در جلسه هم اندیشی مقامات بانک مرکزی با اقتصاددانان: رونقبخشي به اقتصاد ایران در دوران پساتحریم با تأکید ویژه بر سياستهاي اعتباري بخش مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت
پاکدامن در خصوص جرايم ناشي از کتمان درآمد در اظهارنامه مالياتي، عنوانکرد: اگر موديان اظهارنامه مالياتي ارائه کنند اما درآمدشان را کتمان کنند يا هزينهها را غيرواقعي اعلامکنند، مشمول 30درصد جريمه نسبت به ماليات کتمان شده خواهندبود. وي خاطرنشانکرد: اگر فردي در موعد مقرر اظهارنامه مالياتي خود را ارائه نکند علاوه براينکه نميتواند از معافيتها و تسهيلاتي که در قانون پيشبيني شده استفاده کند، به هر ميزان درآمدي که کسب ميکند مشمول ماليات ميباشد و از اين بابت مشمول جريمه عدم تسليم اظهارنامه نيز ميشود.
گفتنی است، کل درآمدهای عمومی دولت در لایحه بودجه 260 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که 3 بخش درآمدهای عمومی، واگذاری داراییهای سرمایهای و مالیاتها را شامل میشود. از محل فروش درآمدهای نفت نیز 73 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
علاقه مندان می توانند متن کامل این بخشنامه را از اینجا دریافت کنند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
لازم به ذکر است، برای دریافت این نوع غرامت بیمه شده باید اصل دفترچه درمانی و گواهی پزشکی معتبر را به شعبه سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایسنا، محسنیاژهای در نودو سومین نشست خبری خود گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند صادر شد. وی بیان کرد: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفیالارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.
نخست وزیر ترکیه بامداد روز شنبه در صدر یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. در این سفر وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و توسعه، کارشناسان و مسئولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه های مهم ترکیه، احمد داود اوغلو را همراهی می کنند. برنامه این سفر با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه میان ایران و ترکیه و درپی رایزنی و توافق انجام شده از سوی مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه دو کشور تنظیم شده است.
گفتنی است اطلاعیههای مرتبط با اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن در پایگاه رسمی شرکت ذوب آهن اصفهان، بورس کالای ایران و تأمین سرمایه امین درج خواهد شد.
در این جلسه مقرر شد بانک های ایرانی و آلمانی در فروردین 1394، پیش از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اردیبهشت 1394 نشستی داشته باشند و در خصوص رفع ابهام ها و شرایط استانداردهای بانک های ایرانی بحث کرده، بررسی های لازم را انجام دهند. همچنین در مورد موضوع بیمه هرمس و پرداخت بدهی آن، مقرر شد تا پیش از نشست وزرای اقتصاد دو کشور، پیش نویس تفاهم آماده شود و به امضای طرفین برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای جداگانه، از زحمات «سید محمد علی ابریشمی» در دوران تصدی مسئولیت یاد شده تشکر کرده است.
در پایان این نشست، طیب نیا با جمع بندی نکات و پیشنهادهای مطروحه، بر ضرورت تداوم اینگونه هم اندیشی ها تأکید کرد.
وی مهلت تکمیل فرم ثبت نام اطلاعات شرکت های ارائه دهنده خدمات برند را 31 فروردین 1395 اعلام کرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات هزینه متصور برای نگهداری نظام های پرداخت در ایران را حدود ۲ میلیارد دلار در سال و درآمد آن را حدود 750 میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: خلا بزرگی بین هزینه و درآمد در این خصوص وجود دارد و لازم است در درازمدت سرمایه گذاری گسترده ای انجام شود البته یکی از روش های تامین هزینه ها استفاده از یارانه هاست اگرچه در این زمینه مقاومت هایی در بازار وجود دارد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
به گفته وی، از اول اسفندماه امسال تاکنون نرخ سود جدید اجرایی شده اما اشکالاتی در سپرده های کوتاه مدت و عدم تعدیل آن وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.
