلات و ترس از پرداخت ماليات سنگين در موعد تعيين شده به ادارات امور مالياتي مراجعه نمي کردند، همين امر تحقق درآمدهاي مالياتي را در بخش ماليات بر ارث مختل کرده و نارضايتي ورثه را نيز در پي داشت. با افزايش زمان ارائه اظهارنامه، ورثه زمان کافي را براي مراجعه و پرداخت ماليات با ميل و رغبت پيدا مي کنند.
نرخهاي جديد در نظر گرفته شده براي هريک از اموال متوفي در قانون جديد مالياتهاي مستقيم ، يکي از تغييرات محسوس و بسيار کارآمد مي باشد. در قانون فعلي ، اموال و داراييهاي متوفي به قيمت روز فوت، محاسبه و ماليات آن دريافت مي شد در حاليکه با تغييرات به وجود آمده در اين بخش، ارزش داراييهاي متوفي به قيمت روز انتقال به وراث، مبناي محاسبه ماليات مي باشد که اين امر موجب مي شود ورثه در اولين فرصت نسبت به انحصار وراثت و پرداخت ماليات اقدام نمايند و اميد به کاهش ارزش ماليات متعلقه در آينده، آنها را از اينکار منصرف نکند.

گفتني است که ارزش گذاري اموال متوفي به نرخ روز انتقال، علاوه بر اينکه امر رسيدگي و تعيين ماليات را توسط ادارات مالياتي بسيار سهل و آسان مي کند ، باورپذيري و همراهي ورثه براي تمکين به قانون و پرداخت ماليات تعيين شده را افزايش مي دهد . بدين ترتيب اختلاف بين سازمان امور مالياتي و موديان در اين بخش به حداقل خواهد رسيد و اين همان هدفي است که سيستم مالياتي با ساده سازي و اصلاح در قانون مالياتهاي مستقيم به دنبال آن مي باشد.