در برنامه گفتگو خبری که شامگاه چهارشنبه هفته گذشته از شبکه دو سیما پخش شد، چرایی و ابعاد مختلف «فرار مالیاتی در ایران» با حضور «سعید توتونچی» کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، «ابراهیم درستی» نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور، و «بیژن عبدی» استاد دانشگاه مورد بحث قرار گرفت.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سعید توتونچی در این برنامه گفتگو خبری شبکه دو سیما با بیان این که 30 میلیارد دلار ارزش کالای قاچاق وارداتی است، افزود:‌ بین 10 تا 50 درصد اقتصاد ایران زیرزمینی پیش بینی می شود.
 
وی گفت:‌ در قانون بودجه پیش بینی شده بود که در سال گذشته، 17 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد مالیاتی باشد اما به دلایل شرایط خاص کشور حدود 85 درصد آن محقق شد.
 
توتونچی افزود:‌ باید ریشه درآمد های مالیاتی بر اساس نظام اقتصادی شفاف و ثبت اطلاعات دقیق اقتصادی شناسایی شود.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:‌ برای جلوگیری از فرار مالیاتی باید بانک اطلاعات اقتصادی برای هر فرد وجود داشته باشد.
 
وی افزود:‌ مجریان قانون نظام امور صنفی باید برای اصناف صندوق فروش بگذارند اما این قانون اجرا نشده است.
توتونچی گفت:‌مالیات توافقی میان اصناف و سازمان امور مالیاتی معنا ندارد و اگر اطلاعات دقیق در اختیار حکومت قرار بگیرد باید مالیات بر اساس قانون دریافت شود.
 
وی گفت:‌ قانون زمینه شفاف سازی درآمد ها را فراهم کرده است اما مجریان باید با اراده سیاسی ان را اجرا کنند.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:نباید همه اقتصاد ایران را فدای شفاف نکردن فعالیت های اقتصادی کرد.
 
ابراهیم درستی نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این برنامه گفت:‌ فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد زیرا همه اصناف در این سازمان شناسنامه دارند. وی افزود: فرار مالیاتی در جایی اتفاق می افتد که آن شخص شناسنامه ای در سازمان امور مالیاتی کشور ندارد.
 
نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی کشور و از بین رفتن ممیز سالاری و پذیرش هزینه ها از طرف این سازمان اعتماد به اصناف بازگشته است و آنها همکاری بیشتری در زمینه پرداخت مالیات خواهند داشت.
 
درستی افزود: 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و ایجاد صندوق فروش در حال بررسی است.
وی ایجاد این صندوق را راه شفاف شدن درآمد اصناف دانست.
 
بیژن عبدی استاد دانشگاه نیز در این برنامه با بیان اینکه فرار مالیاتی صدها سال است که در ایران به فرهنگ تبدیل شده است  و در مدت 37 سال نمی توان انتظار ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات را داشت گفت:‌ حدود 60 درصد در کشور فرار مالیاتی وجود دارد.
 
وی افزود: اگر براساس درآمد سرانه کشور 10 درصد مالیات دریافت می شد مشکل اقتصادی حل شده بود.
عبدی گفت:‌به دلیل شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی و فرار شرکت های بزرگ دولتی از پرداخت مالیات درآمد های مالیاتی کشور محقق نمی شود.
 
وی گفت:‌ یکی از راه های شناسایی درامد افراد استفاده از شبکه های نرم افزاری بانک ها و به کارگیری نرم افزارهایی درباره مشخص کردن میزان  مالیات است.
وی تصریح کرد:‌ مالیات اصناف واقعی نیست و  بسیار کمتر از افرادی است که درآمد ثابت و مشخص دارند.
فایل تصویری کامل این برنامه در وبگاه «جام جم نما» در دسترس علاقه مندان است (این پیوند).

 

شماران