طي سالهاي اخير قانون مالياتهاي مستقيم چندين بار مورد اصلاح و بازنگري جزئي و کلي قرار گرفته است که بخش عمده اي از اين تغييرات مربوط به نرخها و معافيتهاي مالياتي است. رسانه مالیاتی ایران طی یادداشتی به تبیین نرخها و معافيتهاي مالياتي در قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم (31 تیر 1394) پرداخته است. متن کامل این یادداشت به نقل از رسانه مالیاتی ایران به شرح زیر است:
واکاوي در نرخها و معافيتهاي مالياتي در اصلاحيه قانون مالياتها
(یادداشت منتشره در رسانه مالیاتی ایران؛ 15 اسفند 1394)
طي سالهاي اخير قانون مالياتهاي مستقيم چندين بار مورد اصلاح و بازنگري جزئي و کلي قرار گرفته است که بخش عمده اي از اين تغييرات مربوط به نرخها و معافيتهاي مالياتي است. بدون ترديد يکي از سياستهاي تشويقي دولت براي موديان در امر ماليات کاهش نرخهاي مالياتي و اعطاي معافيتهاي مالياتي است. گرچه کاهش نرخها و تسهيلات مالياتي موجب تقليل در ميزان ماليات يا به عبارتي عامل کاهنده ماليات محسوب مي شوند، اما در مقابل مي توانند به تحقق برنامه هاي دولت شتاب بيشتري بخشيده و از اين طريق کاهش درآمد دولت را جبران نمايد.
معمولاً معافيت مالياتي براي توسعه و رونق هر چه بيشتر برخي از مناطق کشور و يا توسعه و گسترش فعاليتهاي خاص و يا کمک به قشرهاي محروم و آسيب پذير جامعه مورد استفاده قرار مي گيرد. در واقع بهره مندي از اين سياستها در هر مورد توجيهات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و ... را طلب مي کند. اما ناگفته نماند در پاره اي از موارد، اعطاي معافيتها و حمايت هاي مالياتي مي تواند موجب عدم شفافيت فعاليتهاي اقتصادي در بخشهاي مذکور گردد. از اين رو براي آنکه کليه فعاليت هاي اقتصادي از شفافيت کامل برخوردار گردند، دولت به موجب ماده (119) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، موظف به جايگزيني سياست اعتبار مالياتي با نرخ صفر به جاي معافيت هاي قانوني مالياتي شده است. لذا در ذيل جهت آگاهي بيشتر، ماده مذکور به اختصار مورد بررسي قرار مي گيرد.
دولت موظف است در راستاي هدفمندسازي معافيت هاي مالياتي و شفاف سازي حمايت هاي مالي، اقدامات ذيل را انجام دهد.
الف) جايگزيني سياست اعتبارمالياتي با نرخ صفر به جاي معافيتهاي قانوني مالياتي
ب)ثبت معافيتهاي مالياتي مذکور به صورت جمعي- خرجي در قوانين بودجه سالانه
ضمناً به اشخاص حقيقي و حقوقي مشمول معافيت هاي قانوني مذکور، ماليات تعلق نمي گيرد. (ماده 119 قانون برنامه پنجم و تبصره آن)
منظور از اعتبار مالياتي در واقع تشويق، امتياز و يا تخفيفي است که به صورت کسر يا تهاتر در ازاء ماليات متعلق در نظر گرفته مي شود. همچنين اعتبار مالياتي براي اهداف مختلفي همچون تهاتر ماليات هاي تکليفي، ماليات هاي خارجي و بخشي از هزينه هاي سرمايه گذاري در قبال بدهي مالياتي اعطا مي گردد.
ضمناً در برخي از کشورها پايه معاف از ماليات موديان به صورت اعطاي اعتبار مالياتي تامين مي شود.
شايان گفتن است اصطلاح بودجه جمعي – خرجي مانند دو وزنه مساوي است که به دو طرف بودجه يعني درآمدها و هزينه ها اضافه مي شود.
