دستور اداری «نحوه بیمه اتباع خارجی مشمول قانون تامین اجتماعی» که به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ شده است، در اجرای ماده ٥ قانون تأمین اجتماعی و همچنین به منظور ایجاد وحدت رویه و تسهیل در امور بیمه اتباع خارجی مشمول قانون تأمین اجتماعی صادر شده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس این دستور اداری تمامی اتباع خارجی دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر و شاغل در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی، مشمول بیمۀ اجباری هستند وکارفرمای آنان مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان است. این کارفرمایان مکلف هستند در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، ٧ درصد سهم کارگر را کسر کنند و به همراه ٢٠ درصد سهم خود حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کند.
 

در ادامه این دستور اداری آمده است: اتباع خارجی که به صورت خویش‌فرما در یکی از مشاغل مشمول قانون تأمین اجتماعی فعالیت دارند و دارای کارت کار یا پروانه کار معتبر هستند، در صورت تمایل می‌توانند با احراز سایر شرایط مقرر در قانون تامین اجتماعی از طریق انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نسبت به بیمه‌پردازی خود اقدام کنند.

شماران