چين در دهه 1980، در دوران رهبري دِنگ شيائوپنگ، درهاي خود را بر روي سرمايهگذاري خارجي باز کرد. در اين دوران، چند رويداد کليدي بر تکامل حسابرسي در چين تاثيرگذار بودند و بسياري از جنبههاي حرفه امروزي حسابرسي چين را شکل دادند. شناخت اين تاريخ معاصر ميتواند به حسابداران رسمي کمک کند تا مبنايي براي شناخت عميق و درک کامل حرفه حسابرسي امروز چين داشته باشند.
امروز، حرفه حسابرسي چين بهخوبي در مسير دستيابي به همگرايي با استانداردهاي بينالمللي قرار دارد. رهبران چين از دستيابي به نفوذ بيش تر در عرصه حسابرسي جهان ميگويند. هر چند بعضي جزئيات مهم هنوز درست نيستند، ولي حرفه حسابرسي چين در حال وفق دادن خود با الزامات استانداردهاي بينالمللي در محيط پويا و متنوع چين است. اکنون، نهادهاي ضابطهگذار و ناظر حرفه حسابرسي چين مستقل هستند و از نظر ساختاري هيچ گونه ارتباطي با حرفه ندارند ـ براساس معيارهاي کميتههاي نهادهاي ضابطهگذار و ناظر بينالمللي حسابرسي، اين استقلال نشانهاي از اِعمال مناسب نظارت حسابرسي است. البته براي پرداختن به پيچيدگيهاي چنين ساختاري با هدف افزايش کارايي و اثربخشي نظارت حسابرسان، آن گونه که نهادهاي چيني هدفگذاري کردهاند، هنوز کارهاي بسياري باقي مانده است.
نگاهي به گذشته
هنگامي که چين در دهه 1980 درهاي خود را بر روي سرمايهگذاري خارجي باز کرد، شرکت هايي از هنگ کنگ و تايوان بهسرعت واکنش نشان دادند تا از فرصتهاي تجاري بالقوه در چين بهرهبرداري کنند. آن ها راه خود را به چين باز کردند و خيلي زود بازيگران اصلي اين عرصه شدند، سرمايهگذاريهاي مشترک هنگفتي را با شرکت هاي چيني ترتيب دادند، کارخانههـاي متعـددي را راهاندازي کردند، و اقدام به صادر کردن کالاهاي ساخت چين به اقصي نقاط جهان کردند. رشد پرشتاب بازار و افزايش فعاليت هاي تجاري در چين تقاضا براي خدمات حسابداري و حسابرسي را در پي داشت؛ و به نوبه خود، موجب تمرکز دوباره بر بنا نهادن حرفه ي ملي حسابرسي در اين کشور شد. پيش از آن، حرفه حسابرسي چين توسعه ناچيزي داشت.
مقامات چيني براي پاسخ دادن به تقاضاي به وجود آمده در بازار سرمايه براي خدمات حسابرسي به يک راهحل سريع نياز داشتند بهويژه، تقاضاي ناشي از شرکت هاي خارجي که سرمايهگذاريهاي مشترکي را در چين آغاز کرده بودند. واکنش بينابيني دولت چين براي پر کردن اين شکاف نگاه به مؤسسه هاي شبکه حسابداري جهان بود؛ از اين رو، به چهار مؤسسه بزرگ حسابداري عمومي جهان (چهار بزرگ)3 اجازه داده شد تا با همکاري مؤسسه هاي زير نظر وزارت امور مالي چين4 در اين کشور فعاليت کنند. در بيش تر موارد، شعبههاي چيني مؤسسه هاي بزرگ شبکه حسابداري جهان توسط شعبههاي هنگ کنگي آنها راهاندازي شدند. در آن دوران، به اين نوع مؤسسه ها «مؤسسه هاي حسابداري تعاوني چيني ـ خارجي»5 گفته ميشد. مقامات چيني يک دوره عملياتي 20 ساله را براي اين شيوه راهاندازي مؤسسه هاي حسابداري تعيين کردند. آن هنگام تصور ميشد، پس از 20 سال، اين نوع مؤسسه هاي شراکتي آماده خواهند بود که تبديل به مؤسسه هاي حسابداري چيني شوند.