مفهوم جمعي – خرجي يک اصطلاح سنتي در بودجه ريزي دولتي است و بدين مفهوم است که صرفاً ارقام آن در رديف هاي درآمد و هزينه اي منظور مي شود اما عملاً درآمدي حاصل نشده و وجهي نيز پرداخت نمي شود. در واقع بودجه جمعي- خرجي اعتباري است که در بودجه کل کشور منظور مي شود ولي براي هزينه، به دستگاههاي اجرائي پرداخت نمي شود، بلکه از اعتبار آنان برداشت مي شود. به عبارت ديگر بودجه جمعي - خرجي نقش کاتاليزور را داشته و از يک طرف به عنوان هزينه و از طرف ديگر به عنوان درآمد در بودجه کل کشور ظاهر مي گردد.
با عنايت به سياست اعتبار مالياتي با نرخ صفر، قانونگذار نيز در آخرين اصلاحيه قانون مالياتها مصوب 31/4/94 در بخش معافيتها با پيروي و تبعيت از اين سياست، تغييرات زيادي را در اين بخش اعمال نموده است که مصداق بارز اين موضوع را مي توان در ماده (132) قانون مالياتها مشاهده کرد.
درآمد ابرازي ناشي از فعاليتهاي توليدي و معدني اشخاص حقوقي غيردولتي در واحدهاي توليدي يا معدني که براي آنها پروانه بهره برداري صادر يا قرارداد استخراج و فروش منعقد گرديده و همچنين درآمدهاي خدماتي بيمارستانها، هتلها و مراکز اقامتي گردشگري اشخاص ياد شده گه از طرف مراجع قانوني ذيربط براي آنها پروانه بهره برداري صادر شده است از تاريخ شروع بهره برداري يا استخراج يا فعاليت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه يافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول ماليات مي باشد . (صدر ماده 132) ضمناً علاوه بر اصلاح معافيتهاي ماده (132) قانون مالياتها، در بخش صاحبان مشاغل نيز، معافيتها مورد بازنگري قرار گرفته است که در ذيل بدان اشاره مي شود.
در صورتي که هر شخص حقيقي داراي بيش از يک واحد شغلي باشد، مجموع درآمد واحدهاي شغلي وي با کسر فقط يک معافيت موضوع اين ماده مشمول ماليات به نرخهاي مذکور در ماده (131) قانون مالياتها مي شود.(تبصره 2 ماده 101) با مطالعه قانون مالياتها مي توان دريافت که عمده تغييرات در بخش نرخهاي مالياتي به مواد (85) و (131) مربوط مي شود که در ادامه هر يک به تفکيک مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
نرخ ماليات بر درآمد حقوق کارکنان دولتي و غيردولتي مازاد بر مبلغ مذکور در ماده (84) قانون مالياتها و تا هفت برابر آن مشمول ماليات سالانه ده درصد و نسبت به مازاد آن بيست درصد است. (ماده 85)
با مطالعه تطبيقي ماده مذکور در قبل و پس از اصلاحيه قانون، ملاحظه مي شود که در گذشته نرخ ماليات بردرآمد حقوق در مورد کارکنان دولت پس از کسر معافيت موضوع ماده (84) به نرخ مقطوع ده درصد (10%) محاسبه مي گرديد. در حاليکه در خصوص ساير حقوق بگيران پس از کسر معافيت موضوع ماده (84) تا مبلغ چهل و دوميليون (42.000.000) ريال به نرخ ده درصد (10%) و نسبت به مازاد آن به نرخهاي مقرر در ماده (131) قانون مالياتها اعمال مي شد اما در اصلاحيه قانون مالياتها مصوب 1394.4.31 نرخهاي مالياتي در هر دو بخش دولتي و غير دولتي بطور يکسان و يکنواخت تعيين شده است.
علاوه بر اصلاح ماده (85) قانون مالياتها، قانونگذار در ماده (131) نيز نسبت به تعديل نرخهاي مالياتي اصلاحاتي را بعمل آورده که به اختصار به آن اشاره مي شود.
