در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته، پنجم و ششم خرداد 1395، «چهاردهمین همایش ملی حسابداری ایران» به میزبانی گروه حسابداری دانشگاه ارومیه برگزار شد. در حاشیه این همایش، ضمن رونمایی از «نشان دکتر علی ثقفی» نخستین برندگان این نشان دانشگاهی معرفی شدند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن حسابداران خبره ایران،‌ در «چهاردهمین همایش ملی حسابداری ایران» که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، همچون سال‎های گذشته، استادان دانشگاه و دانشجویان مقاطع مختلف حسابداری از سرتاسر کشور گرد هم آمدند و در قالب ارائه مقالات علمی –پژوهشی تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

 
افتتاحیه همایش: بخش نخست
در مراسم افتتاحیه همایش که عصرگاه چهارشنبه برگزار شد، ابتدا رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه ضمن خوشامدگویی به حضار، به معرفی مختصر شهر و دانشگاه ارومیه پرداخت، و در سخنانی کوتاه به اهمیت حسابداری اشاره کرد.
 
مراسم با سخنرانی شاپور محمدی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسعود ابوالحلاج رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد و مدير اجرايي نظام نوين مالي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه یافت. ابوالحلاج در سخنرانی خود،‌ اعلام کرد: در سالهاي اخير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه حسابداری و امور مالي بسیار فعال شده است. تا جایی که این وزارتخانه و دستگاه‎های دولتی زیرمجموعه آن پیشگام اجرای حسابداری تعهدی به شمار میآیند. ابوالحلاج ضمن انتقاد صریح از نظام دانشگاهی کشور به ویژه در رشته حسابداری، گفت: دانش‎آموختگان دانشگاه‎ها برای انجام کارهای حسابداری دستگاه‎های دولتی عملا فاقد دانش و تجربه لازم هستند. بنابراین، ما در وزارت بهداشت به ناچار خودمان اقدام به تربیت حسابدار برای نیازهای خودمان میکنیم. وی تصریح کرد: در واقع حسابداری دانشگاهی از نیاز ما در حرفه فاصله گرفته است.
 
افتتاحیه همایش: بخش دوم
سخنرانی پروفسور علی ثقفی
بخش دوم مراسم افتتاحیه، پس از پذیرایی حضار، با اجرای موسیقی محلی آذری آغاز شد. سپس، پروفسور علی ثقفی، استادتمام عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، به ایراد سخنرانی با موضوع «واکنش هوشمندانه استادان و حسابداران حرفه ای به تغییرات محیط کسب و کار» پرداخت.
 
ثقفی در آغاز سخنان خود تاکید کرد: هیچ کشوری نمیتواند بدون تعامل با دیگر  کشورها توسعه پیدا کند. وی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را یکی از راههای تعامل سازنده با جهان دانست. وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات شگفتی که رخ داده است پیوستن ما به جهان الزامی شده است. ثقفی تغییر تکنولوژی و متمرکز شدن قدرت بازار سرمایه را از جمله مهم‎ترین این تغییرات برشمرد.
 
وی در ادامه افزود: سرعت انتشار اطلاعات در فضای سایبری باعث شده است از هر جای دنیا که خواستید بتوانید به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. ثقفی گفت:‌ در محیط رقابتی امروز، افشا و سرعت و کیفیت اطلاعات حرف اول را می زند. لذا در این شرایط رازداری محکوم به فنا است. وی تاکید کرد: در رقابت جهانی امروز، همه به اطلاعات یکدیگر دسترسی دارند. در این شرایط، پنهان کاری به معنای عدم تمایل به ورود به بازار جهانی است.
ثقفی یادآور شد: اگر قبلا با دیگر بازارها همسایه بودیم؛ حالا داریم همخانه میشویم. بنابراین، اگر نتوانیم خودمان را به رقیبان اثبات کنیم به سرعت از بازار طرد خواهیم شد. نتیجه این اتفاق در دنیای حسابداری این است که به زودی تفکر گرانی اطلاعات منسوخ خواهد شد؛ و مشتری، خدمات ما را از جاهای دیگر دنیا، با کیفیت حسابداری و حسابرسی و با قیمتهای ارزانتر تهیه خواهد کرد.
 
وی در ادامه به حسابداران هشدار داد: زمان سریع میگذرد. چشم به هم بگذاریم بسیاری از کارهایی که ما بلدیم منسوخ و منقضی شده است. دیگر کسی برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به ما مراجعه نخواهد کرد. اصل بهای تمام شده دارد منسوخ میشود و نازش دیگر خریدار نخواهد داشت! صورتهای مالی سنتی هم همین طور.
 
ثقفی در فراز پایانی سخنرانی خود، خلق ارزشهای جدید، ارائه خدمات نو، مجهز شدن به مهارتهای جدید، و استفاده از تکنولوژی نوین در خدمات حسابرسی را از جمله راهکارهای حسابداران برای چیرگی بر شرایط جدید دانست. وی افزود: در دانشگاه‎ها باید حداقل سی ساعت کلاس اجباری در سال به آشنایی حسابرسان و حسابداران با تکنولوژیهای جدید اختصاص داده شود. علاوه بر این، طراحی و اجرای آزمونهای حرفهای با موضوعات جدید از جمله XBRLضروری است.
 
ثقفی تاکید کرد: سازمان حسابرسی باید در این کارها پیشتاز باشد و پیشتاز بشود؛ اسمش هم عوض شود! حسابرسی ارزش افزوده کمی دارد. همه به زودی مجبور به چابک سازی خواهند شد. آموزش هم باید تغییر کند. مدل تاریخی و سنتی باید تغییر کند.
 
