دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران اعلام کرد: با توجه به این که مطابق الزامات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک‎ها و موسسات اعتباری در گزارشگری مالی سال جاری (1395) مکلف به رعایت استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) هستند، موضوع  سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» انتخاب شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محسن قاسمی دبیرکل انجمن در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن اعلام خبر فوق گفت: خوشبختانه در پی گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی  ایران در گستره بینالمللی، مباحث مربوط به پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در نظام گزارشگری مالی بنگاه‎های بزرگ و دارای ذینفعان عمومی کشور (از جمله، شرکت‎های بزرگ بورسی، بانک‎ها، موسسات اعتباری، و بیمه‎ها) از موضع ضعف و مورد کم‎توجهی و حتی بی‎توجهی تاسف‎بار سال‎های گذشته خارج شده است؛ و طی یک سال گذشته، اقدامات بسیار خوبی در این ارتباط از سوی نهادهای تاثیرگذار بر حرفه حسابداری ایران از جمله، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، و سازمان حسابرسی انجام شده است.

 

رئیس کل "حسابدار" بانک مرکزی: طلایه‎دار پیاده‎سازی عملی IFRS  در ایران

قاسمی نقطه اوج اقدامات عملی انجام‎شده در راستای پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در کشور را ابلاغ بخشنامه افشای اطلاعات بانک‎ها و موسسات اعتباری (مورخ 25 بهمن 1394) از سوی بانک مرکزی اعلام کرد، و افزود: خوشبختانه، رئیس کل فعلی بانک مرکزی خودشان تحصیلکرده حسابداری (در هر سه مقطع، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری) هستند؛ و هم در زمینه کار حرفه‎ای حسابداری و امور مالی و هم در زمینه آموزش دانشگاهی حسابداری سوابق ارزشمندی دارند. وی تصریح کرد: واقعاً در این برهه اگر به جز دکتر سیف فرد دیگری رهبری نظام بانکی کشور را بر عهده داشت شاید لزوم پیاده‎سازی IFRS در شبکه بانکی کشور به این سرعت درک و ضوابط آن ابلاغ نمی‎شد. ضمن این که ایشان با توجه به اهمیت دوچندانی که برای گزارشگری مالی بین‎المللی در شبکه بانکی کشور قائل هستند، دو استاد سرشناس حسابداری را در جایگاه‎های بااهمیتی همچون معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی (دکتر احمد بدری) و ریاست موسسه عالی آموزش بانکداری ایران (دکتر خوش‎طینت) به خدمت گرفته‎اند که هر دوی این بزرگواران مشارکتی تاثیرگذار در انجام این پروژه ملّی بر عهده دارند.

 

اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای پیاده‎سازی IFRS در ایران

مدیر اسبق امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران در ارتباط با نقش و جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در پیاده‎سازی IFRS در ایران گفت: با توجه به این که در همه کشورهای دنیا کاربرد اصلی IFRS در بازارهای مالی (بازارهای پول و سرمایه) است و کاربران اصلی گزارش‎های مالی بین‎المللی نیز در این بازارها فعال هستند؛ سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از ذینفعان اصلی پیاده‎سازی IFRS در ایران است.

 

قاسمی ادامه داد: به همین دلیل، طبق مصوبه مجمع عمومی مورخ 27 شهریور 1390 سازمان حسابرسی (که در 11 خرداد 1391 به تأیید وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رسید) مقرر شد: «آن گروه از شرکت‌ها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط سازمان بورس مشخص می‌شوند و به تبع آن‌ها، شرکت‌های فرعی و وابسته مربوط از تاریخ مشخص شده توسط آن سازمان، باید در تهیه صورت‌های مالی خود از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی استفاده نمایند». قاسمی تاکید کرد: در واقع، سازمان حسابرسی که با استناد به دو قانون به ارث مانده از دهه 1360 (اوج اقتصاد دولتی کشور) همچنان متولی استانداردگذاری حسابداری و حسابرسی کشور فرض می‎شود، در این مورد ویژه، به‎درستی اختیار قانونی خود در تعیین استانداردهای لازم‎الاجراء را به متولی اصلی بازار سرمایه کشور (سازمان بورس و اوراق بهادار) واگذار کرده است.

