نمایندگان مجلس مصوبه صبح دیروز (سه شنبه) خود در مورد افزایش پلكانی قیمت بنزین را به دلیل ابهامات فراوان برای بررسی بیشتر به كمیسیون تلفیق بودجه بازگرداندند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح سه شنبه در مصوبه ای دولت را مكلف كرده بودند از مصرف كنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلكانی برای عوارض استفاده از زیرساخت های كشور دریافت كنند.
با این حال، مهرداد بذرپاش در جلسه علنی نوبت عصر در اخطاری با استناد به اصل سه قانون اساسی و در مخالفت با مصوبه صبح امروز مجلس گفت: در مصوبه صبح امروز ابهامی وجود داشت ولی به دلیل همهمه و شلوغی مورد كم لطفی قرار گرفت.
وی افزود: به همین دلیل متوجه نشدیم كه چه قدر ابهام دارد؛ در یك بند این مصوبه می گوید بنزین تك نرخی شود ولی در بند دیگر گفته شده است پایه ای تعیین و قیمت آن اضافه شود.
بذرپاش خاطر نشان كرد: اگر این طور پیش رود بنزین دو هزار تومان می شود. ما باید امسال به اقتصاد مقاومتی تاكید كنیم نه این كه این گونه مصوبات داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما با این، گرانی ایجاد می كنیم. اگر امروز جلسه علنی تعطیل می شد و جلسه علنی نداشتیم برای مردم بیشتر فایده داشت.
بذرپاش با تاكید بر این كه این بند باید به كمیسیون ارجاع شود گفت: این بند ابهامات زیادی دارد و مجلس نباید آن را تصویب می كرد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: درست است كه در این مصوبه دقت لازم نشده است و در ویرایش این مصوبه مشكلاتی وجود دارد.
وی افزود: درست است كه این مصوبه بندهایی دارد كه ابهاماتی در آن است مثلا قیمت پایه تعیین نكرده است.
لاریجانی خاطر نشان كرد: بهتر است كمیسیون بندهایی را كه دارای ابهام است ، جداگانه بررسی كند زیرا برخی از ابهامات درست است، از این رو بهتر است به كمیسیون ارجاع داده شود زیرا باید نرخ ها مشخص شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 143 رای موافق، 14 رای مخالف، 2 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر با ارجاع این مصوبه به كمیسیون تلفیق موافقت كردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز مصوبه ای را به پیشنهاد احمد توكلی نماینده مردم تهران در مجلس تصویب كرده بودند كه بر اساس آن دولت مكلف شده بود از مصرف كنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلكانی برای عوارض استفاده از زیرساخت های كشور دریافت كنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مصوبه دولت را مكلف كرده بودند كه حداكثر چهارماه پس از تصویب این قانون، تمامی وسایل نقلیه سبك و سنگین اعم از بنزینی، گازوییلی و دوگانه سوز را كه كارت هوشمند سوخت ندارند به این كارت مجهز كند و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به كلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از كارت مذكور مجاز است.
در بخشی از این مصوبه آمده بود: وسایل نقلیه ای مشمول دریافت كارت هوشمند سوخت خواهند شد كه دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت كرده باشند؛ هزینه واگذاری كارت هوشمند سوخت از مالك خودرو دریافت خواهد شد.
در این مصوبه آمده بود: قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 94 خواهد بود و همه انواع سوخت تك نرخی خواهد بود.
در این مصوبه آمده بود: در صورتی كه وسیله نقلیه ای با استفاده از كارت سوخت جایگاه، سوخت گیری كند علاوه بر پرداخت بهای سوخت به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده كارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.
در بخش دیگری از این مصوبه آمده بود كه از تاریخ الزامی شدن استفاده از كارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مكلف است از مصرف كنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلكانی، عوارض استفاده از زیرساخت های كشور اعم از جاده ها و خیابان ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیك، به روش مذكور در بند 5 دریافت كند.

همچنین بر اساس بخش دیگری از این مصوبه، متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یكبار و بر اساس هر یك از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یك تا 6 سیلندر) به عنوان پله اول تعیین می شود و پلكان های بعدی به مقدار 40 لیتر به پله ما قبل اضافه می شود.