دفتر مطالعات بخش عمومی معاونت پژوهش‎های اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی بر ضرورت تعیین قواعد مالی برای منابع و مصارف دولت تاکید کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، مطابق این گزارش که در بهمن 1394 منتشر شده است، نوسان قيمت نفت و وابستگي زياد بودجه به درآمدهاي نفتي، عوارض زيادي براي اقتصادهاي نفت خيز داشته است. رشد پرنوسان و غالباً كم، آسيبپذيري زياد نسبت به شوكهاي بيروني، و تنوع كم اقتصادي از جمله اين عوارض به شمار ميروند. نویسندگان این گزارش، در كنار راهكارهاي مختلفی که براي متنوعسازي اقتصاد و كاهش وابستگي به نفت وجود دارد، با هدف كنترل نوسانات و عوارض مختلف اتكا به درآمدهاي نفتي، توجه به قواعد و چارچوبهاي خاصي تحت عنوان قواعد و چارچوبهاي مالي را ضروری می‎دانند.
 
این گزارش به منظور ايجاد ضربهگير نوسانات ناشي از منبع نوسانكننده به بودجه سنواتي و مديريت منابع بين نسلي از طريق بودجه، بر تدوين قواعد مالي متناسب با شرايط كشور تاکید می‎کند. از دیدگاه نویسندگان این گزارش، براي نيل به اين منظور، تدوين قواعد كنترلكننده نوسان قيمت نفت (از ديد منابع)، سقفگذاري ريالي بر روي هزينههاي بودجه (از ديد مصارف) و در نهايت برقراري چارچوب بودجهاي موسوم به چارچوب ثبات مالي (از ديد مديريت منابع و مصارف بودجه) راهگشا و ضروری است.
 
علاقهمندان میتوانند متن کامل این گزارش را از وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس به نشانی زیر دریافت کنند:

 

شماران