با مقايسه تطبيقي ميان ماده (131) قانون مالياتها قبل و پس از اصلاح، مشاهده مي شود که نصاب سي ميليون (30.000.000) ريال به پانصد ميليون (500.000.000) ريال بدون تغيير نرخ(15%) افزايش يافته، در حاليکه در نصابهاي بالاتر، نرخها تعديل شده، بطوريکه تا قبل از اصلاح قانون مالياتها، نسبت به مازاد يک ميليارد (1.000.000.000) ريال درآمد مشمول ماليات به نرخ سي و پنج درصد (35%) از صاحبان مشاغل، ماليات مطالبه مي گرديد. اما در آخرين اصلاحيه مصوب 1394.4.31 با همين نصاب، نرخ به بيست و پنج درصد (25%) کاهش يافت که اميد است در آينده نزديک اين امر بتواند به تحقق عدالت مالياتي کمک نمايد. زيرا در گذشته بدليل وجود نرخهاي متفاوت در نصابهاي يکسان (بيش از يک ميليارد ريال درآمد مشمول ماليات) براي اشخاص حقيقي و حقوقي مالياتهاي متفاوتي را مطالبه مي نمودند که اين اقدام قانونگذار در اصلاحيه قانون موجب رفع يکي از کاستي هاي مهم قانون مالياتها شده است.
اميد است با تعديل نرخها و نيز بازنگري در بخش معافيتها، اولاً تبعيض هاي ميان موديان که مانع تحقق عدالت مالياتي مي شود، از ميان برداشته شده و ثانياً با اعطاي تسهيلات مالياتي، ديگر نظام مالياتي با عدم شفافيت فعاليت هاي فعالان اقتصادي مواجه نگردد.
معاون اروپا و امریکای وزارت امورخارجه در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: علاقمندی مقامات اقتصادی اروپایی به بازگشت سطح روابط در زمینه های مالی، تجاری، بیمه ای و بانکی به روال قبل را مشاهده می کنیم. آنها مایلند که مسیر کار با ایران در مسیر طبیعی خود قرار گیرد.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی مجید تخت روانچی با بیان این که طرف های اروپایی در برخی موارد احتیاط های بیش از حد را در روابط بانکی با ایران مدنظر قرار می دهند گفت: برخی بانک های اروپایی نگرانی های دارند در حالی که این ناشی از ملاحظات بیش از حد متعارف است حتی مقامات آمریکایی اذعان دارند که مانعی برای کار تجاری و اقتصادی با ایران در چارچوب برجام وجود ندارد. ضمن آنکه برخی از بانک های اروپایی نسبت به لغو تحریم ها نیز کم اطلاع هستند.
وی افرود: برخی کشورها تلاش دارند در روند موفقیت آمیز برجام اخلال ایجاد کنند البته خوشبختانه این موارد به مرور کمرنگ تر شده و خواهد شد.
معاون اروپا وامریکای وزارت امورخارجه ایران با اشاره به اینکه FATF ایران را کشوری پرخطر فرض کرده و رتبه ی بالایی به ایران اختصاص داده است گفت: ما در حال تماس با اف ای تی اف هستیم ضمن آنکه با تصوب قانون مبازره با تامین مالی تروریسم نیز در مجلس شورای اسلامی گام مهمی در جهت اصلاح قانون مبازره با پولشویی برداشته شده است.
تخت روانچی برجام را فرصت مناسبی برای ارتقا کار اقتصادی بین ایران و کشورهای اروپایی دانست و گفت : ما اطمینان می دهیم هیچ مانع قانونی برای توسعه کار اقتصادی با ایران وجود ندارد همچنین مشکل بیمه شرکت های اروپایی یا رفع شده و یا در حال رفع شدن است.
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام تمام تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با بحث هسته ای لغو شده است افزود: دستاوردهای برجام در حوزه اروپا شامل نقل وانتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای مالی، فعالیت های بانکی، ایجاد روابط کارگزاری، ارایه خدمات پیام رسانی مالی از جمله سویفت، اعتبارات صادراتی و تعهد اعطای وام های ترجیحی به دولت ایران است.
معاون نظارتی بانک مرکزی از تدوین «قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: بانک مرکزی این قانون را تدوین کرده است و تاکنون دوبار در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و در حال حاضر به شورای نگهبان ارجاع شده است.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، حمید تهرانفر در دومین همایش تجاری ایران و اروپا با بیان این که پروژه ایرانهراسی در سطح بین المللی در جریان بوده است، گفت: این پروژه در زمینه بانکی نیز وجود داشت و به همین خاطر بانکهای اروپا در زمینه مراودات بانکی با ایران احتیاط می کنند.
معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به تدوین ضوابط قانونی در زمینه مبارزه با پولشویی در ایران گفت: این قوانین با بالاترین رویه های جهان در مورد مبارزه با پولشویی منطبق است و در این خصوص از مرجع بین المللی یعنی صندوق بین المللی پول، خواستیم قوانین ما را ارزیابی و نتیجه آن را اعلام کند که انشاالله در سال 2018 نتایج این بررسی به ما اعلام می شود تا نگرانی ها از بین برود.
وی درخصوص گسترش ادبیات نظری مربوط به موضوع مبارزه با پولشویی در کشور، گفت: منابع زیادی در مورد مبارزه با پولشویی در بانک مرکزی ترجمه و تدوین شده و همچنین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و تک تک بانک ها، کمیته های ویژه ای برای مبارزه با پولشویی تشکیل داده اند و در حال رسیدگی به موضوع هستند.
معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص تلاش شبکه بانکی کشور برای انطباق با مقررات بازل 2 و 3 گفت: بانک های ما چند سال در فهرست تحریم های بین المللی بودند اما در حال حاضر این شرایط اصلاح شده و علاقه مندند خودشان را با استانداردهای جهانی منطبق کنند. بانک مرکزی نیز خود را در این زمینه موظف می داند.
با بازگشت رونق به بازار سهام کشور، شاهد احیا و رشد و بازدهی مطلوب بسیاری از صندوقهای مشترک سرمایه گذاری در عرصه پهناوری به نام بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران هستیم. پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) با انتشار یادداشتی ضمن گزارش عملکرد یک ساله صندوق های مشترک سرمایه گذاری این عملکرد را «مطلوب و قابل توجه» ارزیابی کرده است.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، طی یک سال گذشته، صندوق سرمایه گذاری نقش جهان (متعلق به کارگزاری اردیبهشت ایرانیان) با کسب بازدهی 67.5 درصدی به عنوان برترین صندوق سرمایه گذاری بازار معرفی شده است. دو صندوق پربازده دیگر نیز به نام های پارس گستر با 65.8 درصد و کارآفرینان برتر آینده با 60 درصد در رتبه دوم و سوم این جایگاه قرار گرفته اند.
کارنامه و بازدهی 20 صندوق برتر بازار سرمایه ایران به نقل از سایت فیپیران (ارگان رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار) به شرح نمایه زیر است:
مزایای صندوق های سرمایه گذاری:
1- مدیریت حرفه ای سرمایه: یکی از مزایای مهم صندوق های سرمایه گذاری آن است که توسط گروهی از تحلیل گران و افراد حرفه ای مدیریت می شوند و همین مساله نکته ی بسیار مهمی برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد و غیر حرفه ای به شمار می رود تا بدین گونه فردی را برای سرمایه گذاری و مدیریت بر سرمایه شان بگمارند.
2-تنوع: براساس تئوری های مالی با افزایش تنوع در سرمایه گذاری می توان خطر سرمایه گذاری را کاهش داد و کاهش قیمت یک سهم را با افزایش در سایر اوراق بهادار جبران کرد. معمولاً سبد صندوق های سرمایه گذاری حاوی ده ها سهم و یا اوراق مشارکت متنوع است تا خطر سرمایه گذاری به حداقل برسد در حالیکه چنین تنوعی برای سرمایه گذاران خرد براحتی میسر نمی شود.
3-سادگی: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ساده است و نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد ، همچنین خرید و فروش سهام صندوق بسهولت انجام میشود.
4- نقدینگی: صندوق این امکان را به شما میدهد که در سریع ترین زمان ممکن پول خود را نقد کرده و برای فروش واحدهای سرمایه گذاری خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید.