 

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران افزود: با این حال، سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تایید وزیر اقتصاد (خرداد 1391) بیش از هجده ماه هیچ اقدام مشخصی نکرد. تا این که هیئت مدیره این سازمان سرانجام در جلسه مورخ 21 دی 1392 تصویب کرد: «کلیه شرکتها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و به تبع آن، شرکتهای فرعی و وابسته آنها، در تهیه صورت‌های مالی که از تاریخ 1392.01.01 و بعد از آن شروع میشود، مجاز به تهیه صورت‌های مالی "تلفیقی" یا "مجموعه" مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS)  می‌باشند. در این خصوص صورت‌های مالی شرکت اصلی (جداگانه) باید مطابق با استانداردهای حسابداری ایران تهیه و ارایه شود و لزومی به تهیه و ارائه صورت‌های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای حسابداری ایران نمی‌باشد. بدیهی است تهیه و ارایه صورت‌های مالی شرکت اصلی (جداگانه) مطابق با استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی به عنوان مکمل بلامانع است.

شایان ذکر است سال 1395 برای الزام ناشران بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در نظر گرفته شده است.» (متن کامل این ابلاغیه در این پیوند در دسترس علاقه‎مندان است.)

 

قاسمی یادآور شد: البته طی نزدیک به سه سالی که از ابلاغ این مصوبه می‎گذرد حتی یک شرکت بورسی هم برای نمونه از این مجوز برای تهیه صورت‎های مالی تلفیقی گروه یا شرکت اصلی با استفاده از IFRS استفاده نکرده است! ولی با توجه به بند پایانی این مصوبه، به هر حال، امسال (سال 1395) موعد الزام ناشران بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) است. به همین دلیل، در مورخ 5 اسفند 1394 در جلسه مشترکی که در محل سازمان حسابرسی بین رئیسان و مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی برگزار شد، تفاهم‎نامه‎ای به منظور سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در موضوعات مرتبط با اجرای IFRS در ایران بین این دو سازمان به امضاء رسید (متن کامل تفاهم‎نامه). پیرو امضای این تفاهم‎نامه، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه مورخ 26 خرداد 1395 ضمن یادآوری مصوبه سال 1390 مجمع عمومی سازمان حسابرسی، و اعلام خبر راه‎اندازی «کمیته راهبری IFRS» در این سازمان (از مرداد 1394)، اعلام کرد: «چنانچه شرکت‌هایی تمایل به اجرایIFRS  در صورت‌های مالی تلفیقی سال 1395 دارند، می‌توانند تا تاریخ 15 تیر ماه 1395موضوع را به این سازمان اعلام کنند.» که علی‎الظاهر هیچ شرکتی تمایل خود را تا آن موعد به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام نکرده است.

 

قاسمی در ادامه تصریح کرد: با این که در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: «فهرست اسامی شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی مبتنی بر IFRS در سال 1395 هستند، در اولین فرصت پس از بررسی در کمیته راهبری و تصویب در هیات مدیره محترم سازمان بورس، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» ولی تا این تاریخ چنین فهرستی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر نشده است. گفتنی است، در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: «طبق برنامهریزی صورت گرفته کلیه ناشران با توجه به اولویتهای مشخص، به تدریج از سال 1396 ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای IFRS خواهند بود.»

 

اقدامات سازمان حسابرسی برای پیادهسازی IFRS در ایران

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران گفت: سازمان حسابرسی علاوه بر مصوبه مجمع عمومی مورخ 27 شهریور 1390 (به شرح فوق) در مجمع عمومی مورخ 12 مرداد 1395 نیز تصویب کرده است: «از ابتدای سال 1395 آن دسته از شرکتهایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین میکند و کلیه بانکها و موسسات مالی دولتی و غیردولتی، ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی سال 1395 بر اساسIFRS  هستند. برای سایر شرکتها تهیه صورتهای مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی مجاز میباشد. سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که متعاقبا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین میشود نیز ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی سال مالی 1396 بر اساس استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی خواهند بود. بدیهی است برای سایر شرکتها این امر مجاز میباشد.» 

 

وی با اشاره به سند راهبردی سازمان حسابرسی افزود: وزارت اقتصاد دولت یازدهم با توجه به رویکرد برنامه‎محوری که از همان آغاز به‎کار اتخاذ کرده است، از همه سازمان‎های زیرمجموعه خود - از جمله سازمان حسابرسی - اهداف راهبردیشان را دریافت کرده است. همان طور که در سند راهبردی سازمان حسابرسی ملاحظه می‎شود، نخستین اولویت راهبردی این سازمان "افزایش توان ثروت‎آفرینی کشور" ذکر شده است که مقرر شده است از طریق دو هدف راهبردی 1) گسترش پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارش]گری[مالی، و 2) گسترش برون‎سپاری خدمات حسابرسی محقق شود.

