چهل و نهمین شماره هفته‌‌نامه «آتیه نو» (هفته نامه سازمان تامین اجتماعی) در آستانه سالروز تولد حضرت علی (ع) و روز پدر، صبح امروز یکشنبه 29 فروردین 1395 منتشر شد. از جمله مطالبی که در این شماره می خوانیم عبارتند از: شغل‌‌هایی که از دست نرفتند (یادداشتی به قلم سید حسن هفده‌تن، معاون وزیر کار) / ازحداقل دستمزد تا واقعیت‌‌ها (یادداشتی از علی‌اصغر بادبان، فعال کارگری) / کسر حق‌بیمه از مزایای بن کارگری؛ آری یا نه؟! (گزارشی درباره مناقشه میان موافقان و مخالفان کسر حق‌‌بیمه از بن کارگران) / داروخانه‌‌داری در خانه؟! (گزارشی از تبعات تلنبار شدن انواع و اقسام دارو در خانه‌‌ها) / و دیگر مطالب خواندنی.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، "آتیه نو" که به صورت تخصصی به اخبار و رویدادهای حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی می‌پردازد و با حمایت سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌های اجتماعی کشور منتشر می‌شود، در این شماره و در آستانه روز پدر، گزارش اصلی خود را به نقش پدران در زندگی کودکان اختصاص داده و در قالب هفت روایت کوتاه، موقعیت‌هایی شاد و خاطره‌انگیز از مناسبات و روابط پدران و فرزندان را روایت کرده است.
 
این هفته‌نامه، همچنین در این شماره یکی دیگر از گزارش‌های اصلی خود را به موشکافی در تلاش دولت یازدهم برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری و دستاوردها و موانع تحقق این آرمان اختصاص داده است. در این گزارش می‌خوانیم: «یک هفته پس از آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تعداد بیکاران رسمی در سال 94، اکنون خبر می‌‌رسد که رئیس‌‌جمهور دستوری صادر کرده که مطابق آن نهادهای ذی‌‌ربط دولتی موظف به کاهش نرخ بیکاری تا تک‌رقمی شدن آن هستند. طبق گزارش مرکز آمار ایران،  نرخ بیکاری در سال 94 به میزان 11 درصد ثبت ‌شده است. براساس گزارش این مرکز، نرخ بیکاری در سال 93 معادل 6/10 درصد بوده که میزان بیکاری سال 94 رشد 4/0 درصدی نسبت به آن داشته است. اگرچه انتشار این آمار با واکنش‌های انتقادی هم مواجه شد و برخی میزان واقعی بیکاران را تا مرز 5 میلیون نفرتخمین زدند، اما عادل آذر، رئیس مرکز آمار، باور دارد که آمار بیکاری برای خوشایند یا ناخوشایندی دولت استخراج نمی‌شود و ملاک، خوداظهاری شهروندان است. او در عین حال که متوسط نرخ بیکاری را زیاد بالا ندانست، در بخشی از گفته‌هایش به اهمیت نرخ بیکاری جوانان اشاره کرد و آن را بحران اشتغال جوانان ارزیابی کرد.»
 
آتیه نو همچنین نوشته است: «هرچند تک‌‌رقمی شدن نرخ بیکاری، ایده‌‌آلی است که در صورت تحقق، امتیازی مهم برای کشور به حساب می‌‌آید، لیکن باید توجه داشت که سال گذشته یکی از سخت‌‌ترین شرایط مالی کشور بوده. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، از سال گذشته با عنوان «سال سخت مالی» یاد کرده بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم در توصیف آن از عبارت «خشکسالی مالی» استفاده کرده است و این واقعیت که در سال خشکسالی مالی، نرخ بیکاری تنها حدود 4 دهم درصد افزایش یافت با توجه به کارنامه اقتصادی سایر کشورهای نفتی مانند ونزوئلا و عربستان و... قابل‌قبول و دست یافتن به چنین رکوردی نشان از موفقیت دولت در مهار پیامدهای کاهش شدید قیمت نفت دارد. هرچند هنوز هم وجود بیکاری 11 درصدی یک معضل به شمار می‌آید و نرخ بیکاری جوانان هم طبق گفته رئیس مرکز آمار ایران یک بحران است.»
 
هفته‌نامه تخصصی حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی در همین شماره و در تعقیب موضوع دلایل و زمینه های بیکاری نیروهای کار در گزارشی با تیتر «فرهنگ آچاربه‌‌دستی را رواج دهیم» به این واقعیت نیز پرداخته که از هر پنج کارجوی بازار کار ایران چهار نفر فاقد مهارت هستند. گزارشگر «آتیه نو» در این زمینه نوشته است: »دیگر زمان آن رسیده که سیستم آموزش عالی ایران دستمال‌های سفیدش را بالا ببرد و به ناکارآمدی سال‌ها آموزش تئوری اعتراف کند.»
 