در نتيجه اين رويدادها، روابط بين مقامـات چينـي و شـعبههاي هنگ کنگـي مؤسسه هاي بزرگ حسـابداري جهـان چيزي فراتر از روابط شرکاي تجاري شد. حسابرسان هنگ کنگي نه تنها خلاء ارائه خدمات حرفهاي در چين را پر کردند، بلکه دانش حسابرسي و تجربه فني مورد نياز براي توسعه حرفه حسابرسي چين را نيز وارد اين کشور کردند. دسترسي به اين تجربه موجبات رشد محلي حرفه حسابرسي چين را فراهم آورد. علاوه بر اين، استانداردگذاران و ضابطهگذاران چيني را نيز با استانداردهاي بينالمللي آشنا کرد. در واقع، در پاسخ به کمبود مهـارتهاي حسابرسـي چين آن روزها، حرفه حسابرسي هنگ کنگ مشـارکتي انکـارناپذير و قابـل توجه در شـکلگيري چشمانداز حسابرسي چين امروزي داشت.
حسابرسان چيني شاغل در کشورهاي ديگر نيز به تقاضاي موجود براي استفاده از خدماتشان در چين پاسخ مثبت دادند. چيني بودن اين حسابرسان و تسلطشان به زبان و فرهنگ چيني به آنان مزيت رقابتي ميداد تا با اثربخشي بيشتري با همکاران هموطن خود ارتباط برقرار کنند و با فرهنگهاي محلي چين هماهنگتر باشند. از اين رو، حسابرسان چيني شاغل در کشورهاي ديگر نيز تا حد زيادي در رشد حرفه حسابرسي چين مشارکت داشتند.
نشانههاي پيشرفت
در اکتبر 1993 «قانون حسابداران رسمي جـمهـوري خلـق چيـن»6 تصويـب شـد. مترقيترين بخش اين قانون تأکيد بر نقش حرفه حسابداري در رشد شرکت ها و اطمينان از ثبات بازار سرمايه چين است. در قوانين ديگر چين، از جمله قانون شرکت ها، قانون اوراق بهادار، قانون شرکت هاي دولتي، و قانون بانکهاي تجاري نيز بر نقش حسابداران رسمي چين تأکيد شده است.
حرفه حسابرسي چين از هنگامي که ضابطهگذاران چيني بر ايجاد قابليتها و توانمنديها براي اين حرفه تمرکز کردهاند پيشرفت درخور توجهي داشته است. در 2012، طبق برنامه، اعتبار شخصيت حقوقي «مؤسسه هاي حسابداري تعاوني چيني ـ خارجي» منقضي شد. طبق بخشنامه وزارت امور مالي چين، شخصيت حقوقي اين مؤسسه ها به «شرکت تضامني ويژه»7 تغيير کرد. اين يک شخصيت حقوقي جديد بود که توسط وزارت امور مالي چين، به طور اختصاصي، براي «مؤسسه هاي حسابداري تعاوني چيني ـ خارجي» وابسته به چهار مؤسسه بزرگ حسابداري جهان تعريف شد.8
در سـاخـتار «شـرکت تضامنـي ويـژه»، اختصاص نسبت سهمالشرکه شريکاني که طبق قوانين و مقررات چين حسابدار رسمي شدهاند و شريکاني که طبق قوانين و مقررات ديگر کشورها حسابدار رسمي شدهاند تابع الزامات مشخصي است. البته به رغم آنچه در رسانهها بازتاب يافته است، هدف اين الزامات فقط اِعمال نظارت براي کيفيت و جواز کار حسابداران رسمي است ـ نه بر مليت آنان. کما آنکه در بسياري از کشورهاي ديگر نيز الزامات مشابهي وجود دارد. گفتني است، فرايند تغيير شخصيت حقوقي مؤسسه هاي حسابدار رسمي در چين كه از اوت 2012 آغاز شد هم اکنون تکميل شده است.
