مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل سابق سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران (سابق) در ارزیابی خود از صنعت بانکداری کشور گفت: در حال حاضر بهترین بانک های ما توان پرداخت سود هایی با نرخ 20 درصد را ندارند. به این ترتیب، ادغام بانک ها در جهت تجدید ساختار صنعت بانکی و کاهش نرخ سود بانکی راه حل هایی است که صنعت بانکداری کشور ناگزیر به اجرای آن خواهد بود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، این نشست با حضور مدیران ارشد شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه‌ها، مشاورین سرمایهگذاری، هلدینگ‌های سرمایهگذاری، شرکت‌های سبدگردان، اهالی رسانه و سایر کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه روز گذشته در سالن همایش‌های دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی برگزار شد.
 
در این نشست تحلیلی، حسین عبده تبریزی، مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل سابق سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران (سابق) در ارزیابی خود از صنعت بانکداری بازار سرمایه کشور، گزارش ها و صورت های مالی بانک های حاضر در بازار سرمایه را مورد انتقاد قرار داد و اظهارداشت: در بازار سرمایه ایران ناگزیریم که بسیار فراتر از این گزارش ها حرکت کنیم و سطح تحلیل های خود را افزایش دهیم.
وی عملکرد ضعیف بانکها را تنها ناشی از اقتصاد کلان کشور ندانست و بر توجه به نقش خود بانک ها نیز تاکید کرد.
این استاد مالی با اشاره به عدم برخورداری بانک های خصوصی از تسهیلات تکلیفی، تصریح کرد: در واقع بیشتر نگرانی من از این حیث است که نمی دانیم تا چه میزان باید به ارقام اعلام شده از سوی بانک ها اعتماد و اتکا کرد.
وی از لحاظ کردن وجه التزام در سود بانک ها و عدم دریافت ذخیره به عنوان ایرادی نام برد که در حال حاضر از سوی بانک ها اعمال و هیچ ایرادی نیز به آن وارد نمی شود.
عبده تبریزی برخی از ارقام اعلامی از سوی بانک ها را نگران کننده دانست و دارایی های فیزیکی بانک ها را مورد اشاره قرار داد.
وی معتقد است که صنعت بانکداری در میان مدت به واسطه مشکلات خود، سود کمتری را برای سهامداران خود محقق خواهد کرد.
این خبره بازار سرمایه رفع مشکلات صنعت بانکداری را در گرو افزایش سرعت کنترل بانک مرکزی بر این صنعت دانست.
وی در این میان تنها موضوع روشن در نظام بانکی را که از امکان توسعه برخوردار است، پایین بودن مجموع اعتبارات اعطایی اعلام کرد که می تواند توسعه یابد.
 
عبده تبریزی با انتقاد از پرداخت نرخ های بالا برای سپرده های سرمایه گذاران از سوی برخی از بانک و موسسات مالی و اعتباری، از این اقدام به عنوان عاملی نام برد که سبب شده است تا دیگر بانک ها نیز مجبور به پرداخت چنین نرخ هایی به سپرده گذاران خود شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین بانک های ما توان پرداخت سود هایی با نرخ 20 درصد را ندارند، از ادغام بانک ها در جهت تجدید ساختار صنعت بانکی و کاهش نرخ سود بانکی به عنوان راه حل هایی نام برد که صنعت بانکداری کشور ناگزیر به اجرای آن خواهد بود.

شماران