سخنرانی پروفسور محمد نمازی
بخش دوم افتتاحیه همایش با سخنرانی پروفسور محمد نمازی، ‌استادتمام عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه شیراز با موضوع «تحولات نوین در حسابداری مدیریت» ادامه یافت. نمازی در آغاز سخنان خود گفت: یکی از تحولات نوین حسابداری مدیریت تاکید روزافزون بر داراییهای نامشهود است. وی به نقل از یک پژوهش معتبر بین‎المللی اعلام کرد: امروز، هفتاد و پنج درصد اطلاعات مهم و موثر بازار درباره سرمایه فکری و سایر اقلام داراییهای نامشهود است.
 
نمازی در ادامه گفت: قبلا حسابداری مدیریت تئوری نداشت. ولی از دهه شصت نظریه پردازی به آرامی شروع شد.سپس، در دهه های هفتاد و هشتاد چرخشهایی در تئوریهای حسابداری مدیریت داشتیم. وی یادآور شد: در دهه هشتاد فاصله بین تئوری و عمل مساله مهمی شد؛ مثل وضعیتی که ما امروز در ایران میبینیم. وی افزود: تحقیقات دهههای شصت و هفتاد بیشتر روی مدلسازیهای ریاضی بود. ولی امروز وضع عوض شده است. الان در یک وضعیت خاص هستیم. هاپوود با زیمرمن در خصوص وفاداری به مدلهای کمی اختلاف نظر دارد. یک پارادیم اقتصادی بر بخشی از این آکادمی حاکم است که فقط مدلهای کمی را قبول دارند و مقاله کریتیکال نمی پذیرند. در مقابل، مجلاتی نیز هستند که پارادایم دیگری دارند. اتفاقی که افتاده این است که این رویکرد غیرکمی که چند دهه قبل به شدت منفور بود الان در رتبه اول محبوبیت و مقبولیت قرار گرفته است.وی تاکید کرد: اکثر مخاطبان از مقالات آماری و مدلهای کمی خسته شده اند و راه چاره این است که به سمت کارهای کیفی و کریتیکال چرخش کنیم.
 
سخنرانی جعفر باباجانی/
ارائه گزارش دبیر علمی همایش
افتتاحیه همایش با سخنرانی جعفر باباجانی عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، و سپس، ارائه گزارش دبیر علمی همایش درباره چگونگی برنامه ریزی همایش، انتخاب کمیته علمی، داوری مقالات، و درصد مقالات پذیرفته شده پایان یافت.
 
بخش ارائه مقالات:
چهل مقاله در قالب ده نشست
در بخش ارائه مقالات مجموعاً چهل مقاله در قالب ده نشست از ساعت 9 صبح چهارشنبه 5 خرداد 1395 تا ساعت 13:20 در سالن‎های موسوم به زنده‎یادان حسن سجادی نژاد، علی وثوق، عزیز نبوی، علی اسلامی بیدگلی، احمد احمدپور ارائه شدند.
 
اختتامیه همایش
جایزه به سه مقاله برتر همایش
در مراسم اختتامیه همایش پس از اجرای موسیقی و پخش کلیپ همایش ابتدا از مقالات برتر همایش شامل «با IFRSجهانی شویم» (امیر پوریانسب)؛ و «بررسی مبانی شادی و تطبیق آنها با مفاهیم حسابداری» (داریوش فروغی و علیرضا رهروی دستجردی از دانشگاه اصفهان) تقدیر به عمل آمد.
 
 

 
اعطای نخستین دوره «نشان علمی دکتر علی ثقفی»
در ادامه، «نشان علمي دكتر علی ثقفي» معرفی شد. اين نشان از این پس هر سال در همایش ملی حسابداری ایران به چهار نفر در زمينههاي زير اعطا می‎شود: ١) طراحي روشهاي نوين تدريس؛ ٢) كتب، مواد و موضوع آموزشي؛ ٣) پژوهش در زمينه آموزش حسابداري؛ ٤) استاد جوان نمونه.
 
برگزيدگان نخستین دوره این نشان علمی به ترتیب زیر معرفی شدند:
١) علي رحماني، عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه الزهراء، در بخش پژوهش در زمينه آموزش حسابداري
٢) غلامرضا كرمي، عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه تهران، در بخش كتب، مواد و موضوع آموزشي
٣) رضا حصارزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، در بخش استاد جوان نمونه
در بخش طراحي روشهاي نوين تدريس نیز برگزیده‎ای معرفی نشد.
 
همچنين، این نشان به پاس قدرداني در برگزاري شايسته ششمين همانديشي دانشجويان دكتري و چهاردهمين همايش ملّي حسابداري ايران در روزهاي ٥ و ٦ خرداد ١٣٩٥ به صورت افتخاری به گروه حسابداري دانشگاه اروميه اعطاء شد.
 
ختم اختتامیه همایش/
تعیین دانشگاه تربیت مدرس به میزبانی پانزدهمین همایش ملّی حسابداری ایران
 
در پایان، پس از تقدیر و تشکر از حامیان مالی همایش و پخش کلیپ یادبود زندهیاد پروفسور احمد احمدپور، استادتمام تازه‎درگذشته گروه حسابداری دانشگاه مازندران، دبیر علمی همایش گزارش علمی و قطعنامه پایانی همایش را خواند. سپس، دانشگاه تربیت مدرس به عنوان میزبان پانزدهمین همایش ملّی حسابداری ایران برگزیده شد و بهروز خدارحمی به نمایندگی از گروه حسابداری این دانشگاه سخنانی را ایراد کرد.


اخبار مرتبط:
شماران