هزینه توقف اضافی برای بارگیری و تخلیه کشتی به عنوان خسارت معطلی(دموراژ) و زیان های تسعیر ارز با منشاء صادراتی از لحاظ پذیرش بترتیب ......... و ........... می باشند؟
الف) قابل قبول – قابل قبول
ب) غیر قابل قبول – قابل قبول
ج) غیر قابل قبول – غیر قابل قبول
د) قابل قبول – غیر قابل قبول
جواب : گزینه د ، در اجرای تبصره 1 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه های بعدی آن و بنابر موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به موجب نامه شماره 111891 مورخ 30/05/1397 با پیشنهاد شماره 11411/200/ص مورخ 28/05/1397 سازمان امور مالیاتی کشور، بدینوسیله اعلام می دارد:
« وجوهی که بابت توقف اضافی بیش از دوره معین و مشخص در قرارداد برای بارگیری یا تخلیه کشتی، هواپیما، کانتینر، واگن راه اهن و وسایل نقلیه جاده ای و تحت عنوان خسارت معطلی(دموراژ) به مالکان آنها پرداخت می گردد هزینه قابل قبول مالیاتی است.» و طبق بخشنامه 87/96/200 مورخ 7/06/1396 زیان تسعیر ارز با منشاء صادراتی از ابتدای سال 1396 غیر قابل قبول مالیاتی می باشد.