 

وی تاکید کرد: در این سند، منشاء هدف راهبردی اول "ارائه صورت‎های مالی منطبق با استانداردهای بین‎المللی برای شفافسازی فضا و افزایش مطلوبیت برای سرمایه‎گذاران خارجی" ذکر شده است؛ و مقرر شده است، از سال 1393 تا سال 1396، به ترتیب، 5، 10، 15، و 20 (مجموعاً 50) استاندارد بین‎المللی در کشور پیاده‎سازی شود. حالا از نامشخص بودن این 50 استاندارد و این که چطور قرار بوده است طی چهار سال جداگانه پیاده‎سازی شوند که بگذریم (چون نه تعداد این استانداردها 50 استاندارد است و نه امکان پیاده‎سازی جداگانه IFRS وجود دارد)، ولی این اهداف تا کنون محقق نشده‎اند. فقط طبق گفته مسئولان این سازمان (در منابع غیررسمی) ظاهراً در حال حاضر مجموعه کامل IFRS به فارسی ترجمه شده است و با توجه به مکاتبات انجام‎شده با بنیاد IFRS (برای رعایت حق تکثیر) به زودی امکان انتشار آنها در کشور فراهم خواهد شد. البته در همین حد هم به رغم این که واقعاً سال‎های ارزشمندی از دست رفته است ولی باز جای امیدواری است. ضمن این که «پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS)» از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی از سی (30) برنامه و هدف راهبردی مهم این وزارتخانه در دوسال باقی مانده فعالیت دولت یازدهم اعلام شده است، و قاعدتاً دولت و نهادهای دولتی باید عزم جدی برای تحقق این هدف راهبردی مهم داشته باشند (اطلاعات بیشتر اینجا).

 

قاسمی در این ارتباط افزود: البته یکی از اقدامات ارزشمند و درخور تحسین سازمان حسابرسی طی چند سال گذشته در ارتباط با پیادهسازی IFRS در ایران (که هر چند روند انجام بسیار کندی داشته است) تهیه و انتشار راهنماهای به‎کارگیری IFRS در قالب نشریات جداگانه است. وی گفت: تاکنون پنج مجلد از این مجموعه راهنماهای به‎کارگیری IFRS در موضوعات مهم 1) پذیرش نخستین بار IFRS، 2) مالیات بر درآمد، 3) صورتهای مالی تلفیقی، 4) نحوه ارائه صورت‎های مالی، و 5) قسمت‎های عملیاتی تهیه و منتشر شده است که برای کاربران این استانداردهای بسیار مفید است (اطلاعات بیشتر).

 

برگزاری سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع:

«پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور»

دبیر جلسات شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: با نگاهی گذار به موضوعات و تاریخ برگزاری سی و هفت همایش برگزارشده توسط انجمن طی چند دهه گذشته به خوبی ملاحظه می‎شود که همواره موضوعات کاربردی روز حرفه حسابداری به عنوان موضوع برگزاری همایش‎های انجمن در نظر گرفته شده است؛ و به همین دلیل هم است که همواره همایش‎های انجمن با استقبال پرشور اهالی حرفه روبرو شده است.

 

قاسمی در این ارتباط افزود: دو موضوع بسیار بااهمیتی که امسال اهالی حرفه با آنها درگیر بودند و در سال‎های آینده نیز خواهند بود؛ یکی مباحث گسترده مرتبط با پیاده‎سازی اصلاحیه جدید قانون مالیات‎های مستقیم، و دیگری مباحث گوناگون و بعضاً پیچیده مرتبط با پیاده‎سازی IFRS در ایران است. از این رو، در همان نخستین جلسات شورای عالی انجمن (اواخر سال گذشته) به دبیرخانه انجمن تکلیف شد که طی سال 1395 دو همایش جداگانه در ارتباط با این دو موضوع کلیدی برگزار شود. همایش نخست که خوشبختانه با مشارکت تاثیرگذار مقامات ارشد سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار در 11 خرداد 1395 در تالار همایش‎های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و به جهت کاربردی بودن مباحث ارائه شده در آن مورد استقبال بسیار مثبت طیف گسترده مخاطبان قرار گرفت (گزارش کامل و فیلم‎های ارائه مقالات همایش در این پیوند در دسترس علاقه‎مندان است). همایش دوم هم طبق برنامه‎ریزی انجام‎شده، در روز سه‎شنبه 23 آذر 1395 در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

