با حمایت معنوی انجمن حسابداران خبره ایران: همایش مالیاتی استان آذربایجان شرقی به همراه آیین گرامیداشت روز حسابدار در تبریز برگزار شد

روز سه‌شنبه، 16 آذر 1396، همایش مالیاتی استان آذربایجان شرقی با حمایت معنوی انجمن حسابداران خبره ایران و حمایت مالی شرکت سپیدار سیستم توسط مؤسسه حسابداری مبین ارقام گستر تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، همایش مالیاتی استان آذربایجان شرقی، در روز سه‌شنبه 16 آذر 1396، همزمان با بارش نخستین برف سنگین پاییزی در مجتمع آموزشی –پژوهشی آذربایجان شهر تبریز با حضور بیش از دویست نفر از مدیران صنایع، مسئولان مالیاتی استان آذربایجان شرقی و غربی، و حسابداران  علاقه‌مندان برگزار شد.

 

در سخنرانی افتتاحیه همایش، بهرام قنبر بنیاد، معاون مالیاتی استان آذربایجان شرقی، ضمن تاکید بر اهمیت مالیات و توسعه فرهنگ مالیاتی در کشور، از تلاش‌های غلامحسین دوانی عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مالیاتی در شهرهای مختلف کشور تقدیر کرد.

 

سپس، غلامحسین دوانی، حسابدار رسمی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران، با ارائه کلیات قانون مالیات‌های مستقیم، به چالش‌های اجرایی مواد 169 و 169 مکرر از یک سو، و اهمیت موضوع بررسی تراکنش‌های مالی مشکوک پرداخت و تأکید کرد، شاه‌بیت قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات معاملات فصلی موضوع ماده 169 است. به طوری که گفته می‌شود "ناموس مالیاتی" اجرای درست اطلاعات معاملات فصلی و اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده است. وی یادآور شد در اجرای معاملات فصلی و اظهارنامه‌های فصلی مالیات بر ارزش افزوده تاکنون بیش از سه هزار شرکت صوری و کاغذی ثبت‌شده قبل از سال 1387 شناسایی و معرفی شده‌اند.

 

دوانی ضمن تأکید بر اجرای عادلانه و منصفانه قانون مالیات‌ها یادآور شد، تنها درآمد پایدار برای رسیدن به توسعه پایدار درآمدهای مالیاتی است. لذا همه فعالان اقتصادی حتی نهادهایی که تحت عناوین نهادهای حمایتی، فعالیت اقتصادی دارند باید الزاماً مالیات پرداخت کنند و چنانچه نیاز به حمایت داشته باشند این حمایت‌ها به صورت جمعی- خرجی صورت گیرد. وی ضمن انتقاد از برخی معافیت‌های مالیاتی گفت در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور راهکاری جز مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها وجود ندارد.

 

وی در پایان همایش به پرسش‌های حاضران از جمله موارد زیر پاسخ داد.

س- با این توصیف آیا فعالان اقتصادی باید خودشان گزارش تراکنش‌های مالی را به سازمان امور مالیاتی گزارش کنند؟

ج- خیر؛ ماده 169 و 169 مکرر وظایفی را برای اشخاصی که با فعالان اقتصادی رابطه دارند (نظیر بانکها، سازمان بورس، دفاتر اسناد رسمی، سایر اشخاص حقوقی) تعیین کرده است. این اشخاص وظیفه دارند با توجه به حد آستانه گردش حساب فعالان اقتصادی را به سازمان امور مالیاتی گزارش کنند. توجه شود که الزاماً گردش حساب فعالان اقتصادی مشمول مالیات نخواهد شد. زیرا ممکن است بسیاری از این گردش‌ها قبلاً مالیات پرداخته باشد (مثلاً خرید فروش املاک). لذا در صورت ارائه مدرک مبنی بر پرداخت مالیات در قبل، مجدداً مشمول مالیات نمی‌شوند. یا چنانچه هر یک از فعالان اقتصادی از یک حساب خود به حساب دیگر خود وجه منتقل کند، این انتقال الزاماً مالیات‌پذیر نیست.

 

س- فعالان اقتصادی از کجا بدانند که چه مبالغی مالیات‌پذیر است؟

ج- دستورالعمل رسیدگی به تراکنش‌های مالی مشکوک به طور روشن و مشخص همه این موارد را توضیح داده است. لذا توصیه می‌شود حتماً فعالان اقتصادی این دستورالعمل را با دقت مطالعه و از نقل و انتقالات اقتصادی (به استثنای واریز وجه سهام‌دار به شرکت) از حساب جاری شرکاء یا حساب شخصی برای عملیات بازرگانی خودداری و از مشاوره‌های مالی- مالیاتی استفاده کنند.

 

س- چه مرجعی تشخیص می‌دهد وجوه مالی مشمول پولشویی است؟

ج- در این گونه موارد هر سازمان یا نهادی که مسئول است چون مدعی است باید مدرک مستند ارائه و انطباق موضوع با پولشویی باید در دادگاه صالحه که در قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده اثبات شود. بدین معنی که ادارات مالیاتی رأساً مجاز نیستند خود قاضی باشند. امر اثباتی بر عهده دادگاه صالحه است.

 

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد، انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان قدیمی‌ترین نهاد حرفه‌ای و همچنین جامعه حسابداران رسمی ایران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود از برگزاری همایش‌های حرفه‌ای منجمله همایش‌های مالیاتی حمایت می‌کنند. کما این که در این همایش شاهد بودید که نشریات وزین انجمن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

شماران