شماره ٥٨ هفته‌نامه «آتیه‌نو»، تنها نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی، با مجموعه مطالبی درباره بیمه، رفاه، تامین اجتماعی، اشتغال و بیکاری و ... دیروز (یکشنبه) ٣٠ خردادماه منتشر شد. تحلیل مجله فوربس از تصمیم جدید بانکی ایران مبنی بر موافقت بانک مرکزی با تاسیس نوعی از بانک‌های خصوصی موسوم به «آف‌شور بانک»، از جمله گزارش های خوب این شماره است که مطالعه آن توصیه می شود.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، داستان جلد این شماره «آتیه نو» به بررسی مشکلات بیمه ای ملوانان بوشهر که گویا هنوز مهمترین دغدغه کارگری این استان است اختصاص دارد. این داستان بسیاری از ملوانان لنج‌های باری و صیادی حاشیه خلیج‌فارس است. استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با داشتن چند ده هزار ملوان نقش بسیار پررنگی در حمل‌ونقل کالاهای تجاری و اقتصاد کشور دارند. ملوانی یکی از مهم‌ترین مشاغل در سر پا نگه ‌داشتن اقتصاد و توسعه جنوب کشور است، اما یکی از مشاغل سخت و پرخطر برای فعالان این صنف کارگری هم محسوب می‌شود. این در حالی است که ملوانان از حقوق و مزایای قابل‌توجهی ازجمله «بیمه تامین‌اجتماعی» برخوردار نیستند. مشکلی که سال‌هاست در حاشیه دریا، آنجا که لنج‌ها شکم بر ماسه ساحل گذاشته منتظر سفر بعدی خود به دریا هستند، ملوانان آفتاب‌سوخته جنوب آن را زمزمه می‌کنند بی‌آنکه پاسخی برای آن بشنوند. معضلی که یونس خسروانی، مدیرکل تامین‌اجتماعی استان بوشهر، آن را از بعد قانونی چنین توضیح می‌دهد: «سابقه بیمه ملوانان به توافقنامه‌ای در سال ۱۳۷۴ بین اداره تعاون، سازمان تامین‌اجتماعی، سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کار و امور اجتماعی در بندرعباس برمی‌گردد که مقرر شد بر اساس لیست ورود و خروج لنج‌ها و روزهایی که در سفر بوده‌اند حق‌بیمه توسط مالک لنج‌ها با معافیت پرداخت شود، اما در روزهایی که لنج در بندر پهلو گرفته و ملوانان بیکار هستند حق‌بیمه‌ای به آنان تعلق نمی‌گیرد.» همین پهلو گرفتن‌ها و وقفه‌هاست که تبدیل به یکی از پاشنه آشیل‌های بیمه‌ای ملوانان بوشهری شده است. به گفته اسماعیل حاجیانی، رئیس تعاونی لنج‌داران بندر گناوه: «معمولا سفر دریایی بستگی به وضعیت آب‌وهوا دارد، اما معمولا هر سفر دریایی با رفت‌وبرگشت بین ۲۰ تا ۳۰ روز طول می‌کشد.» اما در شرایطی که ملوانان ساعات زیادی را تن به کار سخت می‌زنند و روزهای متمادی را روی دریا سپری می‌کنند مشکلات بیمه‌ای نگذاشته آن‌ها با خیال راحت به آتیه خود بیندیشند و امنیتی نسبی را تجربه کنند.
 
 
 
چاره‌جویی علیه محدودیت‌های  بانکی بین‌المللی
 
تحلیل مجله فوربس از تصمیم جدید بانکی ایران مبنی بر موافقت بانک مرکزی با تاسیس نوعی از بانک‌های خصوصی مشهور به «آف‌شور بانک»، از جمله گزارش های خوب این شماره است که مطالعه آن توصیه می شود. حساب‌های بانکی آف‌شور به حساب‌های بانکی گفته می‌شود که به هیچ عنوان به آن‌ها هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. با داشتن حساب بانکی آف‌شور می‌توان نسبت به جابه‌جایی وجوه سنگین اقدام کرد. به غیر از کشورهای امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ کشورهای شناخته‌شده زیادی نیستند که حساب‌های آف‌شور در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. به گزارش فوربس، ایران با هدف غلبه بر محدودیت‌های پرداخت‌های بین‌المللی قرار است طی یک ماه آینده یک بانک فراساحلی در یکی از جزیره‌های خلیج فارس راه‌اندازی کند. این بانک در جزیره کیش ایجاد خواهد شد و هدف از آن انتقال پول بین داخل و خارج از کشور و تسهیل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی عنوان شده است.
 