 

دبیرکل و دبیر اجرایی همایش‎های انجمن در ارتباط با این همایش گفت: خوشبختانه انجمن حسابداران خبره ایران و مرکز آموزش انجمن (PACT) جزو پرکارترین نهادهای حرفه‎ای ایران طی سال‎های گذشته در ارتباط با ترویج و آموزش حرفه‎ای IFRS در ایران بوده‎اند. وی یادآور شد: در شهریور 1391 که، بلافاصله پس از تایید مصوبه سال 1390 مجمع عمومی سازمان حسابرسی توسط وزیر اقتصاد و جدی شدن پیاده‎سازی IFRS در ایران، سی و سومین همایش انجمن با موضوع «استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی (IFRS)» با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی برگزار شد. از مهرماه سال گذشته نیز پس از آن که انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان یکی از اعضای نهادی «کارگروه آموزش» کمیته راهبری IFRS سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد، بلافاصله دوره‎های آموزشی IFRS در مرکز آموزش انجمن (PACT) طراحی و به صورت تخصصی و گسترده و مستمر تا کنون برگزار شده است و طیف گسترده‎ای از حسابداران و حسابرسان در این دوره‎های آموزش دیده‎اند.

 

قاسمی در ادامه گفت: خوشبختانه مسئولیت دبیری علمی سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» بر عهده جناب آقای دکتر ابراهیم نوروزبیگی مدیر اجرایی و از مدرسان برجسته مرکز آموزش انجمن (PACT) واگذار شده است. ایشان با توجه به این که در این زمینه تجربیات ارزشمندی دارند، و طی یک سال گذشته نیز مسئولیت طراحی و برگزاری و تدریس دور‎های آموزشی IFRS در مرکز آموزش انجمن (PACT) را بر عهده داشته‎اند، و به صورت عملی هم در پروژه‎های تهیه صورت‎های مالی چند بانک بزرگ کشور بر مبنای IFRS همکاری دارند، در واقع جزو مربوط‎ترین افراد مطلع از جزئیات این موضوع به شمار می‎آیند. از این رو، طبق برنامه‎ریزی انجام‎شده در انجمن مقرر شده است مباحثی که در این همایش ارائه می‎شوند تماماً کاربردی و به‎دور از هر گونه کلی‎گویی و کاملا با رویکرد قابلیت استفاده در فرایند تهیه صورت‎های مالی سال جاری بانک‎ها و موسسات اعتباری کشور بر مبنای IFRS باشد.

 

دبیرکل انجمن در پایان گفت: ظرف روزهای آینده اطلاعات تکمیلی و جزئیات مربوط به امور اجرایی و محتوای این همایش از طریق صفحه ویژه این همایش بر روی وبگاه رسمی انجمن حسابداران خبره ایران به نشانی www.iica.ir/38th و کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در شبکه اجتماعی تلگرام به نشانی www.telegram.me/iica_ir ارائه خواهد شد.

 

  اطلاعات مرتبط با بهکارگیری IFRS در ایران  

  • «به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS، ابلاغیه معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، به شرکت‌ها و نهادهای ‌مالی ثبت‌‌شده نزد سازمان‌ بورس ‌و اوراق ‌بهادار و شرکت‌های فرعی ‌و وابسته ‌‌آن‌ها و موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، 22 دی 1392 – دانلود فایل
  • «تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان‌ بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی» به منظور سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در موضوعات مرتبط با اجرای IFRS در ایران، 5 اسفند 1394 – متن کامل تفاهم‎نامه
  • «بهکارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صورتهای مالی تلفیقی  سال مالی 1395»، اطلاعیه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، به شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران، 26 خرداد 1395 – دانلود فایل
  • «اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS، مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی، 12 مرداد 1395 – مشاهده متن کامل
  • «الزام شرکت‌ها به رعایت استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی»، ابلاغیه معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، به ناشران اوراق بهادار ثبت‌‌شده نزد سازمان ‌بورس ‌و اوراق ‌بهادار و حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، 25 آبان 1395 – دانلود فایل
  • «صورت‌های مالی نمونه همگرا با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS، ابلاغی بانک مرکزی، به بانک‌ها و موسسات اعتباری (26 بهمن 1394) – دانلود فایل
  • «بخشنامه افشای اطلاعات بانکها و موسسات اعتباری (بهمن 1394)»، ابلاغی بانک مرکزی، به بانک‌ها و موسسات اعتباری (26 بهمن 1394) – دانلود فایل
  • «چارچوب گزارشگری مالی بانکهای ایران»، گزارش پژوهشی کارگروه مطالعاتی IFRS در صنعت بانکداری، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی، مرداد 1395 – دانلود فایل

