در اجراي ماده يازده قانون محاسبات عمومی، عادل آذر که براي رياست ديوان محاسبات کشور نامزد شده بود روز چهارشنبه هفته گذشته ۳۰ تیر 1395 ضمن حضور در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامههای خود برای سیاستهای پیش روی دیوان محاسبات کشور پرداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، عادل آذر نامزد پیشنهادی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه برای ریاست دیوان محاسبات کشور در جلسه صحن علنی چهارشنبه ۳۰ تیر ماه ضمن تبریک به نمایندگان مجلس که توانستند با رای اعتماد مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند، گفت: از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تشکر می‌کنم که با رای بالایی به بنده اعتماد کردند و بنده را به عنوان رئیس پیشنهادی دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی کردند و امیدوارم که رای شما نمایندگان را کسب کنم.

 

آذر سخنان خود را در دو قسمت بیان کرد و گفت: شرح حال اینجانب تهیه شده و روی میزهای شما نیز قرار گرفته است و من چند محور از آن را عرض می‌کنم و بعد رئوس برنامه های خود را در دیوان محاسبات تقدیم شما می‌کنم، من استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس در رشته مدیریت، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و استاد تمام پایه ۳۴ و تخصص بنده که در رساله دکتری خود نیز به آن اشاره کردم طراحی مدل بودجه‌ریزی دستگاه‌های دولتی ایران است و شاید یکی از دلایلی که من تصمیم گرفتم که برای ریاست دیوان محاسبات کاندیدا شوم، دغدغه خود در حوزه مالی عمومی و دخل و خرج کشور است که بروز و ظهور آن در قالب بحث خزانه و خزانه‌داری و خرج دولت مشخص می‌شود که از بودجه دولت استفاده می‌کند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: به طور مختلف مقالات بسیاری داشتم و افتخار من در این است که در خدمت مردم استان ایلام در دوره هفتم نماینده این مردم شریف بودم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌ام دو سه سال هم توفیق ریاست کمیته اقتصاد و زیربنایی این کمیسیون را داشتم، تمامی این عوامل دست به دست هم داده و نشان می‌دهد که شاخصه اصلی بنده استقلال حرفه‌ای و برچسب علمی است که حالا بیشتر از این به آن نمی‌پردازم.

 

عادل آذر در بخش دوم سخنان خود خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات کشور طبق اصل ۵۵ قانون اساسی مسئول نظارت مستمر مالی بر دخل و خرج و صیانت و پاسداری از دارایی‌ها و بیت المال کشور است شما اگر قانون محاسبات عمومی بویژه قانون دیوان محاسبات را ملاحظه کنید این قانون به طور خلاصه می‌گوید که دیوان محاسبات باید نظارت مستمر مالی بر بیت‌المال داشته باشد و از آن صیانت کند و ما برای اینکه بتوانیم این کار نظارت را انجام دهیم و دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارت شما و قوه مقننه بتواند این کار نظارتی را به خوبی انجام دهد نیازمند ساز وکارهایی است.

 

آذر یکی از این ساز وکارهای کلیدی را کارآمدی قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب می‌کنند دانسته و گفت: در این قانون نظارت مستمر به صیانت از بیت‌المال عنوان شده که البته بیت‌المال فقط میز و صندلی، وام و تسهیلات نیست.به عنوان مثال کسی که ماشین خوب و با کیفیت دارد ولی راننده خوبی سوار آن نشده هر روز این ماشین را به در و دیوار می‌کوبد و باعث خسارت می شود.

 

وی با ذکر این مثال ادامه داد: یکی از حوزه‌های صیانت، صیانت از مدیرانی است که قرار است از بیت‌المال و بودجه خرج کنند ما مدیران را سرمایه ایران می‌دانیم پس معتقدم نه تنها باید از دارایی ها بلکه مدیران باکیفیت و با صلاحیت نیز صیانت کرد اما چطور؟ آیا صیانت به این معنا است که اگر تخلفی رخ داد، نگوییم؟ صیانت از طریق استقرار نظام‌های نظارت و حسابرسی پیشگیرانه اتفاق می‌افتد، از طریق نظارت‌های برتر و لحظه‌ای ایجاد می‌شود یعنی دیوان محاسبات نباید فقط حسابرسی صوری کند.

 

عادل آذر حسابرسی صوری را مانند حادثه‌ای دانسته که اتفاق افتاده و بعد مسئولین به دنبال مچ‌گیری هستند وی با این توضیح در ادامه تصریح کرد: اما حسابرسی حین نظارت و حسابرسی پیشگیرانه از طریق حسابرسی سیستم‌های برتر اتفاق می‌افتد. به گونه ای است که در این حسابرسی به مدیر مشاوره می‌دهند تا آموزش ببیند و در آن زمان اگر مدیر باز هم تخلفی کرد قطعا در این زمان باید از حلقوم او بیرون کشید و مماشات نباید کرد.

 

آذر یکی از محورهای فعالیت‌های خود را اگر مورد اعتماد قرار گرفت استقرار نظام حسابرسی نظارت پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از ابزارهای نظارت کارآمد و قانون کارآمد، استقرار مکانیزم بودجه‌ریزی عملیاتی است چیزی که اتفاقا آقای رئیس مجلس اولین موردی بود که از من خواستند چون در قانون آمده یعنی در ماده ۲۱۹ قانون برنامه پنجم این موضوع مطرح شده است.

وی در توضیح بودجه ریزی عملیاتی گفت: دنیا به این نتیجه رسیده است که ما برای اینکه بفهمیم که دولت بودجه‌ای که در اختیارش قرار گرفته است به نسبت آن خدمت با کیفیت ارائه می‌دهد یا نه؟ پاسخ این سئوال را تنها از طریق سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی می توان فهمید و حسن آن این است که این بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد است و ما می‌خواهیم از طریق آن به دولت نظارت کنیم و هم دولت را پاسخگو کنیم پس ما باید قانون برنامه و بودجه را اصلاح کنیم که این یکی از محورهای کلیدی من است و بر اساس اقتصاد مقاومتی است و اگر از من بپرسند که شما به عنوان معلم در این حوزه، اقتصاد مقاومتی را چه چیزی ترجمه می‌کنید می‌گویم یعنی دولت برتر یعنی کشور را با بهره‌وری بالا وکارآمدی بالا اداره کردن.

 

عادل آذر در پایان دیوان محاسبات را نماد استقلال حرفه ای دانسته و گفت: یعنی از طرف شما افراد شریفی در دیوان محاسبات در حال خدمت‌رسانی هستند و بر اینکه نظارت قانون بدون حب و بغض، بدون گرایش فکری و بدون گرایش سیاسی اتفاق بیفتد، دیوان محاسبات باید استقلال حرفه‌ای داشته باشد و من به امید خدا تلاش می‌کنم که با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهم و سخن آخر من این است که بارها گفته شده است که من دانشمندی هستم که هم در این دولت بوده هم در آن دولت و خطاب من به این افراد این است که مبنای من عمل به قانون است و تلاش می‌کنم که به امید خدا اگر مورد اعتماد شما قرار گرفتم اگر تخلفی رخ داد بدونمماشات حتما اعلام کنم.

 

شماران