چهار عضو جدید شورای عالی بورس پس از تصویب هیات وزیران معرفی شدند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، با ابلاغ تصویب‎نامه هیئت وزیران، پس از اتمام دوره مأموریت ده ساله پورابراهیمی، مقدسی، زال پور و مرجان فقیه نصیری، اعضای جدید شورای عالی بورس و اوراق بهادار معرفی شدند. طبق ابلاغیه تصویبنامه هیئت وزیران، بنابر بند ۸ از ماده ۳ قانون اوراق بهادار، سه نفر خبره مالی منحصرا از بخش خصوصی با مشورت تشکل های حرفه‌ای بازار اوراق برای ورود به شورای عالی بورس و اوراق بهادار معرفی شدند که این افراد شامل سیدعباس موسویان، قاسم محسنی و محمد طالبی می شوند. همچنین رسول سعدی به عنوان یک نفر خبره از بخش خصوصی برای هر بورس کالایی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران به شورای عالی بورس و اوراق بهادار راه یافت.
 
جایگاه قانونیشورای عالی
شورای عالی بورس و اوراق بهادار عالیترین رکن بازار اوراق بهادار ایران است که تصویب سیاستهای کلان این بازار را بر عهده دارد.طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱آذر ۱۳۸۴)، این شورا در راستای حمایت از حقوق سرمایهگذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون با ترکیب، وظایف و اختیارات مقرر در آن قانون تشکیل شده است.
 
ترکیب اعضای شورای عالی
طبق ماده (3) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار به شرح زیر است:
وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا)
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (سخنگو و دبیر شورا)
وزیر بازرگانی
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
رئیس اتاق تعاون
دادستان کل کشور یا معاون وی
یک نفر نماینده از طرف کانونها
سه نفر خبره مالی (از بخش خصوصی، با مشورت تشکلهای حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران)
یک نفر خبره (از بخش خصوصی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران برای هر بورس کالایی)
 
مدت مأموریت اعضاء
مدت مأموریت اعضای سه بند پایانی پنج سال است و آنان را نمیتوان از میان اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب کرد، و انتخاب مجدد این اعضا حداکثر برای دو دوره امکانپذیر است. اعضای موضوع بند پایانی تنها در جلسات مربوط به تصمیمگیری همان بورس شرکت میکنند.
 
دبیر و سخنگوی رسمی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دبیر و سخنگوی رسمی شورای عالی بورس و اوراق بهادار نیز است.
 
مصوبات شورای عالی

علاقه‎مندان برای اطلاع از مصوبات این شورای عالی می‎توانند به وبگاه شورای عالی بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند.


 

شماران