پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) گزارش تحلیلی انجام شده توسط شرکت نوآوران امین با موضوع تحقق پیش‌بینی سود در صنعت بانکداری بورس اوراق بهادار تهران را منتشر کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، مطابق یافته‎های این گزارش تحلیلی، روند نزولی تحقق سود خالص و عملیاتی در بانکها، به طور کلی، حاکی از کاهش توانایی بانکها در تحقق پیش بینی های اولیه خصوصاً در دو سال اخیر است. این در حالی است که پیش بینی بانکها از سود خالص و عملیاتی در سال 1394 کاهش یافته است. در نهایت، این امر بدان معنی است، که سود بانکها نه تنها همان طور که خود انتظار داشتهاند، روندی نزولی را تجربه کرده است، بلکه حتی بیش از آنچه بانکها گمان میکردهاند، کاهش یافته است. با این حال، باید امید به عملیاتی شدن برجام در سال 1394 را که هنوز رخ نداده است، نقطه امیدی دانست که شاید بانکها بر اساس آن چنین برآوردی از سودآوری خود داشته اند و امید است در نیمه دوم سال به کمک بانکها بیاید.
 
این گزارش می‎افزاید، اما این کاهش در سود خالص و عملیاتی، چنان که در نمودارهای ارائه شده مشهود است، در سال 1393 بیشتر متأثر از کاهش سهم بانک از درآمد مشاع و در سال 1394 به دلیل کاهش توانایی بانکها در تحصیل درآمدهای غیر مشاع خارج از پیش بینی بوده است. با توجه به ثبات نسبی در تحقق درآمدهای مشاع، این بدان معنی است، که در سال 1393 گرایشی غیر قابل انتظار به سمت سپردههای هزینه زا وجود داشته است. در سال 1394 نیز سپردههای هزینه زا بیش از انتظار بانکها بوده است اما این تفاوت، به اندازه سال 1393 چشمگیر نیست. با توجه به کاهش چشمگیر پیش بینی بانکها از سهم بانک از درآمد مشاع در سال 1394، میتوان این بهبود نسبی را حاصل تجربهای دانست که بانکها در افزایش سپردههای هزینه زا در سال 1393 کسب کرده بودند.
 
این گزارش در پایان تاکید دارد، در مجموع بررسی‌های نوآوران امین نشان می‌دهد، کاهش رقم پیش بینی سودهای عملیاتی و خالص نسبت به 1393 همراه با کاهش مشهود توانایی بانک در تحقق این ارقام در دو سال اخیر، حاکی از فشار بیش از انتظار بانکها بر سودآوری است. بانکها این فشار را تا حدودی با تثبیت ارقام درآمد مشاع جبران کردهاند، اما این تلاش کافی نبوده است. باید توجه داشت که تثبیت غیر عادی تحقق درآمد مشاع، به دلیل ماهیت تعهدی آن، ممکن است ناشی از سیاستهای مدیریت سود باشد. در این صورت، کاهش کیفیت سود در آینده، دور از انتظار نیست.
 
علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل این گزارش را در وبگاه پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) به نشانی زیر مطالعه کنند:

http://www.sena.ir/ShowNews.aspx?ID=29091

شماران