با اين همه، اثرات تکامل حرفه حسابداري چين همچنان احساس ميشود. «انجمن حسابداران رسمي چين»،9 از 2006، کنفرانس منطقهاي حرفه حسابداري چين، تايوان، هنگ کنگ، و ماکائو را برگزار ميکند. از اين کنفرانس «فدراسيون انجمنهاي حسابداران رسمي تايوان»10، «انجمن حسابداران رسمي هنگ کنگ»11، و «اتحاديه انجمنهاي حسابداران حرفهاي ماکائو»12 حمايت ميکند. اين گردهمايي مهم حرفهاي زمينه مناسبي را براي گفتوگو بين افراد حرفهاي چين، هنگ کنگ، ماکائو، و تايوان فراهم ميکند. اين کنفرانس که هر سال با حضور رهبران نهادهاي مختلف حرفه حسابداري منطقه برگزار ميشود، به انجام اقدامات مهم زير کمک ميکند:
- تقويت همکاري اقتصادي چهار کشور منطقه از طريق تبادل و همکاري عميق حرفههاي حسابداري محلي؛ اين چهار کشور با همکاري يکديگر اقدامات فعالي در زمينه ي رسيدن به همگرايي با استانداردهاي حرفهاي بينالمللي انجام ميدهند.
- تـرويـج همـگرايـي و پـذيـرش مـتقابـل استانداردهاي حرفهاي چهار کشور منطقه، با هدف تقويت رقابتپذيري جمعي اقتصادي.
- تقويت گفتوگو و همکاري بين چهار کشور منطقه، با هدف ايجاد زيربنايي براي مشارکت و تاثيرگذاري در تدوين استانداردهاي بينالمللي در سطح جهان.
پيمودن مسير همگرايي بينالمللي
با توجه به اهميت رو به رشد چين در سطح جهان، استانداردگذاران و ضابطهگذاران چيني ضرورت بهکارگيري استانداردهاي بينالمللي را پذيرفتهاند. مقامات چيني از 2006 همگرايي با «استانداردهاي بينالملللي گزارشگري مالي (IFRS)» را پذيرفتهاند.13 تلاشها براي رسيدن به همگرايي با «استانداردهاي بينالمللي حسابرسي (ISA)» نيز از 2005 آغاز شد و در 2010 به انجام رسيد.14 علاوه بر اين، همگرايي با «آييننامه بينالمللي اخلاق حسابداران حرفهاي» نيز در 2009 تکميل شد. 15
چين در دهه 1990، پيش از آغاز تلاشهايش براي همگرايي با استانداردهاي بينالمللي، به عضويت «فدراسيون بينالمللي حسابداران (IFAC)» و «کنفدراسيون حسابداران آسيا و اقيانوسيه (CAPA)» درآمد.16 اين کشور هم اينک داراي نمايندگاني در نهادهاي مهم اســتانداردگـذار و ضـابطهگـذار بيـنالمللـي، از جمله «سازمان بينالمللي کميسيونهاي اوراق بهادار (IOSCO)»، «هيئت بينالمللي استـانداردهاي حسـابداري (IASB)»، »هيئـت اسـتانـداردهـاي بيـنالـمللـي حســابرسـي و اطمينانبخشي (IAASB)»، «سازمان بينالمللي مؤسسه هاي حسابرسي عالي (INTOSAI)»، «فدراسيون بينالمللي حسابداران (IFAC)» و کميتههاي آن، «شوراي بينالمللي گزارشگري يکپارچه (IIRC)»، «کميته استانداردهاي بينالمللي ارزشگذاري (IVSC)»، و «بانک جهاني» است.