انواع صندوق های سرمایه گذاری:
صندوق های سرمایه گذاری بسیار متنوعی در سطح جهان وجود دارد. ولی به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری در سه دسته از ابزارهای مالی سرمایه گذاری می کنند: اوراق دارایی (سهام)، اوراق بدهی (اوراق قرضه شرکتی) و اوراق قرضه، مشارکت دولتی (بدون ریسک)
بازده صندوق های سرمایه گذاری:
بازدهی در صندوقها با استفاده از ارزش خالص دارایی یا NAV ارزیابی شده و واحدهای آن قیمت گذاری می شوند. یکی از انواع معروف صندوق های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (Exchange Traded Fund) یا ETF نام دارد که گرچه مانند صندوق های سرمایه گذاری معمولی است ولی مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن در نتیجه ی عرضه و تقاضا مشخص می شود.
عملکرد و کارنامه یکساله صندوقهای سرمایهگذاری در بورس تهران: بازدهی مناسب صندوقهای سرمایه گذاری می تواند باعث جذب میلیاردها تومان از سرمایه های سرگردان جامعه بسوی آنها باشد. با اجرایی شدن توافق برجام ،انتظار می رود که شاهد رشد و بازدهی مطلوب این صندوقها در بورس کشور باشیم و طیف وسیعی از سرمایه گذاران و فعالان بازار برای خرید یونیت های صندوقها روی آورند. امری که میتواند مهر تاییدی بر حضور فعالتر این نهادهای مالی در بازار سرمایه کشور باشد.
تحولات مدیریتی در صندوقها:
صندوقهای سرمایهگذاری از سال 86 پا به عرصه ظهور گذاشتند. در ابتدای ورود، مدیریت پرتفوهای کوچکی را برعهده داشتند و بر اساس اصل هزینه و فایده، انگیزه جذب نیروهای متخصص را نداشتند. اغلب این صندوقها براساس اطلاعات و اخبار و شایعات روزانه، اقدام به خرید و فروش سهام میکردند که گاهی اوقات نیز همراه با بازدهی مثبت بورس، بازدهیهای مناسبی را کسب کرده بودند ولی با بروز مشکلات و رکود بازار به خصوص از 10 دی ماه 92 تا 10 دی ماه 94 شاهد خروج و ابطال واحدهای سرمایهگذاران حقیقی بودیم امری که منجر به تشدید صفهای فروش و کاهش بیشتر قیمت سهام در بورس شد. اما با شروع سال جدید میلادی(سال 2016) و توافق برجام، اکثر صندوقها با در اختیار گرفتن متخصصان مالی، خرید و فروشهای صندوقها را از معاملهگران ... به مدیران سرمایهگذاری منتقل کردهاند که منجر به مدیریت بهتر و خرید و فروشهای کمتر صندوقها شده است. بر این اساس، بازدهی صندوقها نیز عملکرد مناسبی را حداقل در یک سال اخیر نشان میدهد بطوریکه برخی از این صندوقها از جمله صندوق نقش جهان، پارس گستر و کارآفرینان برتر آینده حتی عملکردی بهتر از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده اند.
بدون شک یکی از مهمترین ویژگیهای صندوقهای سرمایهگذاری، قدرت نقدشوندگی بالای آنهاست چرا که سرمایهگذاران در هر زمانی که نیاز به منابع (پول) خود داشته باشند، میتوانند با مراجعه به مدیریت صندوق، تقاضای ابطال واحدهای سرمایهگذاری شده خود را داده و در اندک زمان قانونی به منابع خود دسترسی داشته باشند. در حالی که سایر نهادهای مالی فعال در بازار، چنین مزیتی برای سهامداران لحاظ نشده است.
علاوه بر این مزیت، میتوان به مدیریت حرفه ای صندوقها توسط کارشناسان خبره اشاره کرد که با توجه به متنوعسازی سبد سهام، ریسک سرمایهگذاری را کاهش داده و سعی در مدیریت سبدی متوازن، چابک و پویا برای سهامداران خود دارند.
از سوی دیگر، با تحت نظارت بودن صندوقها توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، مدیران صندوقها تعهد داند که در چینش پرتفوی سهام صندوق نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهند تا قادر به تداوم فعالیت شایسته و حفظ اعتبار صندوقهای خود در عرصه فعالیتهای اقتصادی خویش باشند. این در حالی است که معافیت مالیاتی سود حاصل از سرمایهگذاری این صندوقها، و کاهش هزینههای آن در مقایسه با سایر نهادها ، میتواند از مهمترین مزیتهای صندوقهای سرمایه گذاری در بازار تعریف شود.
