سيد کامل تقوي نژاد رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور صبح امروز سه شنبه چهاردهم ارديبهشت ماه در نشست خبري با اصحاب رسانه حضور یافت و اخبار مهمی در خصوص رسيدگي به تراکنش‌هاي بانکي مشکوک به پولشويي، شفاف سازي مبادلات اقتصادي و تحقق ماليات الکترونيکي در قالب طرح جامع مالياتي، مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان براي مقابله با فرار مالياتي، استرداد بيش از 12هزار ميليارد ريال ماليات و عوارض در نظام ماليات بر ارزش افزوده، ثبت نام بيش از نيم ميليون مودي در نظام ماليات بر ارزش افزوده، و وصول بيش از 24 هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده در سال 1394 اعلام کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سيد کامل تقوي نژاد رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اين که طرح جامع مالياتي از محورهاي اصلي و اولويت دار در برنامه اصلاح نظام مالياتي است، گفت: با شکل گيري سامانه يکپارچه مالياتي در سطح ملي، امکان بالقوه اي براي شفاف سازي مبادلات اقتصادي و سرانجام تحقق ماليات الکترونيکي در کشور فراهم مي شود.
وي افزود: در حال حاضر، به دليل وجود فرار مالياتي در کشور، ارکان مختلف نظام بر اجرا و پياده سازي هر چه سريعتر اين طرح تاکيد دارند. با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته، سازمان امور مالياتي کشور در تلاش است تا بهمن ماه 1395، طرح جامع مالياتي را در ابعاد ملي و به صورت سراسري به مرحله اجرا درآورد.
تقوي نژاد در خصوص اهداف و ضرورت توجيهي طرح جامع مالياتي گفت: افزايش درآمدهاي مالياتي کشور، افزايش کارآيي و اثربخشي فرايندهاي نظام مالياتي، کاهش هزينه هاي اجرايي و تحقق عدالت مالياتي توام با افزايش رضايتمندي موديان مالياتي و صاحبان منافع از جمله آثار مثبت اجراي اين طرح خواهد بود.
 
 
مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان براي مقابله با فرار مالياتي
وی بر اجراي دقيق و مطلوب اصلاحيه قانون مالياتهاي مستقيم از ابتداي سال 1395 تاکيد کرد و گفت: در خصوص مقابله با فرار مالياتي مواد مهمي در قانون پيش بيني شده که ماده 274 در خصوص جرم مالياتي، ماده 181 در خصوص واحد بازرسي مالياتي، مواد 169 و 169 مکرر در خصوص صندوق فروش و تکميل پايگاه اطلاعات هويتي- عملکردي موديان مالياتي از جمله آنهاست که به صورت جدي دنبال خواهد شد.
وي افزود: تسريع در تکميل و اجراي طرح جامع مالياتي، نهايي نمودن لايحه دايمي شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، تصويب و اجراي لايحه نحوه استفاده، نگهداري و نظارت بر صندوقهاي فروش، توسعه و تکميل پايگاه اطلاعات هويتي و عملکردي موديان مالياتي از ديگر برنامه هاي سازمان امور مالياتي است که در زمينه مقابله با فرار مالياتي موثر خواهد بود.
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور، واحديابي و شناسايي موديان جديد به صورت سيستمي و فيزيکي، به روز رساني رسيدگي به پرونده هاي مالياتي، پيگيري وصول معوقات و بهينه سازي سيستمهاي اطلاعاتي را از ديگر اقدامات سازمان مالياتي برشمرد.
 
 
رسيدگي به تراکنش‌هاي بانکي مشکوک به پولشويي
تقوی نژاد اظهار داشت: براساس دستورالعمل جديدي که اخيراً به ادارات کل امور مالياتي ابلاغ شده، تراکنش‌هاي مشکوک بانکي از نظر منشأ مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد تا درآمدي بودن و يا غير درآمدي بودن آن به منظور وصول ماليات متعلقه محرز شود.
وي تصريح کرد: در حال حاضر با تشکيل گروه هاي رسيدگي در ادارات کل امور مالياتي سراسر کشور، اطلاعات تراکنش هاي بانکي به صورت متمرکز به ادارات اطلاعات و خدمات مالياتي ارسال و مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور افزود: از آنجايي که تراکنش‌هاي بانکي واصله مي‌تواند نتيجه معاملات و عمليات مشکوک به پولشويي باشد، بنابر مفاد دستورالعمل کشف معاملات و عمليات مشکوک و اعلام محرمانه گزارش به مراجع ذيربط حسب مورد الزامي خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: بر اساس اين بخشنامه گردش حساب هاي مشکوکي که از مراجع مختلف نظارتي از جمله واحد مبارزه با پولشويي به دست سازمان مالياتي برسد بررسي مي کنيم. اگر آن پول منشا شفاف داشته باشند که مسئله اي ايجاد نخواهد شد. در غيراينصورت و درصورتي که منشا اين پول ها ناشي از فعاليت هاي اقتصادي نباشد و يا کتمان درآمدي صورت گرفته باشد، اين نوع حساب ها را بررسي مي کنيم.
تقوي نژاد افزود:سازمان مالياتي صرفا مجاز است از اطلاعات بانکي در امر تشخيص ماليات بهره برداري کند و در صورت تخلف ار سوي افراد بررسي کننده ،مطابق قانون برخورد خواهد شد.
 
