صبح امروز (یکشنبه 5 اردیبهشت 1395)، پنجاهمین شماره هفتهنامه «آتیهنو» – تنها نشریه تخصصی حوزه رفاه و تأمیناجتماعی کشور – با گزارشهایی از عملکرد و برنامههای توسعهای بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی به مناسبت هفته سلامت، منتشر شد.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در این شماره از این هفتهنامه که هر هفته روزهای یکشنبه منتشر میشود، مشروح گفتوگوی خبرنگار هفتهنامه با محمدعلی همتی معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی به مناسبت هفته سلامت، پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.
معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی در این گفتوگوی مفصل، تجهیز مراکز درمانی تأمیناجتماعی، احداث مراکز درمانی جدید، طرح صدور کارت هوشمند سلامت و طرح نسخه الکترونیک را ازجمله طرحهای مهم در حال پیگیری در این حوزه معرفی میکند و میگوید: «در حوزه درمان سازمان تامیناجتماعی در دو سال گذشته با اقدامات انجام شده توانستیم زیرساختهای لازم را برای اجرای برنامههای راهبردی فراهم کنیم و امسال سال بالندگی و درخشش حوزه درمان است. با ساماندهی این زیرساختها میتوانیم حرکتهای نوین و روبهرشدی را برای ارتقای روزافزون خدمات درمانی تأمیناجتماعی که در حال حاضر در کل کشور بالغ بر 41 میلیون نفر از این خدمات بهرهمند هستند، انجام دهیم.»
همتی با اعلام اینکه در سال 94 سازمان تامیناجتماعی در مجموع حدود 16 هزار و 300 میلیارد تومان در بخش درمان هزینه کرده است و پیشبینی میشود این عدد در سال 95 به 19 هزار میلیارد تومان برسد، میگوید: «در 9 ماهه نخست سال 94، بالغ بر 272 میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری بیمهشدگان و بازنشستگان و خانواده آنان به مراکز ملکی و مراکز طرف قرارداد این سازمان ثبت شده است که از این میزان، بیش از 94 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی ملکی سازمان بوده است.» وی از افتتاح 5 مرکز درمان سرپایی جدید و آغاز عملیات احداث 15 مرکز درمانی دیگر در سال 1394 از سوی سازمان تأمیناجتماعی خبر میدهد و میافزاید:«در این سال حدود 180 تخت بیمارستانی، 62 تخت ویژه سی.سی.یو و آی.سی.یو، 10 تخت اورژانس و 4 تخت دیالیز به آمار تعداد تختهای بخش درمان سازمان تامیناجتماعی افزوده شد. در سال گذشته همچنین بیمارستانهای کرمان و بیرجند، تحت برند میلاد افتتاح شدند و بزودی نیز بیمارستان ایلام و امیرکبیر اهواز تحت همین برند افتتاح میشوند. اگر بخواهیم دقیقتر به این آمار نگاه کنیم، در حال حاضر 35 پروژه درمانی از سوی این سازمان در دست ساخت است و علاوه بر این تعداد، 57 پروژه درمانی دیگر نیز به تصویب هیئتمدیره سازمان رسیده که عملیات ساختوساز آنها امسال آغاز میشود.»
همتی همچنین میگوید: «بیمارستانهای تامیناجتماعی هرساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار میگیرند و براساس آخرین آمارها، همه بیمارستانهای بزرگ سازمان تامیناجتماعی درجه یک، عالی و درجه یک مثبت شناخته شدهاند. در زمینه تجهیزات پزشکی هم وضعیت اکثر بیمارستانهای ما قابلقبول است. در سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی هزینه کردیم و 4 دستگاه سی.تی.اسکن، 2 دستگاه ام.آر.آی و یک دستگاه سنگشکن برای مراکز درمانی ملکی سازمان خریداری و 60 دستگاه رادیولوژی دیجیتال و 13 دستگاه ماموگرافی در مراکز ملکی سازمان نصب شد. در این سال همچنین 24 دستگاه آمبولانس به ناوگان آمبولانسهای سازمان افزوده شد و به این ترتیب، عملیات بهسازی ناوگان آمبولانسهای سازمان به مراحل نهایی خود رسید.»
