مدیریت تدوین استانداردهای سازمان حسابرسی در شماره 156، خرداد 1395، «پیام‎های حرفه‎ای»، خبر مربوط بهانتشار اصلاحات استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی 15 (IFRS15) توسط هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری را منتشر کرد. متن کامل این خبر به نقل از منبع مذکور به شرح زیر ارائه می‎شود:
 
«انتشار اصلاحات استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی 15 توسط هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری»
 
هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری برای شفاف‌سازی بیشتر الزامات و معافیتهای بیشتر در دوران گذار برای شرکتهایی که در حال بکارگیری استانداردهای جدید هستند، اصلاحاتی در استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی شماره 15 – درآمد حاصل از قرارداد با مشتریان اعمال و منتشر کرد.
 
اصلاحات استاندارد درآمد که در سال 2014 منتشر شد، رویه‌های تاکید شده در استاندارد را تغییر نمی‌دهد اما نحوه بکارگیری این رویه‌ها را شفاف می‌نماید. این اصلاحات، حاصل مباحثات انجام شده توسط گروه مرجع گذار می‌باشد. گروه مرجع گذار توسط هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری و تدوین کننده استانداردهای ملی امریکا، یعنی هیئت استانداردهای حسابداری مالی، بطور مشترک برای کمک به شرکتها در بکارگیری استاندارد جدید، تشکیل شد.
 
اصلاحاتجدید چگونگی موارد زیر را مشخص می‌کند:
·        تشخیص تعهدات اجرایی (تعهد به انتقال کالا یا خدمت به مشتری) در قرارداد
·    تعیین این مطلب که شرکت مسئول اصلی (تهیه کننده کالا یا خدمت) است یا صرفا یک واسطه (مسئول انجام کارها برای تهیه کالا یا خدمت) است
·        تعیین این مطلب که درآمد حاصل از مجوز در یک نقطه از زمان یا در یک دوره زمانی شناسایی شود
 
علاوه بر شفاف ‌سازی، این اصلاحات شامل دو معافیت برای کاهش هزینه و پیچیدگی برای شرکت در بکارگیری اولین بار استاندارد جدید برای نخستین بار نیز می‌باشد.
تاریخ اجرای این اصلاحات مانند خود استاندارد، اول ژانویه 2018 می‌باشد.
 
منبع: «پیامهای حرفهای»، شماره 156، خرداد 1395، مدیریت تدوین استانداردها، سازمان حسابرسی

IFRS15 5-step model

شماران