پس از طي اين مراحل، چالش پيش روي چين استقرار ساختاري براي نظارت مستمر و بهبود استانداردها است؛ به گونهاي که درک بهتري از چگونگي اجراي آنها در عمل را در پي داشته باشد. البته براي حسابرساني که علاوه بر درک و رعايت الزامات حسابداري و حسابرسي، همزمان، نيازمند شناخت محيط کسب وکار و فرهنگهاي محلي چين نيز هستند اين چالش اهميتي مضاعف دارد. در نتيجه، تفسيرها و رهنمودهاي تفصيلي مورد تقاضاي حرفه است. ضمن اين که چين به طور تاريخي يک جامعه قاعدهمحور است؛ از اين رو، افراد حرفهاي، کسب وکارها، و جامعه در کل، به ارائه رهنمودها و تفسيرهاي مستقيم مقامات دولتي وابستگي بسيار بالايي دارنـد. اين وابسـتگي شـامل چارچـوب ضابطهگذاري چين نيز ميشود.
مقامات چيني، علاوه بر پذيرش استانداردهاي بينالمللي، مؤسسه هاي حسابداري را نيز به تمرکز بر توسعه فعاليت هاي خود تشويق ميکنند. انجمن حسابداران رسمي چين، در برنامه راهبردي 2011-2015 خود، تصريح کرده است که تسهيل بينالملليسازي مؤسسه هاي حسابداري محلي يکي از اهداف راهبردي اين انجمن حرفهاي است. در راستاي رسيدن به اين هدف، انجمن حسابداران رسمي چين مؤسسه هاي حسابداري محلي را به پيوستن به شبکه جهاني حسابداري تشويق ميکند.
صدور مجوز حسابرسي
در چين، مؤسسه هاي حسابرسي ملزم به کسب مجوز از وزارت امور مالي و ادارات کل اين وزارتخانه در استانهاي مربوطه هستند. مؤسسه هايي که حسابرسي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس را انجام ميدهند، علاوه بر اين، بايد مجوزي را نيز از «کميسيون ضابطهگذاري اوراق بهادار چين17» دريافت کنند. الزامات ثبت و کسب مجوز اين مؤسسـه ها، شـامل معيارهاي مـربـوط به سـرمايهگذاري سـرمايهاي ثبت شده، تعداد حسابداران رسمي، و حجم فعاليت هاي مؤسسه است (نمايهي يک). مجوز حسابداران رسمي شاغل انفرادي را نيز انجمنهاي حسابداران رسمي هر استان صادر ميکنند. الزامات صدور مجوز حسابدار رسمي شامل شرکت در آزمون برگزار شده توسط انجمن حسابداران رسمي چين در سطح ملّي، و داشتن سابقه کار حرفهاي است.
مؤسسه هاي حسابداري غير چيني براي انجام کار حسابرسي در چين بايد از وزارت امور مالي چين مجوز موقت دريافت کنند. همکاري يا به اشتراک گذاشتن کاربرگها و ديگر اطلاعات مؤسسه هاي حسابداري چيني با مؤسسه هاي حسابداري غير چيني فاقد مجوز موقت ممنوع است. دوره ي اعتبار مجوزهاي موقت معمولا شش ماه است، به جز مؤسسه هاي حسابداري هنگ کنگ (پنج سال)، ماکائو (پنج سال)، و تايوان (يک سال). مجوزهاي موقت فقط در ارتباط با قراردادهاي حسابرسي موجود ـ در زمان کسب مجوز موقت ـ معتبرند، و قراردادهايي که پس از کسب مجوز موقت منعقد ميشوند را پوشش نميدهند. هر گونه تغيير در شرايط کسب مجوزهاي موقت بايد به وزارت امور مالي چين گزارش شود. ارائه اين گزارشها از تعهدات دارندگان مجوز موقت است و نهادهاي چيني داراي حق بازرسي در اين ارتباط هستند. دارندگان مجوزهاي موقت ملزم به رعايت همه قوانين و مقررات چين، از جمله موارد زير هستند:
- انتقال اسناد حسابداري شرکت هاي چيني به خارج از مرزهاي چين ممنوع است.