واقعیتها را کمرنگ نکنیم!
سرمقاله شماره اخیر هفته نامه «آتیه نو» نیز حال و هوای درمانی دارد. «امیرعباس فضایلی» رئیس گروه اقتصاد درمان و برنامهریزی معاونت درمان سازمان تامیناجتماعی در یادداشتی که به عنوان سرمقاله این شماره از «آتیه نو» در صفحه یک این نشریه جانمایی شده، به ارزیابی علل و زمینههای قانونی و مأموریتی تولید خدمات درمانی از سوی سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان یک سازمان بیمهگر اجتماعی پرداخته و نوشته است: «ارائه خدمات سلامت در مراکز درمانی متعلق به سازمان تامیناجتماعی، قدمتی به درازای تاریخ تاسیس این سازمان دارد. در سالگرد تصویب آییننامه اجرایی قانون الزام سازمان تامیناجتماعی به ارائه تکالیف درمانی مصرح در این قانون در اردیبهشت 1369 قرار داریم و بیش از 25 سال از تولد مجدد بخش درمان سازمان تامیناجتماعی میگذرد، با این حال بحثهای مختلفی که در خصوص چرایی ایفای تکالیف درمانی توسط سازمان تامیناجتماعی و اولویت خرید یا تولید خدمات درمانی برای این سازمان بیمهگر مطرح است، هشداری جدی را در خصوص تکرار تجارب تلخ دوره 15ساله انتزاع درمان از این سازمان (1369-1354) مطرح میکند.» در این یادداشت همچنین می خوانیم: «با تصویب قانون الزام سازمان تامیناجتماعی به ایفای تکالیف درمانی (مصوب آبان 1368)، همه ابعاد و ویژگیهای لازم جهت پاسخگویی به دغدغههای مربوط به شفاف شدن مدیریت منابع پیشبینی و در قالب یک آییننامه مشخص مصوب شد. به این ترتیب، سازمان تامیناجتماعی موظف شد سهم درمان از حقبیمهها را که حدود ثلث حقبیمه دریافتی است صرف ارائه خدمت درمانی کند و مازاد منابع و مصارف را حسب تبصره ذیل ماده 52 قانون تامیناجتماعی (مصوب 1354) جهت تکلیف قانونی ماده واحده اصلاح ماده 55 قانون تامیناجتماعی (مصوب 1358) مبنی بر اولویت درمان به روش درمان مستقیم به درمان غیرمستقیم، جهت ساخت و تجهیز امکانات درمانی در بخش درمان مستقیم هزینه کند. به این ترتیب، در حال حاضر سازمان تامیناجتماعی بنا بر تکلیف قانونی خود و با بهرهگیری از ظرفیتهای درمان مستقیم، که حدود 10 درصد کل ظرفیتهای درمانی کشور است، حداکثر توان خود را صرف ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمهشدگان کرده است، هرچند محدودیت ظرفیت بخش درمان مستقیم باعث شده بخش عمده خدمات مورد نیاز بیمهشدگان از مراکز درمانی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خریداری شوند. درواقع میتوان گفت درمان مستقیم و غیرمستقیم، بر اساس نص صریح قانون، مکمل یکدیگرند.» فضایلی، برخی از مهمترین کارکردهای درمان مستقیم سازمان تامیناجتماعی را شامل تقویت نقش اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی در بازار سلامت با ارائه الگوی مطلوب از تدارک خدمات استاندارد و باکیفیت، تحقق دسترسی عادلانه به خدمات و شکسته شدن انحصار در بازار سلامت و تضمین دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی تخصصی و فوقتخصصی برشمرده و تأکید کرده است: «به این ترتیب، سازمان تامیناجتماعی که خود هم تبلور همبستگی اجتماعی و هم مقوّم آن است، ملهم از اصول مختلف قانون اساسی بهویژه «بند 12 اصل سوم» و «اصل 29»، با توجه به جامعیت خدمات تحت پوشش و سازوکار عادلانه تامین مالی (هرکس متناسب با توانش میپردازد)، نقشی راهبردی در نیل به آرمان تبیینشده توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «بیمار جز درد بیماری، درد دیگری نداشته باشد» عهدهدار است. سازمان تامیناجتماعی یک شرکت خصوصی یا سهامی نیست که در آن کسب سود به هر قیمت مدنظر باشد. تاکید بر انضباط مالی و جلوگیری از هدررفت هزینهها در این سازمان در جهت حفظ امانت بیمهشدگان و پاسخگویی به نیازهای آنان است.»
