مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «حسابرسی محیط زیست» اکوسای با حضور شرکت کنندگانی از آذربایجان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، قزاقستان و ایران در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی که با حضور داودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی، شریفیان مدیرکل حوزه ریاست و سرپرست اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل، دهرویه رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی، محسنی سنگتابی مدیرکل آموزش و بهسازی منابع انسانی، میرنجفی حسابرس کل زیست محیطی و توسعه پایدار برگزار شد، شریفیان ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان هدف از برگزاری این دوره آموزشی را بهبود دانش و مهارت حسابرسان منطقه اکو در زمینه حسابرسی دولتی دانست.



در ادامه، داودی با تاکید بر این که حفظ محیط زیست و چالش های زیست محیطی تاثیر مستقیم بر امنیت زیستی جوامع بشری به یک نگرانی اساسی برای دولت ها، سازمان ها و شهروندان تبدیل شده است، گفت: یکی از محورهای اساسی حسابرسی باید مسئله حفظ محیط زیست باشد.
وی اقدامات ایران را برای نهادینه سازی حسابرسی زیست محیطی تشکیل هیات های حسابرسی زیست محیطی برای توسعه پایدار، تهیه نقشه راه حسابرسی زیست محیطی، تهیه گزارش های حسابرسی و ارائه به مجلس و دولت، عضویت در کارگروه های حسابرسی اینتوسای و آسوسای و تشکیل کمیته حسابرسی زیست محیطی به منظور پشتیبانی حضور فعال در اینتوسای، اکوسای و آسوسای، و همچنین بومی سازی و استفاده از رهنمودهای حسابرسی اینتوسای دانست.
دهرویه نیز با سخنرانی خود مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی را رسما افتتاح کرد. وی با بیان اینکه به دلیل توسعه فعالیت های صنعتی و افزایش الگوی مصرف، خطراتی برای محیط زیست در سطح جهانی به وجود آمده است، بر اهمیت آموزش در جهت اصلاح وضعیت محیط زیست جهان تاکید کرد.
رئیس مرکز آموزش گفت: اگر عزم عمومی به منظور جایگزینی اندیشه انسان محور به جای اندیشه سودمحور در دستور کار کل کشورها قرار گیرد، قطعا در شیوه برخورد با طبیعت بازنگری خواهد شد.
وی هدف از برگزار این دوره آموزشی را افزایش رایزنی و تبادل دانش و اطلاعات کشورهای عضو در قالب گسترش همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای، آمادگی علمی و فنی بیشتر حسابرسان و صاحبنظران در زمینه پایش مسائل زیست محیطی و فرهنگ سازی و نهادینه کردن حوزه عمومی برای مقابله با خطرات زیست محیطی دانست.

شایان ذکر است، این دوره آموزشی به مدت ۱۰ روز در تهران ادامه خواهد داشت.

شماران