 
تحقق 96 درصد ماليات هاي مستقيم در سال 1394
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته و در بخش ماليات هاي مستقيم، حدود 421 هزار و 181 ميليارد ريال وصول شده که 96 درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب را نشان مي دهد.
وي با بيان اين که سال گذشته، ميزان وصولي درآمدهاي مالياتي در دو حوزه ماليات هاي مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده در مجموع 667 هزار و 657 ميليارد ريال بوده، گفت: حدود 90 درصد درآمدهاي پيش بيني شده سال گذشته محقق شده که اين ميزان وصولي نسبت به سال قبل آن، حدود 16 درصد رشد داشته است.
 
 
ثبت نام بيش از نيم ميليون مودي در نظام ماليات بر ارزش افزوده
تقوی نژاد گفت: از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده (مهر ماه 1387) تا پايان سال 1394 حدود 542 هزار مؤدي در سامانه ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند که از اين تعداد، بالغ بر 71 هزار ثبت نام مربوط به سال 1394 بوده است.
وي خاطر نشان کرد: همچنين از ابتداي اجراي اين قانون تا پايان سال 1394، بالغ بر 1304 ميليارد ريال ماليات و عوارض (417.811 ميليارد ريال ماليات و 194.492 ميليارد ريال عوارض) براي درآمد عمومي کشور و شهرداري‌ها و دهياري‌هاي سراسر کشور وصول شده است که سهم مهمي از درآمدهاي مالياتي کشور را تشکيل مي‌دهد.
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در خصوص مجموع اظهارنامه هاي دريافتي در نظام مالياتي بر ارزش افزوده نيز گفت: از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان فروردين 1395، در مجموع حدود 7 ميليون و 314 هزار اظهارنامه الکترونيکي در سامانه ارزش افزوده ثبت شده که از اين تعداد، بالغ بر يک ميليون و 268 هزار اظهارنامه مربوط به چهار دوره سال 1394 مي‌باشد.
 
 
وصول بيش از 24 هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده در سال 1394
وی گفت: در سال گذشته و در بخش ماليات بر ارزش افزوده حدود 246 هزار ميليارد ريال ماليات وصول شده که حدود 80 درصد تحقق و 13.5 درصد رشد نسبت به سال 93 را نشان مي دهد.
وي اضافه کرد: در سال 94، علاوه بر وصول اين ميزان ماليات در بخش ماليات بر ارزش افزوده، حدود 114هزار ميليارد ريال عوارض وصول و به حساب شهرداري ها و دهياري ها واريز شده است.
 
 
استرداد بيش از 12هزار ميليارد ريال ماليات و عوارض در نظام ماليات بر ارزش افزوده
تقوی نژاد گفت: ميزان استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده به موديان در خصوص اضافه پرداختي ماليات و عوارض از ابتداي اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده (مهر ماه 1387) تا پايان سال 1394 جمعا به مبلغ 12هزار و 561 ميليارد ريال مي‌باشد.
وي در خصوص ميزان استرداد ماليات و عوارض در سال 94 نيز گفت: تنها در سال 1394 بالغ بر 5 هزار و 340 ميليارد ريال ماليات و عوارض ارزش افزوده به موديان استرداد شده است که از اين مبلغ حدود 3 هزار و 122 ميليارد ريال صرفا به صادرکنندگان استرداد شده است.

تقوي نژاد مهمترين مشکلات سازمان امور مالياتي کشور در مسير استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده را، ارائه بعضي فاکتورهاي صوري، عدم ارائه اظهارنامه خروجي کالا به نام موديان درخواست کننده استرداد،عدم دسترسي به اطلاعات گمرک در زمان مناسب و عدم درج گزينه درخواست استرداد در سامانه در زمان ارائه اظهارنامه اعلام کرد.