 

  مهمترین اخبار مرتبط با بهکارگیری IFRS در ایران در یک سال گذشته  

  • از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار: انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان یکی از اعضای نهادی «کارگروه آموزش» کمیته راهبری IFRS انتخاب شد (22 مهر 1394) – متن کامل خبر
  • پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از ابلاغ صورت‌های مالی نمونه همگرا با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) به بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور خبر داد (26 بهمن 1394) – متن کامل خبر– دانلود صورتهای مالی نمونه– دانلود بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی
  • روز جاری در خبر منتشره در وبگاه رسمی بانک مرکزی: روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است (1 اسفند 1394) – متن کامل خبر
  • در جلسه برگزارشده در محل سازمان حسابرسی: سازمان‌ بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی به منظور سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در موضوعات مرتبط با اجرای IFRS در ایران تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند (5 اسفند 1394) – متن کامل خبر

  • به منظور پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی: کارگروه IFRS در بانک تجارت راه اندازی خواهد شد (11 اسفند 1394) – متن کامل خبر
  • در نمایشگاه مجازی عملکرد وزارت اقتصاد: پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی از جمله یکی از سی برنامه و هدف راهبردی مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوسال باقی مانده فعالیت دولت یازدهم اعلام شد(22 فروردین 1395) – متن کامل خبر
  • از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار: وبگاه «استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در ایران» (IFRS in IRAN) راهاندازی شد (16 خرداد 1395) – متن کامل خبر
  • در جلسه با مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بخش اعتباری بانکها: ولیاله سیف رئیس کل بانک مرکزی بر ارائه صورتهای مالی بانکها در قالب جدید منطبق بر IFRS تاکید کرد (19 خرداد 1395) – متن کامل خبر
  • در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه ایران (سنا): حسن امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات این سازمان در راستای به کارگیری استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در شرکتهای بورسی را تشریح کرد (24 خرداد 1395) – متن کامل خبر
  • با صدور اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران برای بهکارگیری اختیاری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورتهای مالی تلفیقی سال مالی 1395 فراخوانده شدند (29 خرداد 1395) – متن کامل خبر
  • بانک مرکزی با صدور نامه ای به مدیران عامل تاکید کرد: صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی سالانه بانکها و موسسات اعتباری صرفا با ارائه پیش نویس نهایی صورتهای مالی منطبق با نمونه ابلاغی بانک مرکزی (همگرا با IFRS) امکان پذیر است (31 خرداد 1395) – متن کامل خبر
  • منصور شمس احمدی عضو کمیته استاندارد‌های جامعه حسابداران رسمی ایران اعلام کرد: ترس از IFRS را باید کنار بگذاریم / وی تاکید کرد: صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری مغایرتی با استانداردها ندارد (5 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • ولیاله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: صورت‌های مالی بانک‌ها باید منطبق با نمونه همگرا با IFRS منتشر شود که یکی از موارد افشای آن پرداختی‌ها به مدیران بانک‌ها است که با افشای این اطلاعات یک مدل خود کنترلی به‌وجود می‌آید (5 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: بانک مرکزی برای اجرای ابلاغیه صورت‌های مالی جدید محکم ایستاده است و بدون تهیه صورت‌های مالی جدید اجازه برگزاری مجامع را نمی‌دهد (6 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • هوشنگ خستوئی رییس سابق انجمن حسابداران خبره ایران اعلام کرد: ابلاغ فرم جدید صورت‌های مالی بانکی از سوی بانک مرکزی استانداردگذاری جدید نیست بلکه تنها شکل ارائه صورت های مالی را تغییر داده است / وی تاکید کرد: اطلاعات بانک‌ها با صورت‌های مالی جدید قابل فهم‌تر می‌شود (9 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • از سوی کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی: ضرورت اصلاح استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی در انطباق با اصول بانکداری اسلامی تبیین شد / وی تاکید کرد: تهیه «صورت عملکرد سپرده های سرمایه گذاری» به انطباق بیشتر صورت‌های مالی بانکها با عملیات بانکی بدون ربا کمک میکند (12 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • غلامحسین دوانی عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: به استناد قانون پولی و بانکی کشور نحوه و اصول حسابداری و دفترداری بانک‌ها به وسیله شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد و بانک‌ها مکلف به اجرای آن هستند (12 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • مصطفی جهانخانی رییس سابق شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: آﯾﺎ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﺣﺴﺎﺑﺪاري زﻣﺎن ﮐﺎﻓﯽ (ﺣﺪود ﺳﯽ ﺳﺎل) ﺑﺮاي ﺗﺪوﯾﻦ مجموعه‌ای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮑﺪاري اﯾﺮان نداشته‌اند؟ آﯾﺎ اﻧﺘﻈﺎر از استانداردگذار ﻣﻠﯽ ﺻﺮﻓﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد بین‌المللی ﺑﻮده است؟ (12 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • عباس هشی عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقدام اساسی و قانونی بانک مرکزی در برگرداندن شفافیت مالی به نظام بانکی کشور تنها راه حل بهره مندی نظام بانکی کشور از اتصال و همکاری با بانکهای کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است (13 تیر 1395)– متن کامل خبر
  • از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران: نتیجه بررسی صورتهای مالی نمونه بانکها (ابلاغ شده توسط بانک مرکزی) توسط کارگروه فنی و استانداردهای جامعه حسابداران رسمی ایران منتشر شد (15 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • اداره کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد: حسابرسان مستقل بانکها و موسسات اعتباری موظفند کلیه صورتهای مالی بانکها و موسسات اعتباری را بر اساس نمونه ابلاغی جدید بانک مرکزی رسیدگی کنند(15 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • علی امانی، در مقالهای در روزنامه شرق، چالش گزارشگری نوین بانکی در تهیه صورتهای مالی بانکها و موسسات اعتباری را مورد تحلیل و بررسی قرار داد (21 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • شامگاه گذشته در گفتگوی تلوزیونی برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر: ولیاله سیف رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ بخشنامه افشای اطلاعات بانکها و موسسات اعتباری (بهمن 1394) را اقدامی در جهت توسعه روابط با شبکه بانکی بینالمللی اعلام کرد (21 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: انطباق قوانین بانکی با استانداردهای بین المللی، تهیه صورت های مالی استاندارد، و افزایش شفافیت گزارشگری مالی از جمله الزامات گسترش تعاملات بین المللی شبکه بانکی کشور است (22 تیر 1395) – متن کامل خبر
  • از سوی «خبرآنلاین»: چرایی به تعویق افتادن مجامع عمومی عادی سالانه شماری از بانکها و موسسات اعتباری در قالب یک گزارش خبری مورد بررسی قرار گرفت (6 مرداد 1395) – متن کامل خبر
  • از سوی «کارگروه مطالعاتی IFRS صنعت بانکداری» پژوهشکده پولی و بانکی: گزارش پژوهشی «چارچوب گزارشگری مالی بانکهای ایران» منتشر شد (12 مرداد 1395) – متن کامل خبر
  • در یادداشت منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی: ابلاغ نمونه جدید صورتهای مالی بانکها از نمونههای همزیستی مسالمتآمیز قانون و استاندارد دانسته شد (30 مرداد 1395) – متن کامل خبر
  • از سوی پایگاه اطلاعرسانی سازمان حسابرسی: مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی در خصوص اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) منتشر شد (9 شهریور 1395) – متن کامل خبر
  • حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد، در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به توافق سه جانبه میان بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و بانک‌ها اعلام کرد مجامع عمومی بانک‌ها از این هفته به تدریج برگزار می‌شود (17 شهریور 1395) – متن کامل خبر
  • فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: بازگشایی نماد معاملاتی چند بانک در بورس منوط به ارائه صورتهای مالی شفاف مطابق ضوابط بانک مرکزی است (11 آبان 1395) – متن کامل خبر
  • هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه مورخ 18 آبان 1395، «شرکت‌ها و مؤسسات مشمول رعایت استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورتهای مالی سال جاری (1395)» را تعیین کرد (25 آبان 1395) – متن کامل خبر

شماران