سرمقاله شماره اخیر هفته نامه «آتیه نو» نیز حال و هوای درمانی دارد. «امیرعباس فضایلی» رئیس گروه اقتصاد درمان و برنامهریزی معاونت درمان سازمان تامیناجتماعی در یادداشتی که به عنوان سرمقاله این شماره از «آتیه نو» در صفحه یک این نشریه جانمایی شده، به ارزیابی علل و زمینههای قانونی و مأموریتی تولید خدمات درمانی از سوی سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان یک سازمان بیمهگر اجتماعی پرداخته و نوشته است: «ارائه خدمات سلامت در مراکز درمانی متعلق به سازمان تامیناجتماعی، قدمتی به درازای تاریخ تاسیس این سازمان دارد. در سالگرد تصویب آییننامه اجرایی قانون الزام سازمان تامیناجتماعی به ارائه تکالیف درمانی مصرح در این قانون در اردیبهشت 1369 قرار داریم و بیش از 25 سال از تولد مجدد بخش درمان سازمان تامیناجتماعی میگذرد، با این حال بحثهای مختلفی که در خصوص چرایی ایفای تکالیف درمانی توسط سازمان تامیناجتماعی و اولویت خرید یا تولید خدمات درمانی برای این سازمان بیمهگر مطرح است، هشداری جدی را در خصوص تکرار تجارب تلخ دوره 15ساله انتزاع درمان از این سازمان (1369-1354) مطرح میکند.» در این یادداشت همچنین می خوانیم: «با تصویب قانون الزام سازمان تامیناجتماعی به ایفای تکالیف درمانی (مصوب آبان 1368)، همه ابعاد و ویژگیهای لازم جهت پاسخگویی به دغدغههای مربوط به شفاف شدن مدیریت منابع پیشبینی و در قالب یک آییننامه مشخص مصوب شد. به این ترتیب، سازمان تامیناجتماعی موظف شد سهم درمان از حقبیمهها را که حدود ثلث حقبیمه دریافتی است صرف ارائه خدمت درمانی کند و مازاد منابع و مصارف را حسب تبصره ذیل ماده 52 قانون تامیناجتماعی (مصوب 1354) جهت تکلیف قانونی ماده واحده اصلاح ماده 55 قانون تامیناجتماعی (مصوب 1358) مبنی بر اولویت درمان به روش درمان مستقیم به درمان غیرمستقیم، جهت ساخت و تجهیز امکانات درمانی در بخش درمان مستقیم هزینه کند. به این ترتیب، در حال حاضر سازمان تامیناجتماعی بنا بر تکلیف قانونی خود و با بهرهگیری از ظرفیتهای درمان مستقیم، که حدود 10 درصد کل ظرفیتهای درمانی کشور است، حداکثر توان خود را صرف ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمهشدگان کرده است، هرچند محدودیت ظرفیت بخش درمان مستقیم باعث شده بخش عمده خدمات مورد نیاز بیمهشدگان از مراکز درمانی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خریداری شوند. درواقع میتوان گفت درمان مستقیم و غیرمستقیم، بر اساس نص صریح قانون، مکمل یکدیگرند.» فضایلی، برخی از مهمترین کارکردهای درمان مستقیم سازمان تامیناجتماعی را شامل تقویت نقش اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی در بازار سلامت با ارائه الگوی مطلوب از تدارک خدمات استاندارد و باکیفیت، تحقق دسترسی عادلانه به خدمات و شکسته شدن انحصار در بازار سلامت و تضمین دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی تخصصی و فوقتخصصی برشمرده و تأکید کرده است: «به این ترتیب، سازمان تامیناجتماعی که خود هم تبلور همبستگی اجتماعی و هم مقوّم آن است، ملهم از اصول مختلف قانون اساسی بهویژه «بند 12 اصل سوم» و «اصل 29»، با توجه به جامعیت خدمات تحت پوشش و سازوکار عادلانه تامین مالی (هرکس متناسب با توانش میپردازد)، نقشی راهبردی در نیل به آرمان تبیینشده توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «بیمار جز درد بیماری، درد دیگری نداشته باشد» عهدهدار است. سازمان تامیناجتماعی یک شرکت خصوصی یا سهامی نیست که در آن کسب سود به هر قیمت مدنظر باشد. تاکید بر انضباط مالی و جلوگیری از هدررفت هزینهها در این سازمان در جهت حفظ امانت بیمهشدگان و پاسخگویی به نیازهای آنان است.»