 
 
حال‌ و روز صندوق‌های بازنشستگی خوب نیست
 
حال و روز صندوق های بازنشستگی خوب نیست. این جمله بخشی از سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع نمایندگان ملت است. همان نمایندگانی که حالا در دوره دهم آمده‌اند تا طرحی نو در قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن دراندازند. کابینه دولت یازدهم یکی پس از دیگری به میان آن‌ها می‌روند و گزارش‌هایی از اوضاع جاری کشور در حوزه‌های مختلف به گوششان می‌رسانند. از پنج‌گانه آسیب‌های اجتماعی گرفته تا اوضاع صنعت، قراردادهای خرید هواپیماهای ایرباس، بازار فروش نفت و ... . این‌بار اما نوبت علی ربیعی بود که روز سه‌شنبه هفته گذشته از مشکلات کشور در حوزه‌های اشتغال، صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی بگوید. دردهایی مزمن که وی راه علاجشان را در یک جمله خلاصه کرد: «افزایش تدبیر و عقلانیت در نظام سیاست‌گذاری کشور با همکاری قوا.» موضوعی که به اعتقاد این عضو کابینه دولت تدبیر و امید از الزامات اساسی تحول در حوزه‌های یادشده است. آنجا که تاکید کرد بدون شناخت نظری از مشکلات توسعه‌ای کشور مسائل دیگر نیز از معنا تهی می‌شوند و چشم‌انداز مشکلات پیش رو تیره‌وتار می‌شود: «فراتر از هر برنامه یا بررسی آماری می‌بایست ابتدا به مسئله سیاست‌گذاری در کشور توجه کرد.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آنکه درباره کارنامه عملکردی دولت در زمینه اشتغال و مبارزه با بیکاری، یعنی همان حوزه‌ای که در سه سال گذشته دو کارت زرد به ارمغان آورد، سخن راند، در بخشی از گزارش خود به موضوع صندوق‌های بازنشستگی و الزامات جدید برای آن‌ها پرداخت. صندوق‌هایی که وضعیت بحرانی آن‌ها بر همگان روشن شده و حالا راه نجات آن‌ها از مسیر اصلاحات می‌گذرد: «بدون اصلاحات اساسی در ساختار سیاست‌گذاری و آرایش مجدد اولویت‌های سیاستی، پایداری آن‌ها تضمین نخواهد شد
 
 
 
توسعه فقر؛ زاییده سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی
 
گزارشی از نشست «سیاست‌های اجتماعی و فقردر سطح جامعه و خانوار» از دیگر مطالب خواندنی این شماره هفته نامه «آتیه نو» است. در این گزارش آمده است: نرخ‌های رشد منفی یا ناچیز اقتصادی، تورم‌های ٣٠ و ٤٠ درصدی، بیکاری بالا، رکود بی‌سابقه در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم و... تنها بخشی از واقعیاتی هستند که اقتصاد ایران از سال ٨٤ و با روی کار آمدن دولت نهم تا پایان عمر دولت دهم در سال ٩٢ به خود دید. با اینکه تحلیلگران اعتقاد دارند چنین کارنامه‌ای تا دهه‌های آینده همچنان بر پیکره اقتصاد کشور خودنمایی خواهد کرد، اثرات سیاستی این دهه تنها به اقتصاد محدود نمی‌شود بلکه در همین دهه است که بسیاری از شاخص‌های فقر و رفاه خانوار نیز متاثر از سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت دچار تغییر می‌شوند. به طور کلی سیاست‌گذاران اقتصادی همواره به دنبال برنامه‌ها و روش‌هایی برای جلوگیری از گسترش فقر و یا کاهش فقر موجود در میان خانوار هستند و عمدتا نیز دو راهبرد توانمندسازی یا پرداخت مستقیم یارانه‌ها را در پیش می‌گیرند. اینکه از سال ٨٤ تا ٩٢ نگرش و ایده‌های دولت به کدام جهت میل داشته و فقر و رفاه خانوار در بازه زمانی یادشده چه تغییری به خود دیده، موضوع نشستی بود که چهارشنبه هفته گذشته در موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی با سخنرانی دکتر داوود سوری، عضو هیئت‌علمی موسسه عالی بانکداری و استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد. وی که دکترای خود را در رشته اقتصادسنجی از دانشگاه ویرجینیاتک گرفته و در زمینه اقتصاد فقر و رفاه صاحب‌نظر است، وضعیت رفاهی خانوار و گسترش فقر در این هشت سال را رو به وخامت ارزیابی می‌کند و معتقد است سیاست‌گذاری‌های دولت در این زمینه ناموفق بوده است.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
برخی دیگر از عناوین اصلی این شماره از  هفته‌نامه آتیه نو که می‌تواند مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران حوزه سیاست‌های اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی و تامین‌اجتماعی قرار گیرد، به این شرح است:
از مدیرستیزی تا پزشک هراسی
فیش های حقوق و اخلاق رسانه ای
مقام سوم ایران در جذب سرمایه های خارجی
اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی را خدشه دار نکنیم
جای خالی تشکلها در اصناف
هلدینگ دارو در یک نگاه
نا در روغن خودروهاست
بیمه اجباری کارفرمایان، آری یا خیر؟
بیمه در کره جنوبی: مردم ناراضی، دولت در پی اصلاحات
تعطیلی ارج، نوستالوژی یا بهانه جویی؟
و...
 

علاقه‎مندان می‎توانند فایل این مجله را از وبگاه سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

شماران