عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران از رایزنی بانك های «اوبر بانك»، «آستریا»، «ارسته بانك» و «رایفایزن یا آر-زد-بی» برای ورود به ایران و اقدام موسسه اعتباری «او.كا.ب» برای بیمه سرمایه‌گذاری شركت های اتریشی در كشور ما خبر داد.
 
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایرنا، «ناصر ریاحی» در نطق پیش از دستور سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، درباره تمایل بانك‌های اتریشی برای همكاری با ایران گفت: یكی از این بانك‌ها «اوبر بانك» اتریش است كه دفتر مركزی آن در شهر «لینس» قرار دارد و متعلق به گروه «وست آلپاین» است.
وی افزود: این بانك در زمان تحریم نیز مراودات اندكی با بانك‌های ایرانی داشت و با توجه به بدهی پیشین دهها میلیون یورویی شركت وست آلپاین به بانك مركزی ما، امكان ادامه فعالیت بانكی وجود دارد.
به گفته وی، این بانك به مراوده و باز كردن حساب برای با همه بانك‌های غیرتحریمی ایران علاقه مند است.
ریاحی اضافه كرد: بانك «آستریا» نیز با چند بانك ایرانی برای آغاز همكاری صحبت كرده است و آمادگی لازم را دارد.
این مسئول ادامه داد: «ارسته بانك» اتریش نیز به همكاری با ایران علاقه نشان داده است و اگر بانك مركزی در آن پول بلوكه كند، ال.‌سی قبول می كند و به شركت‌های اتریشی برای قبول ال.‌سی مدت دار، چند برابر مبلغ بلوكه شده خط اعتباری یك ساله می دهد.
وی گفت: این بانك با چند بانك داخلی برای آغاز همكاری مذاكره كرده است.
ریاحی ادامه داد: بانك «رایفایزن یا آر.زد.بی» از بزرگ ترین بانك‌های اتریش در زمینه سرمایه‌گذاری فعال است و با بورس‌های لندن و تركیه همكاری می‌كند؛ نماینده خاورمیانه این بانك اسفندماه گذشته همراه هیات اقتصادی تركیه به ایران آمد و با چند كارگزار بورس برای ورود و معامله در بورس تهران نشست هایی داشت.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: موسسه اعتباری «او.كا.ب» سرمایه‌گذاری شركت‌های اتریشی در ایران را تا 95 درصد میزان سرمایه‌گذاری تضمین و با نرخ كم بیمه می‌كند. این موسسه بهره گیری از تجهیزات اتریشی و غیراتریشی را در شرایط بیمه لحاظ نمی كند.
وی افزود: این مدل كه از آن با نام «جی4» یاد می‌شود، فقط برای كشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا و خارج از سازمان همكاری و توسعه اقتصادی (او‌.ای.‌سی.‌دی- OECD) قابل اجراست كه اكنون شامل ایران نیز می‌شود.
ریاحی گفت: شركت‌ های اتریشی پس از دریافت بیمه نامه از این موسسه می‌توانند تا صد درصد میزان سرمایه‌گذاری خود از بانك‌های تجاری وام دریافت كنند. همچنین در صورت صادرات كالای سرمایه‌ای به ایران به شرطی كه حداقل یك‌سوم آن كالا اتریشی باشد به همان ترتیب عمل می شود.
به گزارش ایرنا، هیات اقتصادی 110 نفره بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در دومین هفته امسال به اتریش رفتند و در همایش اقتصادی دو كشور، سمینار آشنایی با جنبه های مختلف مدیریت و برنامه ریزی شهر وین و نشست تخصصی با مسئولان بانك مركزی اتریش شركت كردند.
آنها همچنین هشت یادداشت تفاهم همكاری به ارزش بیش از دو میلیارد یورو امضا كردند.
قرار بود رئیس جمهوری اسلامی ایران فروردین ماه در صدر هیات سیاسی- اقتصادی به اتریش سفر كند اما سفر وی به دلایل امنیتی و برای انجام هماهنگی های بیشتر لغو شد؛ با این حال هیات اقتصادی برنامه های از پیش تعیین شده خود را اجرا كرد.
اتریش كشوری محصور در خشكی در شرق اروپای مركزی است و با كشورهای چك، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لیختن اشتاین، اسلواكی، اسلونی و سوئیس هم مرز است.

این كشور از نظر تولید ناخالص داخلی در مقام بیست و هفتم دنیا قرار دارد و حدود 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این كشور از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل می شود؛ در این بخش، بیشترین سهم به ترتیب به تولید فلزات پایه و مصنوعات فلزی، ماشینآلات صنعتی، غذایی، آشامیدنی و دخانیات، تجهیزات حمل و نقل، تولید كاغذ و محصولات كاغذی و تولید تجهیزات الكتریكی است.