شماره ٥٦ هفته‌نامه «آتیه نو» - هفته نامه سازمان تامین اجتماعی – با تیتری در انتقاد از «خصولتی» خواندن صندوق‌های بازنشستگی، صبح امروز یکشنبه ١٦ خرداد ١٣٩٥ منتشر شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از «آتیه نو»، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شرایط نگران‌کننده برخی صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: نگرانی اول کارشناسان، تلقی و طرز نگاه به این صندوق‌ها است. برخی افراد برچسب خصولتی به صندوق‌ها می‌زنند و آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند؛ اما ما اعتقاد داریم صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند موتور توسعه ایران باشند.
 
ربیعی در همایش «چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی» با بیان این که دولت یازدهم چهارمین شوک نفتی را لمس کرده است، گفت: درآمد نفتی این دولت ۵۰تا ۶۰درصد کمتر از درآمد نفتی دولت قبل است. از سوی دیگر دولت با کسری رشد درآمدهای مالیاتی روبه‌رو بوده است و سکان امور را نیز با نرخ رشد منفی تحویل گرفته است.
 
وی با اشاره به شکاف ٦٧ درصدی مزد و تورم و تلاش دولت برای پر کردن این شکاف گفت: امسال حداقل حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران را٢٠ درصد افزایش دادیم تا بتوانیم بخشی از خلاها را جبران کنیم. این‌ها را کنار گذاشته‌اند و مدام از وزارت کار انتقاد می‌کنند که سرکوبگر مزد است.
 
وی افزود: معتقدیم این وضع اقتصادی شایسته ملت ایران نیست. دولت افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان را به تصویب رسانده است. در طرح افزایش پلکانی به‌طور مثال برای بازنشسته‌ای که ۷۵۰هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، ۲۰درصد افزایش حقوق خواهیم داشت. برای بازنشسته‌ای که ۸۰۰هزار تومان دریافت می‌کند، ٥/١٩ درصد. این نسبت همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا به کسانی که ٥/١ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، می‌رسد. برای این گروه و بالاتر، افزایش‌ها ۱۲درصدی است. اگر در فرایندی چندساله این روال را ادامه دهیم، تا حدود زیادی می‌توانیم عقب‌ماندگی و شکاف بین تورم و مستمری‌ها را جبران کنیم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه رتبه کسب‌وکار کشور از ١٥٢ به ١١٨ رسیده، اظهار داشت: باید در راستای نیل به اهداف خود، سخت‌کوشانه تلاش کنیم. باید با زایش درونی، خود را با تحولات بین‌المللی هماهنگ کنیم.
 
وی با برشمردن برخی انتقاداتی که نسبت به فعالیت‌های صندوق‌های بازنشستگی مطرح می شود، گفت:عده ای می‌گویند صندوق‌های بازنشستگی نباید شرکت‌های اقتصادی داشته باشند درحالی‌که باید از آن‌ها پرسید در کجای دنیا صندوق‌های بازنشستگی شرکت‌داری نمی‌کنند؟ از نظام‌های لیبرالی گرفته تا نظام‌های سوسیالیستی، صندوق‌های بازنشستگی جزو مهم اقتصاد محسوب می‌شوند.
 
آتیه نو همچنین در گزارشی از همایش «چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی» که سه‌شنبه هفته گذشته (١١ خردادماه) در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، برگزار شد نوشته است: تا همین چندی پیش، زمانی که کارشناسان و دلسوزان از تنگناهای مالی صندوق‌های بازنشستگی صحبت به میان می‌آوردند کمتر کسی می‌پذیرفت که صندوق‌های بازنشستگی در ایران واقعا دچار مشکل هستند. حالا اما همه چیز عوض شده و نه‌تنها همه دولتمردان و سیاست‌گذاران به چنین باوری رسیده‌اند که حتی در خصوص بحران‌های آینده صندوق‌ها هم هشدار می‌دهند تا جایی که حتی موضوع صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه مطرح شده است.
 
رمزگشایی از مقررات پیچیده؛ کسب و کاری تازه!
تنها نشریه تخصصی حوزه بیمه های اجتماعی و تامین اجتماعی در شماره اخیر خود همچنین در گزارشی به بررسی این سوژه پرداخته است که پیچیدگی‌های برخی قوانین و مقررات حوزه کار و تامین‌اجتماعی، بازار پررونقی برای برخی مراکز مشاوره فاقد نام و نشان رقم زده و نوشته است: «خیلی‌‌ها ممکن است به دلیل گرفتاری‌‌های اداری و پیچیدگی‌‌های قانونی و اجرایی گاه حتی از خیر حق‌‌وحقوق خود بگذرند. از آن سو اما برای کسانی که به هر قیمتی طالب نتیجه هستند، تعداد مراکز غیررسمی ارائه‌کننده خدمات مشاوره کار و تامین‌‌اجتماعی کم نیست. کافی است به آگهی‌‌های روزنامه‌‌ها، تراکت‌‌های تبلیغاتی چسبیده به در و دیوار شهر و در نزدیکی ادارات کار و شعب و کارگزاری‌‌های تامین‌‌اجتماعی نگاهی بیندازید. از همه مهم‌‌تر با جستجویی ساده در اینترنت گزینه‌های انتخابی‌تان آنقدر زیاد می‌شود که سرگیجه می‌گیرید کدام را برگزینید
 
آتیه نو در عین حال خبر داده است: «به‌‌منظور پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره‌‌های تخصصی در حوزه روابط کار از سال ١٣٨٧ سیستم یکپارچه تلفن گویا و پست صوتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌‌اندازی شد. سابقه وجود چنین سیستمی در سازمان تامین‌‌اجتماعی به سال‌‌ها قبل بر می‌گردد. یعنی زمانی که معاونت فرهنگی و اجتماعی این سازمان در سال ١٣٨٥ مرکز مشاوره‌ای را در ستاد مرکزی سازمان راه‌اندازی کرد. امروز پس از حدود ١٠ سال فعالیت، حوزه خدمات مشاوره‌ای خود را با استقرار کارشناسان مشاوره، به سطح شعب تامین‌اجتماعی رسانده است
 
فهرست مطالب
در این شماره از هفته‌نامه «آتیه نو» علاوه بر این، مخاطبان نشریه می‌توانند مطالب متنوع دیگری را هم مطالعه کنند. برخی از مهم‌ترین عناوین مطالب این شماره نشریه به این شرح است:
-اجرای نسخه الکترونیکی بیماران خاص تا ۲ماه آینده
-یک میلیون پناهنده زیر چتربیمه‌های درمانی ایران
-تفاوت دائم، موقت و معین در قراردادهای کار چیست؟
-مشاغل خانگی؛ کسی آن‌ها رانمی‌بیند
-کودکانه‌های پرندگان آبی
-ایران بازیگر کلیدی  گردشگری خاورمیانه می‌شود؟
-سرمایه‌گذاری هدفمند، ناجی صندوق‌های بازنشستگی
 

علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل این هفته نامه را از وبگاه سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند (اینجا).

شماران