در این شماره از هفتهنامه تخصصی حوزه رفاه و تأمیناجتماعی هچنین در صفحات دیگر، این عناوین خودنمایی میکنند:
- زنجانی چکهای 17 هزار و 700 میلیارد تومانی تامیناجتماعی را عودت دهد (اطلاعیه سازمان تأمیناجتماعی درباره ادعاهای وکیل بابک زنجانی)
- توانبخشی در نظام سلامت به حاشیه رفته است (گزارشی از تبعات کمتوجهی به حوزههای پیشگیری و بازتوانی در نظام سلامت)
- رمز و راز بیثباتی در صندوقهای بازنشستگی (گزارش تحلیلی آتیهنو از علل عدم تعادل صندوقهای بازنشستگی و شرایط متفاوت سازمان تامیناجتماعی))
- نقش پررنگ بیمهها در پایداری نظام سلامت (گزارشی از نشست خبری روسای سازمانهای بیمهگر اجتماعی)
- بازار مسکن تکان میخورد یا نه؟ (بررسی کارشناسی تحولات بازار مسکن)
- مهمانان پرافتخار (گزارشی از نخستین جشنواره جهانی فجر)
- سرمایهگذاران خارجی و گامهای پس و پیش! (نشریات خارجی درباره روند اجرایی شدن برجام چه مینویسند؟)
- یک بام و دو هوای قهرمانی (بررسی تحلیلی شرایط تیمهای مدعی قهرمانی در لیگ برتر فوتبال)
- زنجانی چکهای 17 هزار و 700 میلیارد تومانی تامیناجتماعی را عودت دهد (اطلاعیه سازمان تأمیناجتماعی درباره ادعاهای وکیل بابک زنجانی)
- توانبخشی در نظام سلامت به حاشیه رفته است (گزارشی از تبعات کمتوجهی به حوزههای پیشگیری و بازتوانی در نظام سلامت)
- رمز و راز بیثباتی در صندوقهای بازنشستگی (گزارش تحلیلی آتیهنو از علل عدم تعادل صندوقهای بازنشستگی و شرایط متفاوت سازمان تامیناجتماعی))
- نقش پررنگ بیمهها در پایداری نظام سلامت (گزارشی از نشست خبری روسای سازمانهای بیمهگر اجتماعی)
- بازار مسکن تکان میخورد یا نه؟ (بررسی کارشناسی تحولات بازار مسکن)
- مهمانان پرافتخار (گزارشی از نخستین جشنواره جهانی فجر)
- سرمایهگذاران خارجی و گامهای پس و پیش! (نشریات خارجی درباره روند اجرایی شدن برجام چه مینویسند؟)
- یک بام و دو هوای قهرمانی (بررسی تحلیلی شرایط تیمهای مدعی قهرمانی در لیگ برتر فوتبال)
متن کامل این هفته نامه در وبگاه سازمان تامین اجتماعی (این نشانی) در دسترس علاقه مندان است.