- اطلاعات کسب شده نبايد خارج از چارچوب شرايط مجوز موقت با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته شوند.
- در مواردي که وزارت امور مالي چين توافقنامههاي همکاري نظارتي با نهادهاي ضابطهگذار خارجي حسابرسي امضا ميکند، الزامات مربوط به رويههاي نظارتي و دسترسي به کاربرگهاي حسابرسي تابع توافقنامههاي منعقده خواهد بود.
وزارت امور مالي چين ميتواند دارندگان اين مجوزها را از بابت عدم رعايت قوانين و مقررات مربوطه جريمه کند. جرايم مربوط ميتواند شامل لغو مجوز موقت تا پنج سال باشد.
نمايهي 1 معيارهاي کسب مجوز مؤسسههاي حسابرسي چيني |
|
معيارهاي کسب مجوز حسابرسي شرکتهاي پذيرفتهشده در بورس در چين |
معيارهاي کسب مجوز حسابرسي شرکتهاي چيني پذيرفته شده در بورسهاي هنگکنگ (H-Share) |
خالص داراييها: بيش از 5 ميليون يوان درآمد سالانه: بيش از 80 ميليون يوان تعداد حسابداران رسمي: 200 |
داراي مجوز حسابرسي شرکتهاي پذيرفتهشده در بورس در چين مجموع درآمد: بيش از 300 ميليون يوان جمع درآمد حسابرسي: بيش از 200 ميليون يوان جمع درآمد حسابرسي ناشران بورسي: بيش از 50 ميليون يوان يا بيش از 30 صاحبکار پذيرفتهشده در بورس تعداد حسابداران رسمي: بيش از 400 |
چارچوبهاي نظارتي حسابرسي
چين داراي يک چارچوب نظارتي سهجانبه متشکل از وزارت امور مالي چين، کميسيون ضابطهگذاري اوراق بهادار چين، و انجمن حسابداران رسمي چين است. هر يک از اين سه نهاد داراي مسئوليت نظارت بر حرفه حسابرسي و داراي قدرت بازرسي مؤسسه هاي حسابداري است. وزارت امور مالي چين داراي قدرت بازرسي شرکت ها است و چنانچه در انجام اين بازرسيها ضرورت پيدا کند ميتواند حسابرسان را ملزم به ارائه ي مـدارک حسابرسي شرکت هاي مورد بازرسي کند. کميسيون ضابطهگذاري اوراق بهادار چين داراي قدرت بازرسي شرکت هاي پذيرفته شده در بورسهاي اوراق بهادار چين و مؤسسه هاي حسابرسي است که کار حسابرسي اين شرکت ها را انجام ميدهند. بر خلاف بسياري از کشورهاي ديگر، انجمن حسابداران رسمي چين اگر چه يک نهاد حرفهاي حسابداري است، ولي يک واحد دولتي است که زير نظر وزارت امور مالي چين فعاليت ميکند. اين انجمن نيز داراي قدرت بازرسي مؤسسه هاي حسابرسي چيني است. در تايوان، «کميسيون نظارت مالي»18 که نهادي مستقل است، مسئوليت نظارت بر حرفه حسابرسي را بر عهده دارد، و در ماکائو نيز «کميته ثبت حسابرسان و حسابداران اداره خدمات مالي»19 اين نقش را ايفا ميکند. هم اکنون، فقط تايوان عضو «مجمع بينالمللي ضابطهگذاران مستقل حسابرسي»20 است؛ مجمعي که متشکل از ضابطهگذاران مستقل حسابرسي سرتاسر جهان است. اعضاي اين مجمع متعهدند که دانش خود در زمينه بازار حسابرسي و فعاليت هاي ضابطهگذاري مستقل حسابرسي را با يکديگر به اشتراک بگذارند، و همکاري و ثبات رويه در فعاليت هاي ضابطهگذاري را ترويج کنند.