در گزاش این هفته‌نامه می‌خوانیم: «یک تحقیق رسمی نشان می‌دهد که تنها 20 درصد دانش‌آموزان متوسطه ترجیح می‌دهند در رشته فنی‌وحرفه‌ای درس بخوانند، به عبارتی از هر 5 کـارجوی آینده کشــور یک نفر مهارت‌دیده و 4 نفر فاقد مهارت هستند. در این میان هنوز سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور یکی از مهم‌‌ترین متولیان آموزش‌‌های مهارتی در کشور است و نقشی تنظیم‌‌کننده در این بازار بر عهده دارد. این سازمان هم‌‌اینک دارای 650 مرکز آموزشی در کل کشور است و در 31 شهرک صنعتی نیز دارای مراکز ارتقای مهارت است.»
 
خدمات؛ نقد، دریافتی؛ نسیه!
در شماره چهل‌ونهم هفته‌نامه آتیه‌نو، مطابق معمول این هفته‌نامه، چند گزارش درباره خدمات، مأموریت‌ها و چالش‌های سازمان تأمین‌اجتماعی برای مخاطبان این هفته‌نامه تدارک دیده شده است. در یکی از این گزارش‌ها، خبرنگار این هفته‌نامه به بررسی اعداد و ارقام بودجه سال جاری این سازمان مهم اجتماعی پرداخته و نوشته است: «بودجه سال 1395 سازمان تامین‌‌اجتماعی که با توجه به برنامه 5ساله راهبردی این سازمان تدوین ‌شده، از حیث منابع بالغ ‌بر 72 هزار و 542 میلیارد تومان تعیین شده که رشدی 27 درصدی را نشان می‌‌دهد. مطابق جدول‌‌های بودجه‌‌ای امسال، عمده محل‌‌های تامین درآمد بودجه از طریق درآمدهای حاصل از حق ‌بیمه، سرمایه‌‌گذاری‌‌ها و ذخایر، خسارات و جرائم، سرانه درمان، درآمد اختصاصی واحدهای درمانی، وصولی حق‌‌بیمه از دولت، دریافت تسهیلات و سایر درآمدهاست. بیشترین هزینه‌ها نیز به  تعهدات قانونی، درمان، برنامه‌‌ها و طرح‌‌های توسعه‌‌ای، پروژه‌‌های عمرانی و سرمایه‌‌گذاری مربوط است.»
 
در این گزارش همچنین می خوانیم: «یکی از منابع مهم پیش‌‌بینی‌شده در بودجه امسال به پرداخت‌‌های نهاد دولت به سازمان تامین‌‌اجتماعی بابت قوانین و دستورالعمل‌‌های خاص 27گانه‌‌ای که هزینه‌‌هایی را بر دوش این سازمان گذاشته‌اند، برمی‌‌گردد. در بودجه امسال این تعهدات با رشدی 33 درصدی به حدود 18 هزار میلیارد تومان رسیده است هرچند در شرایط فعلی که نهاد دولت از نظر منابع در دسترس در مضیقه است به‌‌سختی می‌‌توان تصور کرد که بتواند در کوتاه‌‌مدت  18 هزار میلیارد تومان تعهد خود را به سازمان تامین‌‌اجتماعی پرداخت کند.»
 
شماره چهل‌ونهم هفته‌نامه «آتیه نو»، در 16 صفحه خواندنی‌های متنوعی دارد. عناوین برخی دیگر از مطالب این شماره هفته‌نامه به این شرح است:
- شغل‌‌هایی که از دست نرفتند (یادداشتی به قلم سید حسن هفده‌تن، معاون وزیر کار)
- ازحداقل دستمزد تا واقعیت‌‌ها (یادداشتی از علی‌اصغر بادبان، فعال کارگری)
- کسر حق‌بیمه از مزایای بن کارگری؛ آری یا نه؟! (گزارشی درباره مناقشه میان موافقان و مخالفان کسر حق‌‌بیمه از بن کارگران)
- داروخانه‌‌داری در خانه؟! (گزارشی از تبعات تلنبار شدن انواع و اقسام دارو در خانه‌‌ها)
- و...
 

علاقه مندان می توانند متن کامل این هفته نامه را از وبگاه سازمان تامین اجتماعی (به این نشانی) دریافت کنند.

شماران