نیاز به اصلاح قوانین در صندوقها:
بدون شک صندوقهای ما در بورس نیاز به اصلاحاتی دارد و بنظر می رسد تا زمانی که فاکتورهای لازم برای بهبود عملکرد این صندوقها مهیا نشود،از استقبال حداکثری مردم و سرمایه گذاران برخوردار نباشند. قوانین صندوقها باید بهگونهای اصلاح شود تا با کاهش بوروکراسیها در مراحل پذیرش، ثبت و شروع به فعالیت صندوقها کاهش یافته و زمینه برای فعالیتهای سریعتر آنها مهیا شود. همچنین به منظور تشویق مدیریت صندوقها، کارمزد اخذ شده برای مدیریت صندوق باید بیشتر از ضامن نقدشوندگی باشد. نرمافزارهای مورد نیاز برای بهروزرسانی و ارائه گزارشهای سریعتر و دقیقتر در حوزه فعالیتهای صندوقهای سرمایهگذاری ارتقا یابد تا بتوان خدمات بهتری به سرمایهگذاران ارائه شود. در ضمن با تبلیغات مفید و فرهنگ سازی بین عامه مردم، می باید مزیتهای سرمایهگذاری در صندوقها اطلاع رسانی شود تا بتوان زمینه رشد و توسعه فعالیتهای صندوقهای سرمایهگذاری را بیش از پیش فراهم سازیم.
به این ترتیب، طرح تسهیلات کانون انجمن های تولیدکنندگان لوازم خانگی سومین مدلی است که تاکنون برای تحریک تقاضا در حوزه لوازم خانگی رونمایی شده است.
از این رو، انتخابات هفتم اسفند به نوعی رقم زننده آینده اقتصادی ایران در عرصه بین المللی، منطقه ای و ملی است که باید هر سه سطح آن را به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر دید.
سفیر ایران در آلمان تاکید کرد: اقتصاد ایران وارد مرحله جهش شده است و ضرورت دارد تا معضلات و مشکلات پیش روی آن را رفع کنیم.
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از ایرنا، ولی الله سیف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری و در واکنش به افرادی که اعلام می کنند سوئیفت فعال نیست، اظهارداشت: این افراد اطلاعات را به روابط عمومی بانک مرکزی ارایه کنند تا سوئیفت بانک مذکور با هماهنگی روابط عمومی و بانک مرکزی توسط آنها رصد شود. وی با بیان این که، این گونه اظهارات غرض ورزی است، تصریح کرد:هیچ مشکلی درباره سوئیفت نداریم به نحوی که سوئیفت حتی در 9 بانک رفع تحریم شده نیز فعال است.
اگر بوس لندن برای ادغام با بورس دویچه آلمان مصر باشد، دویچه بورس آلمان دارنده 54.4 درصد از سهام این بازار جدید خواهد شد و بورس لندن نیز سهم 45.6 درصدی در این بازار خواهد داشت اما هیأت مدیره به صورت مساوی از دو بورس دویچه و لندن انتخاب خواهند شد.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در چارچوب پروژه مولد سازی دارایی های دولت، اموال احصاء شده، به نام وزارت اقتصاد ثبت شده و سپس به منظور بهره برداری، بدون هزینه، در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد، گفت: پیشنهاد ما این است که به منظور ترغیب دستگاهها برای حرکت به سمت استفاده سرمایه ای از اموال غیر منقول، این اموال به صورت اجاره در اختیار آنها قرار گیرد تا با ایجاد هزینه برای آنها، انگیزه دستگاه را برای استفاده بهینه از دارایی ها افزایش دهد.
بر این اساس، انتظار می رود با اجرای تصمیم های اتخاذ شده، رونق بیشتری در بخش مسکن ایجاد شده و اثر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور بگذارد. با توجه به ارتباطات پسین و پیشین بخش مسکن با تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی، این امر می تواند موجب افزایش سرمایه گذاری و افزایش فرصت های شغلی در اقتصاد کشور شود.