اين ساختار مشابه بسياري از کشورهاي ديگر از جمله آمريکا، انگلستان، استراليا، و ژاپن است، که در آنجا مسئوليت نظارت بر حرفه حسابرسي بر عهده نهادي مستقل از حرفه است. چين، ماکائو، و تايوان هر سه داراي نهادهاي ناظر حسابرسي هستند که از نظر ساختاري مستقل از حرفه هستند، ولي هنگ کنگ بر عکس آنها است. در آنجا، چارچوب خودانتظام حرفه حسابرسي در طول زمان بدون تغيير باقي مانده است، و قدرتهاي نظارتي و انتظامي حرفه حسابرسي در اختيار انجمن حسابداران رسمي هنگ کنگ باقي مانده است. البته در 2006 «شوراي گزارشگري مالي هنگ کنگ»21 به عنوان يک نهاد دولتي مستقل و با هدف پيگرد تخلفات حسابرسي و گزارشگري مالي مرتبط با شرکت هاي پذيرفته شده در بورس تأسيس شد؛ ولي با اين حال، اختيار ثبت، بازرسي، و انتظام حرفه حسابرسي همچنان در اختيار انجمن حسابداران رسمي هنگ کنگ است.
در بازار اوراق بهادار هنگ کنگ، نظارت بر شـرکت هـاي پذيرفته شـده بر عهـده ي «کميسيون اوراق بهادار و قراردادهاي آتي»22 است. اين کميسيون ميتواند حسابرسان را ملزم به گنجاندن اطلاعاتي در کاربرگهاي حسابرسي کند که از آنها بتواند در بازرسي شرکت هاي پذيرفته شده استفاده کند. هم اکنون، دولت هنگ کنگ در حال اعمال تغييراتي در چارچوب نظارت بر حرفه حسابرسي است به گونهاي که با هنجارهاي بينالمللي هماهنگتر باشد. به همين منظور، در اکتبر 2013 سندي حاوي تغييرات پيشنهادي به منظور برانگيختن مباحثات عمومي در اين زمينه منتشر کرد.23
حرفه در چين امروز
در دسامبر 2013، تقريبا 000ر99 حسابدار رسمي شاغل و 100ر8 مؤسسه حسابداري در چين وجود داشت.24 حرفه حسابداري چين به ملّتي با بيش از 1.3 ميليارد جمعيت و با بيش از 3.8 هزار ميليارد دلار حجم تجارت سالانه خدمت ميکند. اين معادل يک حسابدار رسمي به ازاي هر 000ر13 نفر و يک مؤسسه حسابداري به ازاي هر 000ر160 نفر است. در دسامبر 2013، در چين تنها 40 مؤسسه حسابداري داراي مجوز حسابرسي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس بودند. 25 طبق منابع حسابرسان، در 2012 مؤسسه هاي وابسته به چهار مؤسسه بزرگ حسابداري جهان (چهار بزرگ) تنها حدود 5.4 درصد حسابرسي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس هاي چين را انجام دادند. در ژانويه 2011، تعداد مؤسسه هاي حسابداري چيني داراي مجوز ارائه خدمات حسابرسي به شرکت هاي چيني پذيرفته شده در بورس هاي هنگ کنگ (H-Share) تنها 12 مؤسسه بود.26
از ديد ضابطهگذاران چيني، فقط اين مؤسسه هاي کمشمار به قدر کفايت صلاحيت انجام حسابرسيهاي چندمليتي را دارند. در حالي که، در آمريکا، با 300 ميليون جمعيت و حجم تجارتي تقريباً مشابه چين در 2012، بيش از 000ر600 حسابدار رسمي شاغل27 و بيش از 000ر40 مؤسسه حسابداري28 وجود دارد. اين معادل يک حسابدار رسمي به ازاي هر 500 نفر و يک مؤسسه حسابداري به ازاي هر 500ر7 نفر است. اين تفاوت بسيار فاحش است. سرمايهگذاران بايد بهخوبي از اين موضوع مطلع باشند و به پيآمدهاي آن بر کيفيت گزارشگري مالي و حسابرسي شرکت هاي چيني که آنان در جستجوي سرمايهگذاري در آنها هستند توجه کنند.
