هفته گذشته، هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) اصلاحات استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 15 «درآمد قراردادهای با مشتریان» را منتشر کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از بنیاد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS Foundation)، اصلاحات این استاندارد تغییری در اصول زیربنایی آن ایجاد نکرده است، بلکه صرفاً به کارگیری آن اصول را روشن کرده است. این اصلاحات نتیجه مباحثات انجام شده در «گروه منابع گذار» (TRG) است. این گروه به صورت مشترک توسط هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) و استانداردگذار ملی آمریکا (FASB) تشکیل شده است تا در اجرای این استاندارد به شرکت‎ها کمک کنند.
 
اصلاحات انجام شده در این استاندارد به روشن شدن موارد زیر کمک میکند:
- چگونگی شناسایی تعهد عملکرد (تعهد ارسال یک کالا یا ارائه یک خدمت به یک مشتری) در یک قرارداد.
 
- چگونگی تعیین این که آیا شرکت تامین کننده اصلی کالا یا خدمت است یا به عنوان نماینده صرفا مسئول هماهنگی برای تامین کالا یا خدمت است.
 
- چگونگی تعیین این که آیا درآمد اعطای یک حق امتیاز باید در یک نقطه از زمان شناسایی شود یا در باید در طول زمان شناسایی شود.
 
اصلاحات انجام شده در این استاندارد علاوه بر موارد فوق، هزینه و پیچیدگی اجرای نخستین این استاندارد برای شرکت‎ها را نیز کاهش می‎دهد. تاریخ لازم الاجراء شدن این اصلاحات همان تاریخ لازم الاجرا شدن استاندارد یعنی 1 ژانویه 2018 است.
 
 

در پی اصلاحIFRS شماره 15:یان مکینتاش در ویدئویی به توضیح اصلاحات انجام شده در استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 15 «درآمد قراردادهای با مشتریان» پرداخت.

شماران