اهميت راهبري شرکتي خوب
دستيابي به کيفيـت بالاي حسابرسي در چين ممکن نيست مگر با تمرکز بر توسعه حرفه حسابرسـي؛ در کنار آن، راهبري شرکتي خوب و گزارشگري مالي با کيفيت بالا نيز بايد در شرکت هاي چيني مستقر شود. اين اصل کليدي بايد به طور رسمي در برنامه کاري چين منظور شود تا توسعه و ترويج حرفه حسابداري و حسابرسي اين کشور را در پي داشته باشد. شرکت ها نيز بايد منابع ضروري براي استقرار و پايش اثربخشي راهبري شرکتي را فراهم آورند. اين ساختار بايد از پشتيباني فضاي اخلاقي رأس سازمان ها که بر گزارشگري مالي باکيفيت تأکيد دارد برخوردار باشد. در عين حال، اقداماتي نيز براي آموزش بازار سرمايه و سرمايهگذاران نياز است تا به اهميت تمرکز بر راهبري شرکتي خوب شرکت هايي که در آنها سرمايهگذاري ميکنند واقف شوند. براي آن که راهبري شرکتي خوب به عنوان يکـي از ويژگـيهاي شـرکت هاي چيني نهادينه شود، بايد تقاضا براي استقرار رويههاي آن از سوي بازار سرمايه وجود داشته باشد.
از ديدگاه حسابرسان، گام فوري بعدي براي جامعه ي ضابطهگذاري چين، تمرکز بر توسـعه ي مـهارت ها و صـلاحيت هـاي حـرفه حسـابداري اسـت. اين شـالوده مورد نيـاز براي اطمينـان يافتـن از کيفيت بالاي گـزارشـگري مالي در شـرکت هـاي چيني است. از اين رو، نهادهاي ناظر چين بايد در اسرع وقت به ايفاي اين وظيفه مهم بپردازند و همه توجه خود را صرفاً به اصلاحات در حرفه حسابرسي معطوف نکنند.
منبع
پي نوشت ها
1- لن جوي: حسابدار رسمي (CPA)، حسابدار مديريت جهاني رسمي (CGMA)، شريک مؤسسه KPMG چين و رئيس امور سياستگذاري عمومي و ضابطهگذاري اين مؤسسه. وي هم اکنون عضو «هيئت استانداردهاي حسابرسي چين» و مشاور فني نماينده چين (Yugui Chen) در هيئت مديره «فدراسيون بينالمللي حسابداران (آيفک)» و مشاور فني نماينده چين (Jianhua Tang) در «هيئت استانداردهاي بينالمللي حسابرسي و اطمينانبخشي» (از هيئتهاي استانداردگذار آيفک) است. وي پيش از اين نيز رئيس امور حسابداري «کميسيون بورس و اوراق بهادار» آمريکا بود.
2- جِسي وونگ: دکتراي حسابداري، حسابدار رسمي (CPA)، و عضو هيئت مديرهي مؤسسه KPMG چين. وي هم اکنون عضو کارگروه استانداردهاي بينالمللي «انجمن حسابداران رسمي چين» است. وي پيش از اين نيز مدير فني ارشد «هيئت استانداردهاي بينالمللي حسابرسي و اطمينانبخشي» (از هيئتهاي استانداردگذار آيفک) و مشاور سياستگذاري «انجمن حسابداران رسمي استراليا» بود.
منبع: مجله حسابدار، شماره های 276 و 277 ، اردیبهشت 1394، صص 55-49